Liszt: Die Zelle in Nonnenwerth
Liszt: 1. Mefisztó-keringő
Liszt: 6. Soirées de Vienne – Valse-Caprice nach Franz Schubert
Liszt–Schubert: Der Müller und der Bach
Liszt: 7. Soirées de Vienne – Valse-Caprice nach Franz Schubert
Liszt: 104. Petrarca-szonett
Liszt: „Après une lecture du Dante: Fantasia quasi Sonata” – Dante-szonáta
Liszt Ferenc születésnapján a fiatal zongoraművész-generáció egyik legkiválóbb képviselője, a Junior Prima díjas Magyar Valentin ad a zeneszerző műveiből nagy fantáziával összeállított szólóestet. Előadását egy olyan kompozícióval nyitja, amely szinte a megszállottságig fontos volt Liszt számára. Nonnenwerth meghitt családi együttléteikre emlékeztethette: 1841 és 1843 között több nyarat is itt töltött Marie d’Agoult-val és gyermekeikkel, Blandine-nal, Cosimával és Daniellel. Lichnowsky versére három változatban is megkomponálta Die Zelle in Nonnenwerth, azaz A nonnenwerthi kolostor cellák című dalát, és több zongora változatot, valamint hegedű-zongora vagy cselló-zongora letétet is készített a darabból. A most elhangzó zongoraművet nosztalgikus emlékezésként is hallgathatjuk, amely egyszerre utat is nyit számunkra Liszt páratlanul gazdag zenei világába.
A Faust-történet egész életében foglalkoztatta Lisztet, első Mefisztó-keringője Nikolaus Lenau irodalmi művének hatására született. A virtuóz, hatalmas drámai erővel bíró művet maga Liszt is gyakran műsorára tűzte. Ahogy gyakran játszotta azokat a valse-caprice-okat is, amelyeket Soirées de Vienne címmel adott közre – Schubert keringőit továbbgondolva és tovább éltetve. Liszt saját zenei személyiségén átszűrve hallgathatjuk ezeket a táncokat, amelyek Schubert elbűvölő dallamain keresztül a 19. század szalonjainak világát is megelevenítik.
Liszt rendkívül sokat tett azért, hogy Schubert nevét és zenéjét Bécs városán túl is megismerje a zeneszerető közönség. Küldetésének komolyságát jelzi az a több mint félszáz Schubert-dalból készült zongoraátirat, amelyekből többet is rendszeresen szerepeltetett koncertjein. Liszt Schubert-szeretete tükröződik a Der Müller und der Bach (A molnár és a patak) című, a Die schöne Müllerin- (A szép molnárlány-) ciklusból való dal parafrázisában is, amelyben a schuberti melódiát a zongora harangjátéka és finom arpeggiói kísérik.
A 104. szonett talán a legdrámaibb, legszenvedélyesebb a zeneszerző három Petrarca-szonettje közül, amelyek – az életmű sok meghatározó darabjához hasonlóan – Liszt irodalom iránti fogékonyságának lenyomatai. Hatalmas érzelmi magasságok és mélységek uralják a művet, amelyből azonban nem hiányoznak a finom árnyalatok és az elmélkedő megpihenések sem. Egy újabb irodalmi inspiráció, ezúttal az Isteni színjáték áll Liszt Dante-szonátája mögött, amelyen a szerző 1837-től egészen 1849-ig dolgozott. „Après une lecture du Dante” (Dante olvasása nyomán) – ez a néhány szó egyszerre utal az olvasásélményre és Victor Hugo azonos című költeményére. A Dante-szonáta Liszt teljes életművét tekintve is a legjelentősebb alkotásai közé tartozik, így méltán zárja le és teszi teljessé a születésnapi koncertet.
Az est szólistája, Magyar Valentin hatévesen kezdett zongorázni, és hamar korosztálya minden lehetséges versenyét megnyerte. Eckhardt Gábor tanítványaként 2015-ben nyert felvételt a Zeneakadémia különleges tehetségek osztályába, jelenleg az intézmény mesterszakos hallgatójaként tanul Várjon Dénes és Farkas Gábor irányításával. 2017-ben második díjat kapott a grazi Bartók zongoraversenyen, 2020-ban megnyerte előbb a Yamaha versenyét, majd a HCC New Yorki-i zongoraversenyét. 2021-ben 3. helyezést ért el a Weimari Nemzetközi Liszt Versenyen, majd 2022-ben elnyerte a Kocsis–Hauser Alapítvány Kocsis Zoltán-díját. Fiatal kora ellenére rendszeresen koncertezik itthon és külföldön, és ugyancsak nem mindennapi tehetségét bizonyítja, hogy impresszálását a nemzetközi zenei színtér legkiválóbb magyar muzsikusait is képviselő Klasszikus Koncert Ügynökség (Classical Concert Agency) vállalta.