Haydn: D-dúr vonósnégyes, Op. 20. No. 4. Hob. III:34 „Nap”
Arenszkij: a-moll vonósnégyes, Op. 35. No. 2.
Beethoven: e-moll vonósnégyes, Op. 59. No. 2. „Razumovszkij”
A Kodály Vonósnégyes több mint öt évtizede ápolja és népszerűsíti a magyar vonósnégyes-hagyományokat. A quartet programjába ezúttal a természethez közeli tematikájú zeneműveket választott, Beethoven, Arenszkij és Mozart műhelyéből.
A Razumovszkij vonósnégyes 3. tételében felhasznált orosz téma, a Thème russe egy „Dicsőség a Napnak” című dal, amit Nyikolaj Lvov és Johann Gottfried Pratsch jegyzett fel, és először 1790-ben adott közre. A szövege már korábban, az 1770-es években megjelent. A kvartettben Beethoven meglehetősen nyersen harmonizálja meg a dallamrészeket, az ellenponttan tankönyvi szabályaival ellentétesen, amire a 20. század előtti zenében nem nagyon akad példa. Anton Arenszkij ugyanezt a témát dolgozza fel a-moll vonósnégyesében. Az orosz téma mellett a mű érdekessége még, hogy a hegedű és brácsa mellett két csellót alkalmaz, mellyel különleges hangzást ér el.
A vonósnégyes műfaj megalkotásában Joseph Haydnnak múlhatatlan érdemei vannak, mivel ezt a hangszerösszeállítást ő vitte tökélyre, példát adva az őt követő nagy komponistáknak. Mozarttól Beethovenen át minden zeneszerző tanulmányozta azt a szinte kimeríthetetlen forrásanyagot, amit a brilliáns fantáziájú Haydn a vonósnégyes műfajában alkotott. Az op. 20 sorozat a „Nap kvartettek” nevet viseli, mivel egy korai kiadás címlapját a felkelő Nap rajza díszítette.