Mendelssohn: Szélcsend és szerencsés hajózás – nyitány
Schumann: a-moll gordonkaverseny
Mendelssohn: V. (Reformáció) szimfónia
Az évszámok egybeesése érdekesen megjelenik ennek a hangversenynek a műsorában is. Két romantikus német zeneszerző műveit halljuk: Mendelssohn 1809-ben, Schumann 1810-ben született. Mendelssohn mindkét műve erősen irodalmi, illetve történelmi ihletésű, Schumann viszont akkor komponálta Csellóversenyét, amikor 1850-ben elfoglalta zeneigazgatói állását Düsseldorfban. A mű alaphangja a líra, nagyszerűen kihasználja a hangszer éneklő karakterét. Három, jól felismerhetően különböző hangulatú tételből áll, de a tételek között nincs szünet. A zeneszerző életében soha nem adták elő, csak 1860-ban, négy évvel Schumann halála után szólalt meg hangversenypódiumon, azóta viszont a gordonkások repertoárjának nagyra becsült darabja. Mendelssohn Goethe költeménye nyomán komponálta koncertnyitányát (akkor, 1832-ben még nem ismerték a szimfonikus költemény fogalmát, pedig ráillik erre a műre), a Reformáció szimfóniát pedig 1830-ban, a reformáció ideológiájának egyik alapműve, az Augsburgi Hitvallás megjelenésének 300. évfordulójára. Az est karmesterét, Csaba Pétert nem kell bemutatni, annál inkább a Gordonkaverseny szólistáját, az 1988-ban Párizsban született Camille Thomas-t, aki négyéves korában kezdett csellózni és ma hangszerének a világ minden táján szívesen fogadott művésze.