Km.: Gulyás Márta (zongora)
Sosztakovics: III. (F-dúr) vonósnégyes, op. 73/3
Dohnányi: c-moll zongoraötös, op.1
Háború és béke: Sosztakovics 1946-ban, egy évvel a Szovjetunió „Nagy honvédő háborújának” győzelme után komponálta 3. vonósnégyesét, ám a béke mégsem született meg sem a műben, sem a zeneszerző lelkében. Miután 9. szimfóniája miatt meggyűlt a baja a szovjethatalom cenzúrájával, Sosztakovics programszerű címeket adott az egyes tételeknek, hátha így nem éri majd művét a formalizmus vagy az elitizmus vádja. A tételcímek egy háborús programra utalnak:
I. Mit sem sejtve a bekövetkező világégésről
II. A baljós előérzet moraja
III. A háborús erők kirobbanása
IV. A halottak emlékére
V. Az örök kérdés: miért?
Dvořák egy boldogabb kor gyermeke. Neki csak saját alkotói lelkiismeretével kellett megvívnia a maga harcát. A zeneszerző annyira elégedetlen volt korai zongoraötösével (op. 5), hogy széttépte a kottát. 15 évvel később megbánta, hogy így tett, és a baráti körből megszerezte a kidobott mű partitúráját. Először csak ki akarta javítani a hibáit, de végül inkább egy teljesen új kvintettet komponált. A pompás mű a béke és boldogság hangja. 2. és 3. tételében Dvořák kedvelt cseh népi táncai a Dumka és a Furiant szólal meg, de a mester nem eredeti népi dallamokat használ, hanem saját melódiáit. Farkas Zoltán