10/10
FElepHánt 2013 nov. 30. - 18:09:01 10/10
(1/1)
FeHér ElepHánt Kulturális Ajánló Portál www.toptipp.hu

A HOSSZABBIK ÚT----- Gigor Attila---- Kerekasztal---Szputnyik

Négyen a tetõn, ugrásra készen. Elegük van. A félkegyelmû gyerekbõl, a celebkudarcokból, az aktuális pasi viselkedésébõl. Öngyiloskjelöltek, kivétel a késõbb betoppanó, nagymúltú rockerbõl pizzafutárrá lecsúszott J.J., Farkas Attila, de nemsokára õ is kedvet kap az utolsó röpüléshez.
Na de ha elkezdünk beszélgetni, kiokádjuk agyoncsócsált problémáinkat, kissé távolabbról nézve objektívebben látunk, a többiekkel összehasonlítva is csökken konfliktusunk súlya. A társaság addig diskurál, míg elindul megkeresni egyikük hûtlen fiúját.
Gigor Attila dramatizálása itt megszakítja Nick Hornby regényének fonalát, a gimnazista nézõk kisebb csoportokban tárgyalják meg a történteket. A színészek és a moderátorok találó kérdéseket vetnek fel: Hogyan tálalna a sajtó, a TV, a média egy ilyen esetet? a diákok jobbnál jobb ötletekkel lepik meg a játszókat, igen tájékozottak a bulvárfogásokat illetõen. "Az államtitkár lányának szerelmi bánata", "Szakadék szélén a TV-sztár", Bebukott
rock-énekes bukása" stb. A következõ részben el is hangzanak a legjobbak, ekkora ismertségrõl még Martin, /Fábián Gábor/, az eddig oly sikeres mûsorvezetõ sem álmodott.
A kis csapat buliba megy, ott keresi a gátlástalan tini Jess elkódorgott párját. Pofátlanul agresszív, hevesen szókimondó, nem tisztel az senkit és semmit. Gyors a mozgása, gesztusai szinte szikráznak, elemi csapás, lézerkard, két lábon szédelgõ gyújtóbomba. Hay Anna, a felejthetetlen Antigoné, a Ganymed vakító meztelenségû örök Évája, a színikritikusi butaság észbontó karikatúrája (Európa! Európa!), most egy újabb bravúros alakítással nyûgöz le. Szavainak géppuskaropogása, tûéles ritmusa, mágikus szuggesztivitása a történések gyújtópontjába helyezi, színpadi figurája ellentmondásosságában is elnyeri együttérzésünket.
Ahogy, végül, a többiek is... Gigor Attila összefogott, arányos rendezése mindegyik szereplõnek lehetõséget ad a nézõi szimpátia kivívására. Sokszor belelátjuk saját élményeinket, megéljük az annyi fejfájást okozó, nevetséges problémákat. Persze vannak megoldhatatlan dolgok, ha valakinek fogyatékos a gyermeke és azt kénytelen ápolni, hiszen nevelésrõl aligha lehet szó, az nehezen talál kiutat. Hajós Zsuzsa, a megértés és átélés teljességében, révedt pillantásaival, halk szavaival hitelesíti hálátlan szerepét, míg a beszélgetések idején éppen találékony, éleseszû reagálásokkal, gyors kérdéseivel, fürge válaszaival tûnik ki.
Láttunk egy színdarabot teljes kifutásában, nemcsak átéltük, át is gondoltuk konfliktusait, része voltunk az alkotásnak, hatványozva éreztük át a színházi munka nehézségeit és örömét. A Kerekasztal "színházi nevelési" produkciója életszükséglet az ifjúságnak, de bizony ráfér a betompult felnõttekre is.