A filmtörténelem legzavarbaejtőbb jelenetei

Ezeket lehetetlen fészkelődés nélkül végignézni.

Vannak azok a filmes pillanatok, amiket sosem feledünk el, és vannak azok, amiket soha többé nem tudunk elfelejteni. Érdekes, szokatlan, viszont kellemetlen, sőt olykor felkavaró is látni. Hét olyan jelenetet szedtünk össze, ami kifejezetten zavarba ejtő, és aki egyszer látta, annak örökre a tudatába égett.

 

A kis Xenomorph kitörése (A nyolcadik utas: a Halál, 1979)

Ma már nem döbbenünk meg azon, hogy a Xenomorph parazita faj tojással és gazdatesttel is szaporodik: először a tojásból kikelt lény rátapad a gazdatestre, majd amikor leválik róla, a testben tovább tenyészik a Xenomorph, és aztán annak hasán keresztül kitör a nagyvilágba. Ez a pillanat a popkultúra része lett, olyannyira, hogy valószínűleg szinte mindenki hamarabb találkozik vele, mint magával a filmmel. De képzeld el ezt a jelenetet a hetvenes évek végén, a sötét moziteremben! Még ma is felkavaró az a rész, amikor mindenki azt hiszi, hogy Kane (John Hurt) megmenekült és már minden rendben van, mivel a tojásból kipattant lény levált róla.

Hőseink vidáman eszegetnek, amikor a férfi hirtelen rosszul lesz:

először úgy tűnik, a torkán akadt valami, ám amikor kirobban a hasfala, nyilvánvaló, hogy valami komolyabbról van szó. Aztán kibújik a kis Xenomorph, és teljes pompájában megmutatja magát, mielőtt elszelel.

 

Az olvadó nácik (Az elveszett frigyláda fosztogatói, 1981)

Van az az elmélet, hogy az első Indiana Jones-sztori igazából a régészprofesszor nélkül is pont ugyanígy zajlott volna le, doktor Henry Jones (Harrison Ford) semmit sem tesz hozzá az eseményekhez. Hiszen a műkincstolvaj nácikkal se ő számol le végül, hanem maga a mitologikus tárgy, a frigyláda. Azért az a pillanat mindenkit letaglóz, amikor

a nácik kinyitják a frigyládát, és ahelyett, hogy övék lenne a korlátlan hatalom, keservesen elpusztulnak:

a legemlékezetesebb Toht (Ronald Lacey) halála, akinek egész egyszerűen leolvad az arca.

 

A kísértet-könyvtáros (Szellemirtók, 1984)

Említhetnénk a Habcsókembert is a film végéről, de az eleje is elég zavarba ejtő, amikor a leendő szellemirtók a könyvtárban járnak utána egy paranormális jelenségnek. Megpillantják egy idős hölgy kísértetét, aki békésen lapozgat egy könyvet. Peter Venkman (Bill Murray) megpróbál kapcsolatba lépni vele, mire

az áttetsző hölgy csendre inti.

Ám mikor közelebb merészkednek hozzá, hirtelen szörnyű, démoni külsőt ölt, ami gyors futásra készteti a triót.

 

Feloldódó firkák (Roger nyúl a pácban, 1988)

Hosszasan sorolhatnánk a traumatizáló mesefilmeket (ahogy soroltuk is!), de kevés ér a nyomába az amúgy meglehetősen szórakoztató Roger nyúl a pácban című, élő szereplős és animációs elemeket vegyítő film egyik jelenetének, ami épp azért annyira mellbevágó, mert az egész film kifejezetten bájos és jópofa. Ám amikor Baron von Rotton (Christopher Lloyd) megmutatja,

hogyan lehet végezni a halhatatlannak hitt rajzfilmfigurákkal, az úgynevezett firkákkal,

egy generáció lelkén ejt sebet. Fog egy cuki kis cipőt, aki riadt szemekkel, csipogva próbál menekülni, és szép lassan belemártja egy hordónyi löttybe, ami egész egyszerűen feloldja a szegény, kínok közt vergődő kis firkát.

Még több zavarba ejtő pillanat

A 80 éves Cronenberg 8 legzavarbaejtőbb pillanata

Így értelmezi a valóságot a testhorror pápája.

Tovább

 

A késelés (Ryan közlegény megmentése, 1998)

Steven Spielberg filmjének általában a nyitányát szokták emlegetni, ha listázásról van szó, és bár ott is történik jó néhány megdöbbentő és zavarba ejtő dolog, most mégis egy másik jelentet emelünk ki. Merthogy az is teljesen letaglózó, amikor Stanley Mellisch közlegény (Adam Goldberg) ölre megy egy SS-katonával – végül az utóbbi kerekedik felül – és

szép lassan megmártja a kést Mellisch-ben.

Míg a közlegény zihálva haldoklik, az SS-katona végig mélyen a szemébe néz.

 

Az Achilles-ín (Motel, 2005)

A kedvtelésből, rengeteg pénz fejében embereket kínzó gazdagok témája már önmagában zavarba ejtő, de van egy olyan pillanat Eli Roth filmjében, ami kifejezetten kellemetlen is. Itt közbe kell iktatnom egy személyes vallomást: bár semmi okom rá, régóta félek attól, hogy valamilyen külső behatás következtében elszakad az Achilles-inam. A Motel tele van kiborító kínzásokkal, de a legaljasabb az, amikor

átvágják az ülő helyzetben lévő srác Achilles-inát, majd elengedik, hogy mehet.

Csakhogy amikor feláll, akkor valami olyan történik, ami minden elképzelhető kegyetlenségnél letaglózóbb. Ha eddig nem féltél attól, hogy elszakad az Achilles-inad, ezután te is együttérzel velem.

 

A néma szülés (Hang nélkül, 2018)

Ha már groteszk módon egy szüléssel kezdtük ezt a listát, akkor zárjuk a filmtörténelem legzavarbaejtőbb valódi szülésével. John Krasinski disztópikus filmjében a Földet olyan idegen lények lepik el, akik, bár semmit se látnak, remekül hallanak, és a legapróbb pisszenésre is felfigyelnek, hogy aztán elpusztítsanak mindent, ami hangot ad. Ilyen körülmények közt kell szülnie Evelynnek (Emily Blunt) egy fürdőkádban, egyes egyedül. Már ez utóbbi két helyzet is elég embert próbáló, de a lények miatt ráadásul

teljes némaságban kell világra hoznia a kisbabáját.

És még ha végig is tudja csinálni, akkor se biztos hogy túlélik, hiszen minden egészséges baba felsír, amikor megszületik. Ez a jelenet egy igazi esszencia: nemcsak zavarba ejtő, de iszonyú feszült és kellőképp kiborító is.

 

(via Looper, BuzzFeed)