Amerikai pasztorál

American Pastoral
16 éven aluliak számára nem ajánlott amerikai filmdráma, 102 perc, 2016

Értékelés:

72 szavazatból
Szerinted?
Meddig bízzon meg egy szülő a gyerekében? És mi az, amit még megbocsáthat neki? Philip Roth Pulitzer-díjas regényéből készítette el Ewan McGregor a rendezői bemutatkozását, amelyben az amerikai álom egy postahivatal felrobbanásával hirtelen szertefoszlik. Seymour (Ewan McGregor - Trainspotting I-II., Star Wars I-III. rész) egykor a gimnáziumi focicsapat sztárja volt, a helyi szépségkirálynőt (az Oscar-díjas Jennifer Connelly - Egy csodálatos elme, Rekviem egy álomért) vette feleségül, és az álompárnak hamarosan gyönyörű kislánya született, Meredith.
Seymour mintaszerű és irigylésre méltó élete akkor vesz drámai fordulatot, amikor Meredith (Dakota Fanning - Világok harca, Nevem Sam) csatlakozik egy radikális csoporthoz, amely a vietnámi háború elleni tiltakozásként a terrorizmustól sem riad vissza. Amikor a kisváros postahivatalát a postamesterrel együtt felrobbantják és Meredith eltűnik, az FBI a lányt teszi felelőssé. Seymour persze nem tudja elfogadni az egyértelműnek tűnő látszatot és magánnyomozásba kezd Meredith után.
Bemutató dátuma: 2017. április 13. Forgalmazó: Mozinet

Stáblista

Szereplők

Seymour 'Swede' Levov
Merry Levov
Dr. Sheila Smith
Jerry Levov
Rita Cohen

Hozzászólások

Szerinted?
8/10
InteriorLulu ápr. 01. 23:55:14 8/10
Mélyen egyetértek @end33-mal ebben: "Az Amerikai pasztorál az a film, ahol a végére a történet, a téma felülírja a megvalósítás középszerűségeit", és @Frippel ebben: "...az amerikai idill társadalmának világa. A cím is ezért. A tökéletesnek tűnő harmóniában komplexusokkal, önismereti problémákkal szenvedő gyerekek nőnek fel, akik számára mindez az atmoszféra gyűlöletes, vagy nem tudnak mit kezdeni vele."

Vízer Balázs a kritikájában ugyanakkor hülyeségeket is elejt: "Mert én speciel nem hiszen el Ewan McGregorról, hogy fiatalkorában egész New Jersey állam legjobb sportolója volt, és mint ilyen, egy legenda, és azt sem igazán hiszem el neki, hogy ő egy zsidó, aki nem látszik zsidónak, és nem azért, mert tudom róla, hogy skót. Egyszerűn nem az az alkat,..."
Nos, a történet és a mondanivaló szempontjából tökéletesen irreleváns, hogy hihető-e McGregorról, hogy fiatal korában az állam legjobb sportolója volt. Továbbá tessék mondani, mégis milyen a "zsidó alkat"? (Költői a kérdés). És itt is ugyanaz, mint az előbb: teljesen mindegy, mennyire látszik zsidónak, a zsidóságának ugyanis csak minimálisan van köze a történethez, a mondanivalóhoz pedig még annyira sem. (És ez még úgy is igaz, hogy az író, Philip Roth maga is zsidó).

Végül szintén a kritikájából: "Eleve kicsit hamiskás, kicsit gejl az a napfényben fürdő idilli kiindulópont, amihez képest aztán minden elromlik, az amerikai álom, és túlontúl gyors az átmenet, ahogy az álompár dadogó kislánya egyik percről a másikra elvakult szélsőséges lesz."
Szerintem rosszul értelmezi, hisz a rendezés vélhetően pont ezzel a nagy kontraszttal akarja kifejezőbben érzékeltetni azt a film alapjául szolgáló korabeli jelenséget, amikor épp csak hogy felnőtté vált fiatal emberek tömegei idegenedtek el radikális és látványos módon a szüleiktől és azok generációjától. A lány személyiségét illető túl gyors átmenet felrovása pedig mégha jogos is (szerintem amúgy inkább nem), azt azért nem érzem bajnak, mert a mondanivaló szempontjából nincs különösebb jelentősége.
8/10
Akosex 2023 aug. 18. - 23:33:17 8/10
Az első húsz perc nem túl érdek feszítő, viszont a történethez szükséges volt. Húsz perc után a film kezd egyre érdekesebb lenni, tetszett.
9/10
Hatpöttyös 2022 márc. 25. - 23:43:03 9/10
Nagyon film! Nagyon mély problémákat dolgoz fel. Megrendítő!
8/10
FrippRóbert 2020 okt. 19. - 12:50:41 8/10
Elolvastam a kritikát. Aki írta, azt nagyon nem fogta meg, mert eleve azzal elvárással közelített a filmhez, hogy Ewan McGregor saját rendezése. Én elvárás nélkül néztem, igazából jóval kevesebbet tudok az említett rendezőként debütáló színészről, nem érdekelt ez a kérdés. Az eredeti regényt sem olvastam, tehát ez sem befolyásolt. Kitűnő társadalomkritika számomra, mely mutatja, hogy a jóléti társadalomban, kiegyensúlyozott körülmények között nevelkedett korosztály hogyan idegenedett el a szülei generációjától, hogyan kereste, és keresi ma is, de nem találja identitását. Eszményi, szinte stilizált apuka és anyuka az amerikai társadalom műanyagembereinek példája, az amerikai idill társadalmának világa. A cím is ezért. A tökéletesnek tűnő harmóniában komplexusokkal, önismereti problémákkal szenvedő gyerekek nőnek fel, akik számára mindez az atmoszféra gyűlöletes, vagy nem tudnak mit kezdeni vele. A 60-as évek Amerikájának legnagyobb ellentmondása épp az volt, hogy ez a rózsaszín álmain kívül gondolkozni képtelen nép küldte háborúba saját gyerekeit, akik megtapasztalhatták mindannak az ellentétjét, amit otthon ismertek. Tehát a fiatalság számára még sokkal nagyobb érvvel jelenik meg a lázadás Amerikában, mint Európában, ahol ugyanilyen satnya jóléti társadalmak kényelmes fiai hasonlóképp játszották a forradalmasdit minden negatív tapasztalat nélkül (ld. Párizs 1968.). A film majdnem végéig a nézőt abban a hitben tartja a rendező, hogy a kislány eltévelyedése ott indult, hogy dadogása miatt rossz énkép alakult ki benne. A film végén a keleti misztikumba merülő lány már nem dadog. Az csak egy következmény volt, egy önkéntelen védekezési mechanizmus, a lány a tökéletességet nem érezte magáénak, szervezete is tiltakozott ellene. Megnyugtató megoldást nem talált, mint ahogy a korosztálya sem. Anarchista rombolás, majd az európer ember számára teljes idegen hindu vallási szekta szélsőséges világába menekül - mint ahogy sokan a 60-as évek Amerikájában és Európájában is. A sors gúnya, hogy a kapitalista jólléti társadalmat Marx idézeteivel elutasító fiatalok közül sokan eltökélt vadkapitalistává váltak később (ld. Tony Blair).
tortura 2020 szept. 10. - 18:58:51
Nagyon nagy elvárásaim voltak - talán a téma miatt is (szeretem a lassú sodrású drámákat), meg a szereplők miatt is.
Kissé csalódott vagyok. Valami feloldást, megkönnyebbülést vártam volna a végére. De a film tkp. végig a gyötrődésről szólt és a végén erre felkerült a korona (ami mostanság szintén rosszul cseng).
SPOILER lehet.
Engem a legtöbb karakter szörnyen irritált. Talán csak a férfi főszereplő volt igazán szimpatikus, az apa, aki a végsőkig elmegy a lányáért. A lányáról meg az jut eszembe, hogy egy remek családi háttérből - amiről sokan csak álmodoznak - hova sikerült eljutnia... És hogy neki csak a baja volt a szüleivel, egy jó szava nem volt hozzájuk. Az ügy, ami mellé odaállt, végül is nemes, a kivitelezés viszont szörnyű, ezért mégsem válik szimpatikussá. A legszomorúbb a végén az apa halála, aki úgy halt meg, hogy hiába küzdött, nem érte el a célját, hogy a lányát hazahozza. A felesége is elfordult tőle, teljesen magára maradt a harcában. Nagyon valóságos, ugyanakkor nagyon lehangoló is. Nem bántam meg, hogy megnéztem, mert Ewan McGregor mindig elkápráztat.
tortura 2020 szept. 10. - 18:53:06 Előzmény end33
Amerikai film, szóval valszeg Hollywoodban készült, ahogy nagyon sok más jó film is. De tudom, hogy itt hagyománya van a hollywoodi filmek pocskondiázásának. Pedig szerintem rengeteg jó film készül ott. A nagy számok törvénye alapján nyilván sok rossz is, több, mint a bangladesi vagy a szudáni filmstúdiókban.
8/10
end33 2019 jan. 18. - 10:48:42 8/10
Gerane - 2018 márc. 09. - 12:10:08

És Te fogtad meg a lényeget. Minden szavaddal egyetértek. Aki ezt a filmet nem érezte meg, áttekerte, az későbbiek folyamán, - néhány év múltán, - nézze meg ismét, mert lehet, hogy csak a film
megtekintésének körülményei nem voltak ideálisak. - (Az se baj, ha addigra lesz már kamasz gyermekük.) Biztosan másként fogják értékelni. Ezt a témát egyszerűen nem vállalta volna fel senki
Hollywoodban. Gondolom, az alkotók (Ewan!) rákényszerültek, hogy alacsony költségvetéssel csinálják meg. A szereplőválogatás pénzszűkében persze nem lehetett ideális. Felvállalták a témát és
e-téren maximalizmus nélkül eljátszották. (Sokkal kiválóbb színészekkel még százszor jobb lehetett volna.) - Sztem. pl. Dakota helyett Saorsie, - (Sajnos a dadogás hitelességéhez kellett volna még
megfigyelés, befektetett munka. De biztosan nem voltak abban a helyzetben, hogy a színész idejéből túl sokat használhattak volna erre. Pedig jót tett volna a filmnek, mert elidegenítő volt Dakota újra
és újra ezzel "próbálkozása".) - És ezzel nem minősítem a "kiosztást" negatívan. - "Hozott anyagból" dolgoztak, megjegyzem még elfogadhatóan profin. Ewan jó volt a szerepben, de rajta is látszott
hogy a rendezéssel is foglalkoznia kellett. Számomra még Connelly volt a leghitelesebb, de Őt sem dolgozta meg idős korára rendesen a maszkmester. - Ewan-nal etéren gond nem volt. :)
(Egyébként sokszor határozottan úgy éreztem, hogy Amanda Seyfried játszik a leány szerepében..., ???

Miért is, nem tudom..!? - amikor a szereposztást megnéztem, csodálkoztam.)

A film témaválasztása egyszerűen földbedöngölő. Nem az az észrevétlen, - ("máris elfogyott",) pattogatott kukorica "fogyasztó". - Ha valaki mélyen tudta átérezni, - nos, - annak megvolt a katarzisa a
film végére, akár többször is. Hibát bőségesen lehet a filmben keresni, de a forgatókönyv nagyon rendben volt. (A film megtekintése után még a jó szülőknek is lehet önvizsgálatot tartani , vajon a
saját esetükben mit és hol rontottak el.) Az "Amerikai pasztorál" az a film, ahol a végére a történet, a téma felülírja a megvalósítás középszerűségeit. Utána napokig nyomasztóan velünk marad, lehet rajta gondolkozni, nem is keveset.
9/10
Gerane 2018 márc. 09. - 12:10:08 9/10
Sokáig halogattam ennek a filmnek a megnézését, mert elég sok negatív kritikát olvastam róla. Természetesen ismét beigazolódott, hogy kár volt másokra hallgatni. Nem akarok senkit minõsíteni, így aki szerint unalmas, csavar nélküli, nézhetetlen... No comment...
A film valóban lehetett volna egy pörgõs akció film/thriller. Viszont Ewan McGregor más, egészen egyedi megközelítést választott. A lélek oldaláról közelíti meg a témát. Nem az eseményeket mutatja be (azokra csak utal), inkább a személyiségek változását jeleníti meg. Nem rágja a szánkba a történetet, nem magyarázza meg a miérteket. Mindenre van utalás, de a miérteket a nézõnek kell összeraknia. Azért ne ijedjen meg senki, mert nem mûvészi évõdés, hanem egy izgalmas film kerekedett belõle. Engem minden perce lekötött.
Nagyon mély film és olyan témát boncolgat, amit eddig még senki (legalábbis én még nem találkoztam hasonlóval). A film fõ kérdései:
Talán Spoiler: Meddig bízhatsz a gyermekedben és szeretheted-e bármit is tett? Hogyan kerül egy gyermek ilyen helyzetbe? talán csak a rossz társaság vagy valamilyen mélyebben gyökerezõ pszichés probléma az oka?
1/10
offtopic
tesz-vesz 2017 dec. 27. - 17:37:23 1/10
itt egyedül csak te szennyezed, én a témához szóltam hozzá. te nem.
ha konzumidióta vagy, akkor az vagy, a saját kis közegedben nincs mit ezen szégyellni.
ha ezt mondtam, akkor biztos így van, a te kis szánalmas vérbosszúd itt egy tök más topiknál ezen nem változtat semmin :) sõt, csak erõsíti, írhattál volna privátban is, de te meg akartál alázni nyilvánosan :D és sikerült?
meg se próbáltad cáfolni. ennyit rólad.
1/10
Markoo 2017 dec. 19. - 20:33:38 1/10
Mindenki kímélje meg magát tõle!!! :D de tényleg
Összes hozzászólás