... hogy szaladnak a fák!

12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott magyar filmdráma, 81 perc, 1966

Értékelés:

48 szavazatból
Szerinted?

+ 2 kép

Értékelés:

48 szavazatból
Szerinted?
Simon a fiatal történész 11 év után látogat haza nevelőanyjához, Lina nénihez, aki egy Balaton melletti faluban él. Váratlanul éri amit lát, Lina néni keservesen éli mindennapjait, férje halála óta csöndes szomorúságban. Simont felkavarják a látottak, s előtör a múlt, mindaz, amit a távol töltött évek során felejteni látszott. Simon elkíséri Lina nénit a szomszédos búcsúba.

A film az 1967-es Magyar Játékfilmszemlén a szakmai zsűri rendezői díját, Kiss Manyi és Szirtes Ádám a legjobb női- és férfi szereplő díját nyerte, 1968-ban pedig Dajka Margit játékát találták a magyar filmkritikusok díjazandónak.

Stáblista

Hozzászólások

Szerinted?
Kuttyánszki 2021 ápr. 10. - 13:13:00
Láttam már régebben, most csak a végét láttam, véletlenül kapcsoltam oda.
Olvasgattam a kommenteket, nagyon érdekesek, sokakkal egyetértek, ismétlésekbe nem akarok bocsátkozni.

Csak annyit; kicsit kivágta a biztosítékot most az utolsó jelenet, ahogy utaznak a vonaton. Tömeg, és érdekes módon, csak kizárólag fiatalok? Na,ne.. Hab a tortán Iglódi távolba révedő tekintete és mosolya. :-o Jó,jó, tudom, mit akart ezzel kifejezni a film. Ettől függetlenül engem iritált és mesterkéltnek találtam, szájbarágónak, megmondónak a film lényegét illetően.
7/10
dt9250 2020 dec. 31. - 07:52:47 7/10
Nehéz film. Nem hibátlan. Mégis korrajz, mégis jó végignézni - innen is gyökerezünk, és ezt már csak filmeken láthatjuk (szerencsére filmeken legalább láthatjuk).
k11zoltan 2019 jún. 10. - 11:34:39
Már láttam jó pár éve, és most újra.
Nézhető darab.
vino-et-veritas 2012 nov. 04. - 14:25:53
Megnézzük - újra.
4427 2012 nov. 04. - 11:31:17 Előzmény vino-et-veritas
Sziget a szárazföldön
nov. 8. 21.00 Duna
vino-et-veritas 2012 júl. 17. - 11:25:26 Előzmény far vik
Ezt nem értem. Miért kell mindenben ilyesmit keresni ("szocialista fülszöveg")?

Simon megváltozik, mert szembesül azzal az életformával, amit ezek az idõsek élnek, majd eltemeti nevelõanyját. Ez óhatatlanul megváltoztatja egy ember életét...

Ez a film 1966-ban készült! A "létezõ szocializmusban"! De nem ez a lényege, nem a korszak számos propaganda-ízû, könnyedebb szórakoztatást is ígérõ filmjének egyike.

Azt ne felejtsük el, hogy a dokumentarista vonásai vagy a társadalomkritikája is csak egy határig mehet el, hiszen a politika ebben az idõben könnyen beleszólhat az alkotásba.

Picit erre az idõskori elmagányosodásra és helyzetre rímel majd Kiss Manyi késõbbi filmje is a "Sziget a szárazföldön" (Elek Judit), de már városi környezetben.
faguri 2012 jan. 13. - 19:27:30
Mostanában láttam a TV-ben, elõször csak belenéztem, azután ott ragadtam. Lehet, hogy sablonos film, lehet, hogy Kiss Manyi is sablonos, de a csatkai búcsúban néhány jelenete zseniális. Ahogy örül ennek az egyszerû kis szórakozásnak, ahogy szégyenlõsen táncol és ahogy megiszik egy pohár sört..., hát az tökéletes volt. Saját nagyanyámat ismertem fel benne. Fantasztikus. Zseniális színésznõ volt.
Elszomorodom néha a régi filmeken, mennyi zseniális színész hagyott már itt minket....
adamnagysweetmovie 2011 júl. 15. - 10:05:13
A magyar újhullám egyik legkevésbé ismert, de Huszárik mellett a legérdekesebb, legeredetibb alakja Zolnay. A dokumentarizmus játékfilmbe való beemelése miatt is jelentõs ez a film (a csatkai búcsú jelenete), emellett bennem a képek expresszív ereje maradt meg. A figurák típusok, emiatt tûnhetnek sablonosabbak, de ez a 60s évekre jellemzõ vonás, úgy keleten, mint nyugaton. A társadalmi film tipizál.
far vik 2011 márc. 10. - 23:31:10
"Simon felnõttebben, megrendülten, érzelmi feszültségekkel telten tér vissza a városi életbe..." Ez még a szocialista fülszöveg, nem?

Spoiler:
A tárgyak gyors összekapkodása, az óra feszegetése a bugyorba csomagolás, a vonaton a képek mutogatása nekem épp nem a "felnõttebb, megrendült", hanem a "felületes és érzéketlen" vonal erõsítése.

A legfontosabb érzésem megint az volt, hogy Koltai János kiváló színész, akkoriban (talán túlságosan is) minden filmben ott volt, mint a tipikus törekvõ, önemésztõ, felelõsségteljes, elhivatott értelmiségi, és mindebbõl a színészi jelenlétbõl ma mi él a köztudatban?
A szivarlengetõ kalapos Gábor Gábor, amint az aktuális nõnek azt mondja: "szívem egyetlen királynõje"
géGyula 2011 márc. 08. - 23:16:44
Érdekes, én eléggé csíptem Iglódit, Kiss Manyit meg szinte bálványoztam.
Most, hogy ezt a filmet végignéztem, úgy tûnik irreverzibilisen kiszerettem belõlük.
Iglódi hol a városi magától eltelt entellektüelt adja, már nem is nadrágosembert, de farmernadrágost, hol pedig az elkomolyodó szépfiút(akiben mély emberi érzések tombóolnak, mint az elkomolyodásból is látszik). Végtelenül modoros és szépelgõ, na!
Ráadásul szörnyû kimondani, de KissManyi egyfolytában sértett királynõként nedves tekintetét csillogtatja.
Pedig én szoktam szeretni a középrégi magyar filmeket, melyek gyerekkorom idézik, de ez nem jött be. Az se világos, SzirtesÁ akkor a téeszbn dolgozik vagy sírásó, az eléggé vallásosnak tûnõ néni sírjára nem hogy keresztet, de még egy fejfát se állítanak, a krumplizsákok izmos szakértõje, Szirtes pedig órákig lapogatja a sírhalmot. Ezek apróságok, de jelzésértékûek.
Még az is lehet, a bumfordian papírmasé figurák és konfliktusaik, problémáik a létetett szocializmus kisszerûségét viselik magukon, s ez zavar, de pl a múltkori Gázolás filmben nem zavartak talán még ennél sokkal rémesebb "vonalasságok".
Összes hozzászólás