Meztelen ebéd

Bakancslistához adom
Naked Lunch
kanadai-angol-japán filmdráma, 115 perc, 1991

Értékelés:

53 szavazatból
Szerinted?

William Lee rovarirtással foglalkozik, felesége és ő maga is kábítószerfüggők, az irtáshoz használt por rabjai. A hallucinációk és a valóság menthetetlenül összemosódnak. William titkosügynöknek képzeli magát és egy rovarszerű, beszélő írógéptől kapja az utasításokat. Miután azt a feladatot kapja, hogy ölje meg a feleségét, egy Interzóna nevű városba menekül, valahol Észak-Afrikában, ahol tovább folytatódik a szürreális kábítószergőzös, szürreális kémtörténet. William S. Burroughs hírhedt és kultikussá vált kulcsregénye alapján készült filmet, a testhorror atyjaként számontartott David Cronenberg rendezte 1991-ben.

Stáblista:

Díjak és jelölések

  • Berlini Nemzetközi Filmfesztivál

    1992
    Arany Medve jelölés: David Cronenberg

Hozzászólások

Szerinted?
8/10
Dan9089 2014 máj. 21. - 18:30:26 8/10
Nagyon jó film, aki a mainstream filmeket szereti az nehogy megnézze!!!
7/10
convar 2012 jan. 28. - 19:40:06 7/10
Ennek se értettem felét se, de itt ez most vhogy nem zavart :D Így is magával ragadott.

7/10
makailaci25 2012 jan. 24. - 18:55:11
Egyszer azt mondták, hogy jobban esik az ebéd meztelenül. Ki akartam próbálni ennek valódiságát, de kizavartak az étterembõl...
makailaci25 2012 jan. 24. - 18:54:01
Egyszer azt mondták, hogy jobban esik az ebéd meztelenül. Ki akartam próbálni ennek valódiságát, de kizavartak az étterembõl...
majomanna 2012 jan. 13. - 18:41:13
Csak szürrealista.Ne ragadjunk le!
10/10
screwface 2010 szept. 08. - 19:00:28 10/10
VALÓSZÍNÛLEG A VILÁG LEGJOBB FILMJE.
moikboy 2010 aug. 30. - 11:17:34
***SPOILER***
Szerintem már a feleség megölése elõtt a rovarirtó rabjává vált és gyakorlatilag az egész filmet végigtrippeli. Az elsõ rovarügynökkel a rendõrségi kihallgatáson találkozik, tehát már akkor hallucinációi vannak. Joan lelövése betépve nem okoz szemmel látható traumát, de ez indít el nála olyan tudattalan folyamatokat, amik a kábítószerekkel együtt perzisztens hallucinációvá változtatják az életét - így kerül át InterZónába.

InterZóna egyébként már elõzõleg is átszüremlett bizonyos helyzetekben a valós világon (a gyilkosság elõtt egy bazársoron pálcikára applikált, szárított százlábúakat vásárol), de Joan megölése után Bill számára a valóság és InterZóna aránya megfordul. A való világ szereplõi itt más kontextusban jelennek meg (dr. Benway, Kiki, Joan stb.), és az egész tripet átszövi Bill látens homoszexualitásának, illetve valamilyen összeesküvésnek/kémtörténetnek a zavaros egyvelege.

Egy más szemszögbõl, a zónában eltöltött idõ tulajdonképpen egy tudattalan megtisztulási folyamat, melynek eredményeképpen szembesíti magát Joan megölésével. InterZónát végül akkor hagy(hat)ja el, mikor a feleségét megmenti a képzelet szülte összeesküvéstõl (ezzel kompenzálja a gyilkosságot a hallucinációk síkján), majd vezekelni indul (a rideg és kietlen táj és a rendõrök ezt sugallják) Annexiába.
optimusprime 2010 márc. 14. - 16:17:26
Bocsi, a pisztollyal fenyegetõzõ tag nem Bishopot játszotta az alienben, hanem Ash-t.
optimusprime 2010 márc. 13. - 16:25:39
Szerintem Interzóna igazából a város, ahol Bill él, csak bedrogozva teljesen máshogy érzékeli, fogja fel. Amikor a két haverja rátalál, akkor is "interzónában" van, vagyis be van lõve valahol a külvárosban vagy valahol, és amikor hazakísérik már kezd magához térni.
A zsákban, ami van nála, abban sem írógép van, hanem tele van drogokkal, gyógyszerekkel. Érdekes, hogy az írás nála már annyira összemosódott a drogokkal, hogy nem is emlékszik arra józanul, hogy mit is írt belõve. Ez lehet a nyitja annak a kérdésnek is, hogy mi van az írógépekkel. Az írógép egyes jelenetekben nem írógépet jelent, hanem magát a drogot szimbolizálja. Itt például arra gondolok, hogy amikor az egyik interzónai fickó (most nem jut eszembe a neve, de az alien filmekben õ volt a robot, ott Bishop volt a neve) pisztollyal követeli vissza az írógépét, ott valójában valami drog-ügyrõl lehetett szó.
Az utolsó helyszínek közül az egyik, ahonnan kihozta a csajt, az akár egy elvonó is lehetett a való világban (ott volt a doki, a lovagló-pálcás csaj jelmez alatt, persze nem azokat mondta neki amiket Bill hallott, a láncravert emberek akik szintén függõk voltak, stb). Amikor elõször odamegy az akkor még lovaglópálcás nõhöz, akkor jelentkezhetett az elvonóra, persze a nõ a doki volt igazából. Amikor az írógépet kizavarja az ablakon :) akkor is valószínûleg ott feküdtek belõve, de a doki észrevette és igazából a drogot dobta ki.
Persze maradnak nyitott kérdések, hogy igazából mikor lõtte le a lányt?
Az "interzónai" utazások elõtt, vagy után?
10/10
Gergiki 2010 febr. 10. - 13:17:03 10/10
jóég, ez az egész beteg sztori valójában csak Bill fejében játszódott le. Igazából nem is utazott el interzónába, végig a szobájában és az utcán járkálva képzelte magát ebbe a képtelen helyzetbe. Zseniális alkotás 10/10
A köny nagyon nehéz olvasmány, ki kell szûrni hogy valójában mit is akar mondani nekünk az író.
10/10
Neszfor 2007 aug. 08. - 19:38:20 10/10
na igen abban a könyves dologban van vm, mindenesetre újkeletû határozottságodat erre tudtam visszakövetni. Nemtom vagy az 501, vagy az 1001 filmben mondják így tisztán, egyértelmûen, hogy képzelet szüleménye Interzóna. Sõt az egyikben még vm hülyeségeket is írnak, hogy: "nyálkás farkú, sugárban okádó lények" vannak Interzónában... hm talán csukott szemmel nézték a filmet...

Viszont ez a "félig uralta" megközelítés érdekes. E/3-ban beszélni Interzónáról, na az már Cronenberg a javából, de ennél többet nem tudok hozzászólni. De amint azt már mondtam: ha ilyen egyértelmû lenne a film, akkor nem is Cronenberg rendezte volna...
10/10
Neszfor 2007 aug. 07. - 23:33:00 10/10
Ah, vagy inkább túl sok 1001 film amit látnod kell, mert címû könyvet olvastál. Ha ennyire egyértelmû lenne, akkor nem is Cronenberg film volna a Meztelen ebéd. Pontosan az a trükk benne, hogy fenntartja a kérdést: Interzóna létezik-e. Mert ha nem létezne, akkor Hank és Martin, hogy látogathatta volna meg Bill-t? Amikor Lee visszakíséri haverjait a buszukhoz láthatóak az arab betûk a buszokon (na jó erre lehet azt mondani, hogy a jelenet elõtti vágás azt sugallja: akkor valószínûleg akár betépett állapotban is lehetnek). Egy csomó tiszta pillanatát mutatja Bill-nek a film, amik meg tudják cáfolni Interzóna nemlétezését.

Magyarul: elképzelhetõ, hogy félreértettél valamit.
10/10
Neszfor 2007 aug. 07. - 17:53:25 10/10
Egy nagy kérdéssel fordulok azokhoz, akik erre a fórumra jönnek és már látták a filmet:

Én személy szerint sokat gondolkodok ezen a filmen (szinte minden képkockára jut valami, aminek több értelme van és el kell gondolkodni rajta). Eszembe jutott, mi van ha Interzóna nem is létezik? Hogy lehet ez? Megmondom én:

1. Bill Lee amikor elõször lép Frost-ék házába ezt mondja: "New York-ban van egy étterem, ami pontosan így néz ki." És az a különös, hogy Bill valóban járt egy pontosan így kinézõ étteremben, csakhogy az Interzónában van (arra az étteremre gondolok, amelyikben Cloquet-tal reggelizik. Mindenki nézze meg jó alaposan. Ugyanaz a díszlet, csak kicserélték a bútorokat).

2. Amikor Lee túszcserét ajánl Tomas Frost-nak és épp várja, hogy visszakapja a Clarke Nova-ját, kinéz a nyitott ablakon, ahonnan egy new yorki utca zajai szûrõdnek be.

Tehát felvetõdik a kérdés: Interzóna látezik-e. Vannak olyan tények, amik ugyanolyan erõsen megcáfolják Interzóna nemlétezését, de szerintem akkor is érdemes ilyesmin gondolkodni. Ennek a nagyszerû filmnek a fórumja kifejezetten erre lett kitalálva.
verdeleth 2007 júl. 20. - 12:06:21
meglátjuk De elsõre nagyon nem jött be
verdeleth 2007 júl. 20. - 01:55:07
egyszer elkeztem nézni de nagyon nem jött be Talán majd most
9/10
Mákostonhal 2007 jún. 06. - 20:52:11 9/10
Hát igen.Az Olsen ikrek tényleg igazán kimúlhatnának már.De inkább nem gyalázom õket tovább,mert nem akarom,hogy a Meztelen ebéd fórumjában ilyen érdektelen témáról beszélgessünk...Amúgy a film,az egyetlen Cronenberg féle meló,amit eddig láttam,hát ezután nagyon kiváncsi vagyok a többire is.Nagyon tetszett a film nyitottan szürreális világa,tetszett,hogy nincs külön osztva valóság és képzelet.Nagyon jók voltak a díszletek az operatõri munkával,és a zenével megfûszerezve,nekem ezeket látva- hallva a képzeletemben egy 50-es évekbeli jazzbár elevenedik meg,ahol a színpadon egy rovarokból álló együttes lép fel.Bizarr mi?.A rendezés fesztelen és gátlástalan,Cronenberg kíméletlenül és húsbavágóan tárja fel az emberi perverziók Pandora szelencéjét,a film leginkább ettõl válik hatásossá.Azért a színészi játék is érdemel pár szót.Peter Weller tökéletesen precíz visszafogottsággal jeleníti meg William Lee karakterét,és azt is pontosan tudja ,hogy melyik pillanatban kell enyhén cinikus arckifejezést vágni.Nagyon jó Ian Holm is,õ a film egyik emlékezetes alakja,ilyen még Roy Scheider és Julian Sands is Cloquet szerepében.Judy Davis szintén remek két nõi szereppel is a háta mögött.A Meztelen ebéd szerintem látatlanba is Cronenberg legerõteljesebb rendezése,nagyszerû film,de csak az Olsen-ikrekrõl leszokottaknak.87%
Redfield 2007 ápr. 15. - 13:04:07
No igen. :) Szerencsére az ikrek MÉG nem rendeztek tudtommal. Szóval addig örüljünk. :)
10/10
Neszfor 2007 ápr. 15. - 13:02:58 10/10
azért abban kiegyezhetünk, hogy a "ki okozta a filmezésben a legnagyobb károkat" címû listán valahol Uwe Boll bácsi mögött vannak néhány helyezéssel a dobogó közelében
Redfield 2007 ápr. 15. - 12:56:57
:) van benne valami. De Adolfkának elhivatott célja volt, akármennyire is sz*r dolog volt, de azé volt. Az Olsen-ék meg csak kitûnõek arra, hogy a gyerekes családoknak eladják a sz*r filmeket, és közben tüncikésen szerepeljenek, hátha valami 10 éves beléjük zúg, aztán "színésznõknek" fogja szólítani õket.
10/10
Neszfor 2007 ápr. 15. - 12:50:13 10/10
Az ikrekrõl... azt hiszem maradandót alkottak a filmtörténelemben. Valahogy úgy mint Adolfka...
Összes hozzászólás