Rigoletto

Rigoletto a Mantova
12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott olasz koncertfilm, 145 perc, 2010

Értékelés:

11 szavazatból
Szerinted?

Értékelés:

11 szavazatból
Szerinted?
Verdi Rigolettója az eredeti helyszíneken, az események valós idejében.
Giuseppe Verdi világhírű remekműve, a Rigoletto Itáliában játszódik az 1500-as évek derekán. Rigoletto a mantovai herceg éles eszű udvari bolondja. Lánya a szépséges Gilda, akit apja mindenáron meg akar védeni a hercegi udvar ármányokkal teli világától. Ám a sármos, nőfaló herceg így is elcsábítja Gildát, és mikor ez Rigoletto tudomására jut, a dühödt apa bosszút forral. Hidegvérű bérgyilkost fogad a herceg megölésére, hiszen a család becsületének megmentése a tét. Azonban a gonoszság gonoszságot szül, és tragikus véget hoz.

Egyéb epizódok:

Stáblista

Hozzászólások

Szerinted?
simonyija 2010 szept. 06. - 09:17:26
Én felvettem a produkciót, hogy majd egyben nézem meg, de a harmadik felvonás vége a csúszás miatt lemaradt. Tudna valaki adni egy harmadik felvonás DVD kópiát? Cserébe adhatom az elsõ kettõt, (kész csoda, hogy az elsõ eleje nem maradt le), de boldogan adok bármit ami rendelkezésemre áll, van vagy 30-40 operafelvételem, Monteverdi-tõl - Zimmermann-ig.
simonyija@gmail.com
kgyuri0 2010 szept. 05. - 17:34:03
Röviden szólva az elõadás nagyon tetszik, Domingo kevésbé.
Olyan volt pl a 2. felv bosszú-lettõsében, mintha a a szerep paródiája lenne, egy (megengedem: igen muzikális), fátyolos (ha ugyan nem kifejezetten kappan)hangú ember igen pontosan és szeretettel, lelkesedéssel énekelné a népszerû részleteket. Gyerekkoromban még lehetett hallani pl. AurelianoPertile hangját régi lemezeken(akkor még a rádió közszolgálati médium volt), nagyjából ilyen volt, amikor Pertile Radames románcát intonálta. Csak persze azért Domingo rosszabb, mert Pertile nagy tenor volt, míg Domingo egyáltalán nem nagy bariton(ha ilyen hanggal jelentkezett volna baritonnak, joggal eltanácsolták volna).
Hogy miért tetszik mégis? Az, hogy ennyire eltér a hangzás a megszokottól, különleges figyelmet vált ki a hallgatóban, és a zene olyan gyönyörû részletei tudatosulnak, melyek fölött eddig szinte elsiklottunk.
Más részt néha tényleg mintha egyben hallanánk Rigoletto paródiáját is, ami újabb értelmezési dimenziókat nyit, én még ennyire modernnek és örökérvényûnek Rigolettot soha nem gondoltam volna.
Igen jó, hogy Gilda ilyen fiatal(azért már õ se az a hamvas szüzike, annyira azért nem korszakos, mint AnnaNetrebko LaTraviatája)
Raimondi pedig a Losey DonGiovanni filmje óta kikezdhetetlen kedvencem.
Féltem, hogy nincsenek olyan mélységei, mint sztem Sparafucilénak(Szinte SzékelyMihályos, Gregoros, PolgárLászlós sztem).
Kiderült számomra, hogy vannak, sztem. Szóval nem volt zavaró egyáltalán, sõt!
Twehát a producer ”nagy ötletéhez” (Domingo=Rigoletto) én csak tapsikolni tudok.
A bevezetõt mondó zenetörténész ismét mondottmarhaságot, az eredeti VictorHugo darab(A király mulat –Ferenc francia királyról szólna), ahhoz képest korábbanra helyezte az opera cselekményét, ami tán rendben van, de nem a 17. század, hanem a 15. Vagy esetleg rosszul figyeltem?
8/10
Maram 2010 szept. 05. - 17:13:16 8/10
Youtube-on bele lehet nézni:
http://www.youtube.com/watch?v=Mtjz1J9HAZg
kgyuri0 2010 szept. 05. - 16:58:37 Előzmény dmeter
zért én azt gondolom, Callas eleve egy különleges eset volt, Ilosfalvyról nem tudok nyilatkozni.
magicvoice 2010 szept. 05. - 14:34:27
Minden tiszteletem Plácido Domingo-é, de az idõ nagy úr, és nem is kellene ilyen "szerepet" vállalnia. Sajnos, eléggé pénzszagú a történet, húzónévnek szerzõdtették az egyébként rendkívül tehetséges és szimpatikus szereplõgárda mellé, hogy jobban el lehessen adni a produkciót. Az elõadás különben tetszik, és mindenképpen fent maradok este is.
10/10
felh 2010 szept. 05. - 12:58:18 10/10
Nagyon örülök, hogy láthatom ezt a remek produkciót. Verdi a kedvenc zeneszerzõm, és hálás vagyok, hogy a Rigolettót ilyen remekül sikerült "színpadra állítani".
Azt hiszem Domingó nagyságát jelzi, hogy bár már igen régen feljutott a csúcsra, még mindig énekel. Õsz hajú, korosodó emberként is meg meri mutatni magát. Számomra még most is Pavarotti a no.1, olyan csodálatos hangja volt, ami minden egyes alkalommal feledtette/elfogadtatta a külsejét. De Domingó emberi nagysága elõtt is fejet kell hajtanom.
Köszönet az elõadás minden résztvevõjének, közremûködõjének! Remek ötlet volt és remélem, hogy jövõre láthatunk egy hasonlóan színvonalas olasz opera elõadást.
napraforgó 2010 szept. 05. - 11:05:24
13 éves voltam, amikor a Tv közvetítette a Rigoletto-t , valamikor a 60-as évek közepén. A "kesztyû"-áriánál szerettem bele a mantovai hercegbe és vele az operába. Véletlenül akkor egy elég csinos énekes - nem tudom, talán Bende Zsolt? - ha énekelt fiatalon tenor szerepet - volt a herceg, így tökéletes volt az illúzió. Késõbb sokat jártam operába, de sajnos az illúzión sokat rontott, hogy molett középkorú hölgyek énekelték a bájos ifjú leány szerepeket, a tenorok meg igen pohosak voltak.
Ma már jobban vigyáznak az énekesek a megjelenésükre is, Pavarottin kívül alig volt kövér tenor.
Annyira örültem a mostani Rigoletto közvetítésnek, be is idõzítettem a felvevõt a mûsorban megjelölt 20.45-re, és szomorúan konstatáltam, hogy már legalább negyedórával hamarabb elkezdték.
Tényleg élõben közvetítették? Miért nem volt nagyobb hírverése? Domingot látni a címszerepben azért nem semmi.
augustus 2010 szept. 04. - 21:48:28 Előzmény feketevipera
Annak idején a Tosca is így ment. Abban Domoingo akkorát taknyolt élõben a lépcsõn, hogy azt hittem, vége a produkciónak, de folytatni tudta.
10/10
bajkusz 2010 szept. 04. - 21:43:55 10/10
http://www.hirextra.hu/2010/09/03/mantova-rigolettoban-remenykedik/

Mantova Rigolettoban reménykedik

Mantovában azt remélik, hogy a világ 138 televíziója által egyenesben közvetített szombat-vasárnapi Rigoletto legalább akkora hírnevet hoz a városnak, mint a Rómeó és Júlia tette Verona esetében. Az opera elsõ felvonása szombat este fél kilenckor kezdõdik, a Verdi által elképzelt idõpontban és helyszíneken.

2010. szeptember 3. péntek 20:18 - HírExtra

A mantovai herceg udvari bolondja, akit Plácido Domingo alakít, elsõként a mantovai Palazzo Te palotában jelenik meg - itt kel életre a hercegi udvar és Rigoletto háza is.

Pedig a helyiek szerint Rigoletto a mai Sordello téren élt, abban az épületben, mely most és a XVI. században játszódó opera idején is a székesegyház papjainak otthonaként mûködött.

Rigoletto háza nem lesz százszázalékosan eredeti, de "Júlia terasza sem az Veronában" - jegyzik meg a mantovaiak, akik talán még a televízió elé gyûlõ operarajongóknál - köztük a magyar nézõknél, akik a Duna Televízión kísérhetik figyelemmel az élõ közvetítést - is jobban várják a kezdést. A város lakói pozitív fordulatnak tartják a náluk zajló világméretû kulturális eseményt.

Nem jelentett nekik terhet a hónapok óta tartó készülõdés, az elõzõ hetek gyakori próbái, még az sem okozott problémát, hogy Mantova központját a hétvégére teljesen lezárják a forgalom elõl.

Igaz, az olasz sajtónak olyan mantovaiak is nyilatkoztak, akik a nagy felfordulást megunva két napra bezárkóznak otthonukba. A szállodák viszont elégedettek: a zenekar tagjai és a tévések, a Mantovába már a Rigolettóért érkezõ turistákkal együtt telt házat hoztak.

A legszerencsésebb mantovai az lesz, aki a felvonások helyszínének szomszédságában lakik, és így nyitott ablaknál hallgathatja az operát, de Mantova egésze reményeket fûz a produkcióhoz - mondta el Nicola Sodano polgármester.

A nemzetközi bemutatkozásnak máris megvannak az elsõ eredményei: az elsõ felvonást szombat este vendégül látó Te palotában újranyitották a korábban befalazott ajtókat. Ragyog a vasárnap kora délután kezdõdõ második felvonás díszletéül szolgáló hercegi palota és a vasárnap esti harmadik felvonás helyszíne, a bérgyilkos Sparafucile háza is - ezt az évtizedekig romosan álló erõdöt újjáépítették.

A negyedik helyszín a Rai olasz közszolgálati rádió-televízió zenekaráé lesz, melyet Zubin Mehta a mantovai Teatro Bibiena színházban vezényel. Az egyedüli elõre felvett jelenet Rigoletto és Sparafucile találkozása lesz, ezt nem lehetett beleilleszteni az egyenes közvetítésbe - magyarázta a rendezõ Marco Bellocchio.

Ami a technikai hátteret illeti, a közvetítésért felelõs Rai 30 tévékamerával, 7 kilométernyi optikai szállal, 4 digitális rendezõi állomással, több mint száz csatornával biztosítja az opera sugárzását. A Rigoletto nagyobb technológiai hátteret igényel mint a Bajnokok Ligája döntõje.

Verdi operája a Tosca és a Traviata nyomát követi. Giacomo Puccini operáját 1992 júliusában az eredeti római helyszínekrõl közvetítették, akkor még csak 45 országban. Tosca - a szövegkönyv szerint - déltõl másnap hajnalig tartó története a Sant'Andrea della Valle templomban, a Farnese palotában és az Angyalvárban elevenedett fel.

Ezt 2000 júniusában, Versailles kertjeiben a Traviata követte 125 csatornán. Mindhárom produkciót Andermann neve fémjelzi, mindháromnál Zubin Mehta a karmester és Vittorio Storaro a vezetõ operatõr.

Forrás: MTI
Összes hozzászólás