1921. Alighogy véget ért a polgárháború, máris új veszély fenyegeti a vidéket. A Volga menti földeket aszály sújtja. A felsőbb vezetés mindent elkövet, hogy legyőzze az éhínséget.
Figyelem: A beküldött észrevételeket a szerkesztőink értékelik, csak azok a javasolt változtatások valósulhatnak meg, amik jóváhagyást kapnak. Kérjük, forrásmegjelöléssel támaszd alá a leírtakat!
Az ajánló felsõbb vezetésre vonatkozó részei demagóg gondolatokat indíthatnak el, fel sem villan a filmben a jótékony állam, itt egy szétesõ világ kritikus képeit látjuk!
Nemár no, ne vigyünk már bele ma olyan ideológiát, ami benne sincs a filmben, és lássuk meg a kritikai megközelítését is!! Differenciáljunk, ezt mondhatom.
Megnéztem, nem rossz film, bár a forgatókönyvet Mihalkov és Koncsalovszkij jegyzi, azért erõsen ideologikus és túlzottan közérthetõ. A témában rejlõ drámaiság, az emberi szükség valóban nyers képei miatt úgy éreztem, túllép egy szokásos szocreál filmen, de a konfliktusok sokszor leegyszerûsítettek vagy éppen szentimentális feloldásúak.
A filmnyelvi megoldások ritkán tértek el egy hagyományos feldolgozástól, de a szociológiai igénye mindenképp dícséretes. Bár a 20s elején játszódik, egyes mondataiban a túlhajtott iparosítást is megemlíti, amivel az alkotók a 10 évvel késõbbi nagy éhinségre célozhatnak.
Eredményt hírdetek: az olcsóságelmélet lett a nyerõ, kormányváltás ide vagy oda, a szovjet film marad, minden hétre jut 2-3, éjfél után.
Ideológiailag lehet avittas (bár sok film a 60s évektõl kifejezetten kritizálta a sztálini idõket), de filmnyelvi szempontból a mai napig értékesnek tartom zömüket. Hiába, a szovjet filmiskola ott volt a szeren, érdemes tanulmányozni.
A TV vezetõsége valószínûleg olvashatta az itt írogató begõzölt retardáltak egyikét, mert sietve levett a mûsoráról minden olyat, ami valaha a Szovjetunióban készült.
Kíváncsi lennék hányan nézhettek meg ezekbõl egyáltalán bármit is, mielõtt beírták ide, amit megkövetelt a párttagkönyvük. A jelek szerint nem sokan.
ki nem állhatom a komcsikat, de ezúttal tényleg nem feltételezek összeesküvés-elméletet.. hidd el, ezek a filmek egyszerûen olcsók.. csak meg kell nézni az MTV idei filmválasztékát: naponta kétszer megy le ugyanaz a ZS kategóriás film, lenyúlták az összes pénzt, egyszerûen elfogyott..
de ha már a ruszki filmremekeknél tartunk: évek óta várok a Hurrá, nyaralunk! mûsorra tûzésére.. úgy tûnik, hiába.. :(
Hát... szerintem valamikor réges-régen vették meg ezeket a filmeket, és 30-40 évvel ezelõtt még beleillettek a korszellembe, de ma már eléggé anakronisztikusak ezek a - finoman fogalmazva is - sokszor dogmatikus és propagandisztikus filmek. Mivel szerintem ezeknek a produkcióknak sem filmtörténeti, sem kultúrtörténeti jelentõségük nem nagy, talán valami hátsó szándékot kellene feltételezni a bemutatásuk mögött. Azt még megértettem, amikor pl. a Patyomkin páncélost vetítették, hiszen az kuriózum, és jelentõs mû. De az egykori "baráti országok" filmtermésébõl az m2 az utóbbi idõben gyakran csak a gyengébb produkciókat adja.
Arra kíváncsi lennék, vajon a bolsevik királyi m2 még hány hasonló propagandaízû történetet tud elõásni az archívumából. És hogy mi célból mutatják be ezeket? Hmmm... Ez is érdekes.
Azért is furcsának találom, hogy üzbég filmként jegyzik, mert (legalább is eddig) egy árva üzbég nem szerepelt benne. Orosz parasztok a szereplõk.
Mindenesetre megjelenik benne a szegény paraszt vs. kulák képe, az már igaz, tehát a lendület benne van.
Megírtam egy hsz-t, de túl sokáig morfondíroztam vele és nem mentettem el külön, azért elszállt. :-( Azon gondolkoztam, hogy üzbég filmként jegyzik, de mennyire szovjet tkp. Amikor írtam, még csak az elõzetest olvashattam el, _akkor_ az jutott eszembe, hogy bezzeg az itt ábrázolni kívánt 1921. után bõ tíz évvel Sztálin által "létrehozott" ukrajnai holodomor, a nagy éhínség több millió áldozatáról nem csináltak filmet a jó szovjetek...
Most, hogy nézem... Makarenkó könyvei jutnak eszembe és Az emberi sors címû film, no meg a Valahol Európában. :-(
A gyermekek végtelen kiszolgáltatottsága, az embertelenség, ami leginkább talán õket sújtja...
A forgatókönyvet az az Andrej Koncsalovszkij jegyzi, aki a Mária szerelmeit és a Szökevény vonatot rendezte, nem mellesleg az Andrej Rubljov forgatókönyvéért is õ a felelõs..
Az értesítések jelenleg le vannak tiltva! Amennyiben szeretnél cikkajánlókat kapni, kérlek, hogy a böngésző Beállítások / Értesítések menüpontja alatt állítsd be az értesítések engedélyezését!
Hozzászólások