Az aktuális rész ismertetője: 1434, National Gallery, London. Waldemar Januszczak a Jan Van Eyck mesteri irakójátékába burkolt többszörös titokzatosságot vizsgálja. Ahogy a összerakja a kirakójátékot, kiderül, hogy a cím volt az első félrevezető nyom Waldemar nyomozásában. Több értelmezési kísérlet és elméletek felállítása után Waldemar rájön, hogy az éppen aktuális divat szerint tagadni kell a festmény bármilyen jelentését is, de vajon valóban minden alkotásnak egy történetet kell elmesélnie? A londoni National Gallery egyik kincse, Az Arnolfini-házaspár nagyszerű példája Van Eyck virtuóz művészetének az olajvásznon. Az ünnepélyes pár együtt áll egy gombolyagokkal teli szobában. Az észak-európai művészet teli van képi jelképekkel, egy kódolt nyelvvel a vászonra festett állóképeken keresztül. Waldemar a mű leghíresebb magyarázatait mutatja be nekünk, kezdve azzal az elgondolással, hogy a festmény egy esküvői portré, egészen az Arnolfini asszony áldott állapota körüli heves vitákig (lehet-e a nyilvánvaló dudort a ruhája alatt az akkori divattal magyarázni?), vizsgálatai egy sokkal sötétebb és józanabb valósághoz vezettek.
A műsor ismertetése: A közismert műkritikus, Waldemar Januszczak a világ leghíresebb és legszebb festményeinek eredetét és a mögöttük rejlő esetleges legendákat kutatja. Ki volt a titokzatos Mona Lisa, és hogyan lett ő a világ leghíresebb festményének témája? Mitől nyugtalanító Rembrandt "Dr. Tulp anatómiája" című festménye? És Botticelli "Vénusz születése" című képén a szerelem istennője hogyan világított rá a késői reneszánsz Firenze véres drámájára?
Hozzászólások