Éden földön (Hany Istók legendája)

színmű, 2 felvonás, 115 perc, magyar, 2015., 6 - 14 éves kor között

Értékelés:

10 szavazatból
Szerinted?

További szereplők - a Bozsik Yvette Társulat: Fülöp Tímea, Gulyás Anna, Hasznos Dóra, Samantha Kettle, Krausz Alíz, Rózsahegyi Orsolya, Stohl Luca, Somorjai Judit/Farkas Dóra, Vetési Adrienn, Feledi János, Gombai Szabolcs, Hámor József, Kalmár Attila, Krizsán Dániel, Frigy Ádám, Vida Gábor, Vislóczki Szabolcs, Zambrzyczki Ádám

A zenei felvétel szereplői: Szarka Tamás, Farnbauer Péter

- A rádióban hallottam két éve egy riportot: Hany Istók legendájáról beszéltek, akit a Király-tó lápjában, Kapuvár környékén találtak a 18. században. Megragadott a talált fiú története - mondja az Éden földön zenéjét és szövegét író Szarka Tamás, a Ghymes zenekar alapító tagja. - A talált gyermek motívuma a világ szinte minden táján felbukkan: egyik legismertebb Romulus és Remus mítosza. A csoda ezekben, hogy az ember valójában mi mindenre képes. Istók is hosszú éveken keresztül megélt kint a lápban, ruha nélkül. Állítólag hódok nevelték, és a hódvárban meleg van télen is. A lápot egyébként, ezt az édenkertet a múlt század ötvenes éveiben lecsapolták, és ez a csodálatos flóra és fauna megszűnt, egyik pillanatról a másikra. Annyi csavart tettem a darabba, hogy mi ennek a lápnak a nyelvét értjük - Istókot és a barátait: a kócsagot, a sast és a farkast. A második felvonásbeli világot, a civilizációt, az embereket, akik majd lecsapolják ezt az édenkertet, már nem értjük, ezért a várkapitány és köre egy halandzsa nyelvet beszél.

- Az Éden földön meséje a civilizáció és a természet összecsapásáról szól. A mai gyerekeket olyan vizuális ingerek érik, hogy az ember beleszédül, és ez óriási kihívás a színház számára - magyarázza Bozsik Yvette rendező-koreográfus, aki több mesét vitt már színre (Rozsda lovag és a kísértet, Csillagokkal táncoló kojot, Péter és a farkas). Szándéka szerint a mozgással és a látvánnyal most leginkább a fantasy műfajához közelítő világ varázsolódik a színpadra.

- Az első felvonásban azt az érzetet kell keltenünk, mintha a természetet szemlélnénk. A szakralitás, az ősszimbólumok megjelenése fontos. Az állatok "esszenciáját" kell megragadnunk, nem lehet a mozdulataik puszta utánzásával megjeleníteni őket, fel kell tárni a bennük lévő költészetet. Próbáljuk az utánozhatatlant utánozni, végeredményben az egész táncművészet ezen alapszik. A második felvonásban jelenik meg a civilizáció, amit az eredeti történetben még egy vár testesített meg, az előadásunkban pedig egyfajta cyber-világként lesz jelen. Ez Istók számára, aki a természetben nőtt fel, idegen és félelmetes.

- Mi az édenből jövünk, nem a civilizációból - hangsúlyozza Szarka Tamás -, gyökereinkben a természet részei vagyunk. Amikor elkezdtem foglalkozni a témával, elkezdtem hallani, ahogy rengeteg madár énekel. Meggyőződésem, hogy itt a Nemzetiben a plüss-székek között érdekesen fog hangzani ez a "zenekar": a madarak és a vízi állatok csodálatos éneke.

Rideg Zsófia

A(z) Bozsik Yvette Társulat előadása

Bemutató időpontja:

2015. szeptember 25., Bozsik Yvette Társulat

Stáblista

Hozzászólások

8/10
ambrosius 2015 dec. 03. - 14:43:23 8/10
Szarka Tamás gyermekeknek, szánt mesejátékát Bozsik Yvette rendezõ-koreográfus tánccal, énekkel meg állatokkal és groteszk, no meg igazi emberi lényekkel töltötte meg. A körülöttünk létezõ élõvilág megmutatására a lápban felnõtt és megtalált gyermek Hany Kristóf legendája adta az apropót.
A zsivajgó iskolányi gyermek közönség között ülve meglepõen kedves volt reakciójuk a színházhoz. Õszinte reakcióik, riadalmuk, ujjongásuk és csodálatuk a színpad technika folyamatosan változó képességeit csodálva, a madarat alakító színészek repülését nézve, engem arról gyõzött meg, hogy az elõadás „zöld, természetvédõ” üzenete mellett a színház élményadó lényegébõl is kaptak ízelítõt.