Szergej Gyagilev, az Orosz Balett megalapítója mellőzte először a darab szövegét. A balett témája a költő keresi női eszményképét csak ürügy volt, mert a balett célja a Chopin-zene hangulatának érzékeltetése volt. Fokin Chopin zenéjének álomhangulatát az orosz klasszikus balettművészet eszközeivel egy tánckölteményben adja vissza. Ez egy szöveg nélküli szimfonikus balett, amelyben Fokin teljesen a zene belső, romantikus hangulatú hullámzását követi koreográfiájában. A szólók, kettősök és az eszményien megkomponált csoporttáncok mellett az előadók túlfinomult virtuozitására alapozta az álmodóan romantikus, szépséges koreográfiát. E csodálatos tánckölteményel a 19. század és talán minden idők legnagyobb legnagyobb balerinájának Marie Taglioninak és a romantikus balettnek, a tiszta, "fehér
balettnek" is emléket állított. A művészi előadás titka nemcsak a végsőkig kifinomult klasszik us technikában rejlik, hanem az előadók muzikalitásában és az átszellemült költői előadásmódban is. Ezt a stílust elevenítik fel a kazah táncművészek is.
Polovec táncok
Igor herceg tatárok elleni hadjáratáról, fogságba eséséről, nemes jelleméről szól Borogyin operája. Az opera második felvonásának vége ez a szélesre méretezett táncbetét: Koncsak tatár kán a fogságba esett Igort kívánja felvidítani polovec harcosainak és asszonyainak táncával. Elsöprő lendület van az íjjakkal táncoló vad törzsi harcosok minden mozgásában,
a harcias jellegű vad táncritmusokban, az ázsiai sztyeppék szilaj népeinek dübörgő férfitáncaiban. Robbanó feszültség, vad elevenség árad a zenéből, míg a lírai részek érzékies, dús színpompájukkal, keleties lágy dallamosságukkal a női mozgás bűvöletes szépségét, fűszeres frissességét varázsolják elénk. A nők már-már erotikus csábtáncot adnak elő, de az
egész együttes a paroxizmusig táncol a felkorbácsolt hangulatú csoport táncokban.
A(z) Thália Színház előadása
Hozzászólások