És a csellóval mi legyen?

előadás, 2010.

Még nincs szavazat!

Légy te az első!

Matei Vişniec darabját 1989 decemberében írta, miközben tombolt a forradalom. Az abszurd elemekből szerkesztett szöveg egy poszt-becketti alapszituációra épül: a szereplők várakoznak egy váróteremben. Nem tudják, hogy mire várnak, de ez náluk nem egy életpillanat, hanem létforma, az egész életük egy nagy várakozás. Ebben a várakozásban zavarja meg létüket egy csellista, aki állandó zenélésével lassan az őrületbe kergeti őket. Vişniec szövege már a szatirikus abszurd dramaturgiába sorolható, ahol a lefestett világról meglehetősen realista módon kapunk képet. Ha a váróterem az élet, akkor a zene a művészetet szimbolizálja. A darab üzenete tehát a művészet halála, mivel a három szereplő megöli a csellistát. A közemberek vetnek véget a művészetnek, mert idegesíti őket annak jelenvalósága, egyszerűen elviselhetetlenné válik számukra. Vişniec eltorzult szemlélete a Ceaşescu-rendszerben elnyomott művészek segélykiáltása is egyben, de egy állandó bezártsága az emberiségnek a művészettel szemben.
A három szereplő, a jól megszokott poszt-mrozeki hármas egység, a három egymást kiegészítő jellem: az Erős, a Gyenge, és az Érzékeny. A két férfi a két ellenpólus, a nő pedig az összekötő elem közöttük. Csakis egymást biztatva jutnak el a közös, de egyben öntörvényű céljukig, ami nem más, minthogy csendben tudjanak várakozni tovább. Természetesen ez a csend megint csak a bezártsághoz vezet. Az egymás iránti tolerancia, a szabadság, az összeesküvés témáit feszegető darab könnyed humorú szöveggel kezeli a keserű alapszituációt, ami végül is egy szórakoztató előadásnak ad alapanyagot. A várótermen kívül a cselekmény alatt végig tombol a vihar, szél, eső, ami természetesen nem más, mint az oly sok változással kecsegtető forradalom tükörképe.

A(z) Székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház előadása

Stáblista

Szereplők

Férfi csellóval
Férfi újsággal
Öregember bottal
Hölgy fátyollal (később Hölgy csellóval)

Alkotók

Hozzászólások