Acsai Roland Radnóti-díjas és Zelk Zoltán díjas drámaíró, író, költő, műfordító modern nó-dráma imitációját egy összművészeti alkotás formájában dolgozzák fel.
Az előadás munkacíme Esumi és Asao, ami megegyezik a Roland által írt nó-dráma eredeti címével. A darab szellemiségét, látványvilágát, eszközhasználatát, zeneiségét tekintve erősen merít a japán kultúrából, művészeti ágakból, színházi, zenei és tánc formákból (harcművészet, zen filozófia, a nó-dráma hagyománya) oly módon, hogy mozgásrendszerében, képi világában letisztult alkotás jöjjön létre, ami lineáris módon követi a dráma szerkezetét.
Az előadás kísérletet tesz arra, hogy a japán hagyományokat miként vagyunk képesek magyarként befogadni, újraértelmezni és saját színházi nyelvezetünkön keresztül kifejezni. Nem reprodukálni szeretnék a keleti világ hagyományait, hanem az elsajátított ismeretekkel dolgozva egy, az előadók ezen tapasztalataiból leszűrt belső élményein alapuló előadás létrehozását tűzték ki célul.
A zenei koncepció egy olyan hangzásvilág kialakítása, melyben a hagyományos japán zene a magyar népzenével és klasszikus zenével korrelálva születik meg, tanulmányozva és figyelembe véve az ázsiai valamint az európai zeneelmélet alapjait, annak kulturális hátterét.
A japán zene nó színházban elfoglalt szerepéhez és zenei narratívájához hasonlóan - a tánc koreográfiájának tartalmi elemeihez kötődve - egy erőteljes, feszültségkeltő, a keleti értelemben elgondolt "idő megdermedését" megidéző, katartikus zenei atmoszféra létrehozása a cél.
Hozzászólások