Thierry De Mey (B): Light Music (2004) - 20'
Darab karmesterre-szólistára, kivetítő eszközökre és interaktív rendszerekre
Szigetvári Andrea (H): Swinging Door / Lengőajtó - 30'
Darab táncosra és élő elektronikára
Egy este, két világ: interaktív zene tánccal és élő elektronikával, utána multimédia darab egy szólistára, aki egy személyben ütőhangszeres és karmester. Kivetítők, táncosok, zene és elektronika különleges találkozása ez - az élményre garancia a Rosas társulattal és a Forsythe balettal is sokat dolgozó Thierry De Mey neve és Szigetvári Andrea személye, akit a Making New Waves kortárs zenei fesztiválról ismerhet a kíváncsi közönség.
Szigetvári Andrea (H): Swinging Door / Lengőajtó - 30'
A darabhoz az inspirációt Shunryu Suzuki egyik szövege adta, ahol a légzés folyamatát lengőajtóhoz hasonlítja: "amit énnek nevezünk, az csak egy lengőajtó, ami aszerint mozog, ahogy beszívjuk és kiengedjük a levegőt. Csak mozog. Ez minden. Amikor az elméd elég tiszta és nyugodt, hogy kövesse ezt a mozgást, akkor nem létezik semmi, nincs én, nincs a világ, nincs elme, nincs test, csak a lengőajtó." A Swinging Door forrása a torok hangzásai (beszéd, légzés) és elképzelt lengőajtók hangimitációi voltak. A darab elektroakusztikus zenei loop-ok, felvett hangokból előállított, különböző tempójú, periodikusan ismétlődő ritmusképletekből áll. Egy-egy zenei periódust (fordulatot) több, nem feltétlenül egyenletes szakasz alkot. Az előre felvett, átdolgozott és élőben átalakított hangok mozgását a két táncos, Ladányi Andrea és Bánki Zsolt keze vezérli, melynek pozícióját videókamera követi.
A táncosok mozdulataikkal megjelenítik a loop-on belüli ritmust és karaktert. Ahogyan egy zenei periódus sok elkülönített momentumból áll, úgy a testek folyamatos mozgása is kimerevíthető kis egységekből tevődik össze. A tánc-zenész olyan táncos, aki mozdulataival (egy színkövető vezérlőrendszer segítségével) képes a loop-okat elindítani, leállítani és mozgásának paramétereit (tempó, hangmagasság, hangszín) változtatni.
Thierry De Mey (B): Light Music (2004) - 20'
A Light Music című, "karmesterre/szólistára" és a különös fény-árnyék hatásokra komponált darabot első ízben 2004 márciusában a lyon-i zenei biennálén mutatták be. A mozgás által keltett hangok és a tánc-mozdulatok újraértelmezésével a darab különleges élményt nyújt: a megvilágított kezek folyamatos mozgásából adódó formák és az utánuk maradó lenyomat irányítja a zenei anyagot. A zene és a mozgás néha szimbiózisban él, máskor összeütközik, egymást hol segítve, hol akadályozva. A "Light Music"-ot játszani önmagunk újra felfedezését jelenti. Egyszerű mozdulatok újra tanulását azok minden erejével, de legfőképpen azok minden törékenységével. Kézmozdulatok, gesztusok, testbeszéd; egy egyenes, vagy egy görbe mindent elmondhat. Egy zörej, egy lélegzet, és minden a helyére kerül; egy szétszaggatott szív verése." /J. Geoffroy/
Thierry De Mey filmes, zeneszerző, ütőhangszeres. Társ-alapítója volt a Maximalist! és az Ictus zenekaroknak, melyek több darabját is előadták. De Mey darabjait ezenkívül előadta többek között az Arditti vonósnégyes, a Hilliard Ensemble, a London Sinfonietta.
A(z) Trafó előadása
Hozzászólások