Eddie Carbone dokkmunkás, rakodó. Erős ember. Jó ember. Tiszteli és megtartja életének írott és íratlan törvényeit. Ám beleszeret valakibe, akibe tilos lenne beleszeretnie, és szenvedélye erősebb nála. A darab annak köszönheti maradandóságát, hogy a görög tragédiákéhoz hasonló szépséggel ábrázolja a személyes sorsok igazságát - és viselőik elkerülhetetlen végzetét.
A veszprémi és Örkényes elõadás után megállapítható, hogy a mintegy 70 perccel rövidebben elõadott Örkényben nem jött ki a drámai hatás, számomra a karakterek sem hitelesek.
Sajnálom, hogy egy nagyon erõs Guelminó-rendezés után egy gyenge Mácsai-féle rendezést is láttam.
FeHér ElepHánt Kulturális Ajánló Portál www.toptipp.hu
PILLANTÁS A HÍDRÓL Mácsai Pál Örkény István Színház
Brooklyn-híd, New York, de a színpadi látványban semmisem utal ere, függönyfal, melynek résein a Bevándorlási Hivatal fogdmegjei jelennek meg az Apokalipszis angyalaiként, maga a játék egyetlen háromszemélyes fotelben zajlik, igaz, általában öten kucorognak benne. Izsák Nelly díszlete tökéletesen illeszkedik Mácsai Pál rendezõi koncepciójához, ezenkívül láthatunk még a háttérben néhány hasonló bútordarabot, melyen antik kórusként, énekelve, zenélve, néha meg is szólalva, tucatnyi környékbeli figyeli az eseményeket. Közülük lép elõ bowlingezésre csábító Vajda Milán, soraikban áll Máthé Zsolt, akinek tenorja autentikus átéléssel vezérli a tragikus mélységû kórusokat. Matkó Tamás válogatásából természetesen a táncos vígasságok dallama sem hiányoznak, a népes csapat megszólalásai tökéletes egységben tagolják a cselekményt.
Arthur Asher Miller drámájában nem az illegális bevándorlók és az õket befogadó honfitársak konfliktusa a fontos, sokkal többrõl van szó, a neveltlányába szerelmesedõ férfi antik sorstragédiája tárul elénk. Csuja Imre teljesen gesztusok nélkül játssza a robusztus Eddie Carbonét, õserejû hitelessége, zsigeri õszintesége azonban elképesztõ erejûvé for-
málja alakítását. Fojtott halkság, visszatartott indulatok, a végzetes érzelem legyõzhetetlenségének kétségbeesett felismerése. Tanácsot kér az együttérzõen narráló ügyvédtõl, Epres Attila tehetetlenül szemléli vergõdését, mindketten sejtik, nincs visszaút. A vágy tárgya Törõcsik Franciska, aki elsõ nagyszínházi szerepében egészséges érzékkel találja meg a bakfis-báj és a heves szerelem megjelenítésének eszközeit. Polgár Csaba erõteljes
mimikával, elsöprõ lendülettel hozza az énekkel, humorral hódító szicíliai fiút, slágerbetétje nemcsak a Carbone-lány szívét dobogtatja meg.
Mácsai Pál egyre kiforrottabb stílusban alkotja meg a rövid jelenetekbõl álló darab tömör szerkezetét, a zene és a csöndes hangvétel segítségével mesterien teremt finoman lebegõ atmoszférát, melyben annál nagyobbat üt az elkerülhetetlenül bekövetkezõ tragikus végkifejlet. Nagy erénye, hogy aprólékos naturalizmus helyett a korszerû színház egyenesen deklamáló nyelvét használja.
TV-showmanként, királyként csodáltuk, ez a munkája újabb bizonyítéka kivételes színészi intelligenciájának: a karakterétõl távol álló, szögletes munkásembert Debreczeny Csaba, meredt nézésével, megfontoltan tagolt szavaival, fantasztikus szuggesztióval jeleníti meg.
Alakítása ebben az évadban is minden bizonnyal a legnagyobbak közé emeli, ahogy az új Örkény István Színházi produkció is helyet követel magának a Best of 2011-ben.
Az értesítések jelenleg le vannak tiltva! Amennyiben szeretnél cikkajánlókat kapni, kérlek, hogy a böngésző Beállítások / Értesítések menüpontja alatt állítsd be az értesítések engedélyezését!
Hozzászólások