Rükverc

színmű, magyar, 2013.

Értékelés:

20 szavazatból
Szerinted?

A 2012-es Könyvhétre megjelent regény epizódjai egy hétköznapi magyar emberről, Vidra Zsoltról szólnak. A Rükverc az ő élettörténete - a cím pedig a történetmesélés sajátos dramaturgiájára utal: a regény Vidra halálával kezdődik és az utolsó epizódig, amely születését írja le, az időben visszafelé haladva élete emlékezetes, vagy sorsfordító mozzanatai jelennek meg. Szülei, szerelmei, egy-egy szép és számos kínos, vagy éppen tragikus esemény...

Főszereplőnket harmincas évei végén éri a rendszerváltás, de nem azok közé született, akik előnyt kovácsolhattak a javak újraelosztásából. Mégsem a rendszerváltás vesztese, hiszen már születésétől fogva a vesztesek világához tartozott. Élete felét, úgynevezett legszebb éveit egy elavult rendszerben élte le, de az új rendszer már nem kér belőle. Évtizedek állnak még előtte, hogy azokat teljes fölöslegességben és a lecsúszás különböző stációiban végigélje.

A(z) Kamra előadása

Bemutató időpontja:

2013. január 25., Kamra

Stáblista

Szereplők

Vidra Zsolt és Vidra Zsolt apja
A fiatal Vidra Zsolt
Vidráné és egyéb szerepekben
A fiatal Vidráné és egyéb szerepekben
Vidra Joli és egyéb szerepekben
Ancsa és egyéb szerepekben
Főmérnök és egyéb szerepekben
Csongor és egyéb szerepekben
Rezső és egyéb szerepekben
Gazdag és egyéb szerepekben
Bodó és egyéb szerepekben

Alkotók

Hozzászólások

9/10
kaanmi 2017 máj. 07. - 22:39:24 9/10
Kár, hogy leveszik a mûsorról, a rendszerváltás utáni Magyarország hiteles képe.
Kocsegar 2015 márc. 29. - 22:49:01
Megható és egyben sokszor vicces is volt. Mindig szeretem nézni, amikor csak hanghatással és színészi játékkal festenek a színpadon jelenetet, pl. amikor "eljátsszák" hogy vonaton vannak vagy amikor a "teherautóban" ülnek. Több emlékezetes jelenete is van számomra a darabnak, pl. amikor a már hajléktalan apa fel akarja idézni egyetlen nyaralásuk egyik epizódját. A zárójelenet is nagyon szép szerintem.
10/10
CinkaPanna 2013 szept. 21. - 22:31:28 10/10
nagyon jó darab, zseniális színészi játék/ok,amit Bán János alakít az csodálatos,kivételes színészi teljesítmény!
Nem csalódtam Máté Gáborban sem,eddig minden rendezése tetszett, ez meg talán a legjobban :)
apollinare 2013 máj. 31. - 15:53:30
10/10
Edmond Dantes 2013 ápr. 17. - 11:06:29 10/10 Előzmény virata
Ahogy korábban már írtam, az én generációmnak szól. Ahogy látom, kb. egykorúak vagyunk,tehát a MI generációnknak szól. Annak a (Ratkó-) generációnak, amelyet 1990 óta sokszor elveszett generációnak tituláltak, sajnos nem ok nélkül: nagyon sokan voltunk-vagyunk és szerencsésnek mondhatja magát, aki korábbi vagy késõbbi háttér-, "hálózati", politikai stb.kapcsolatok nélkül, gerincroppanás nélkül e generáció tagjaként emberileg, egzisztenciálisan sõt (lásd a darabot is) puszta létében átvészelte, túlélte a rendszerváltást követõ korszakot.
virata 2013 ápr. 14. - 20:11:30 Előzmény jpforgas
Tarján Tamás fentebb idézett kritikájával nem értek egyet, nekem sokkal jobban tetszett a szünet elõtti rész, még ha a második felvonásban több szex is kapott helyet (cukros bácsi megkísért, cigány lány elcsábít, rossz nõ ajándékot ad, haverrel pornóregénycsere, mamát megkefélik gyermeke felett, feleség rajtakapva stb). Mindazonáltal csodálatos, feszes cselekményvezetés, célratörõ díszletek és fantasztikus színészi alakítások (Dankó István minden színben, minden újabb szerepben csúcs).
Máté Gábor rendezése megint csak elgondolkodtatott: egész úton hazafelé azon filóztam, miért nem én lettem a fõszereplõ, a meggyilkolt hajléktalan, akivel egy évben születtem, és ugyanazokat a "remény- és embertelen" esztendõket éltem át. Vajon Vidra Zsolt élete azért siklott ki, mert a 60-as években szocializálódott? Minthogy azt megértettük a darabból (a könyvbõl), hogy balsorsa a rendszerváltás után kezdõdött, de nem akkor fogant. Annak ellenére, hogy a fõszereplõ mélyrõl jött, szakmát tanult, elhelyezkedhetett volna. De inkább kocsikísérõnek ment, mert "az sokkal szabadabb". Ezért lett aztán portás, õrzõvédõ, egy alkalommal verõember, végül kerti csicska. Egyéni választás, mondhatnánk, de ehhez kellett az is, hogy annak idején mint munkást, a kocsikísérõt is akkora fizetéssel tisztelték meg, mint a szakikat (ha nem többel), torzítva ezzel a teljesítmény társadalmi elismerését. Az értékek teljes zûrzavarában, a valós helyzetünk felismerésének teljes hiányával léptünk a 90-es évekbe, ahol mindenki által elérhetõ kapitalizációval, egzisztenciahitelekkel és munkavállalói kivásárlással etettek, és ma sem dolgoztuk fel behatóbban az egyéni sorsokon keresztül, kit hogyan vertek át, ejtettek pofára, míg oda jutottunk, hogy elfogadjuk a lenyúlásokkal kialakított gazdasági hierarchiát. Vidra Zsolt élete jó példa erre, a szerzõ által megírt sztori akár megtörténhetett volna, hiteles. Ettõl jön olyannyira közel a darab, a mondanivaló. És azt bizonyítani, hogy minden már korábbról datálódik, jó ötlet rükvercbe kapcsolni. Karinthy Frigyes egyik írásában meséli el valaki az életét visszamenõlegesen, amelynek az a vége, hogy egy sötét likba tuszkolták be. Bennünket meg egyenesen oda küldenek...
10/10
jpforgas 2013 febr. 24. - 10:08:55 10/10 Előzmény Edmond Dantes
Nagyszeru darab, kituno rendezes, fantasztikus szineszek, es nagyon idoszeru tema!
10/10
Edmond Dantes 2013 jan. 29. - 15:17:53 10/10
Az én generációmnak szól. Sokunkhoz-sokunknak szól. Talán mindannyiunkhoz-mindannyiunknak. Talán közhelyes, amit írok. Talán a darab is az. De nagyon megérint, sõt megráz. Fel is ráz? Talán. A produkció biztosan: rendezés, díszlet, szereplõk egyaránt. Az egymásba fonódó, idõben visszafelé játszódó apa-fiú szerep a két Bán (apa és fia) jutalomjátéka is, kivételes, talán "egyszer-van-ilyen-lehetõség-az-életben" alkalom.