Szegény Yorick

monodráma, magyar, 2006.

Még nincs szavazat!

Légy te az első!

Az eredeti darabot Walter Lewandowsky írta "Heute weder Hamlet..." címmel, német nyelven. Ez a monodráma egy egyszemélyes vígjáték, amely a Shakespeare-i királydráma patetikus tragikumával párhuzamosan egy "szürke" átlagember élettörténetét villantja fel. Hamlet meséje és a kirúgott, majd függönyhúzóvá vált színész siralmasan vicces története végül összefonódik és a két szál szinte együtt, egymást kiegészítve, egymást magyarázva jut el a várhatóan tragikus vég felé. A szerző a végkifejletben a vígjátékra jellemző, egyben a Shakespeare-i dráma sajátjaként ismert lezárással beavatja, megszólítja és felszabadítja a nézőt a történet tragikuma alól. A darab kezdetén a színház egy alkalmazottja a zárt függönyök előtt elnézést kér és lemondja az aznap esti előadást, a "Hamlet, dán királyfi"-t. Kisvártatva szétnyílik a függöny, s egy színpadmunkás elkezdi lebontani a színpadon lévő díszletet és elpakolni a kellékeket. Ő a függönyhúzó, Ingo Sassmann. Már nem fiatal, de még messze a nyugdíjtól, ránézésre 55 év körüli lehet. Munka közben észreveszi a közönséget és rövid hezitálás után egy improvizált előadói estbe kezd. A "poénkodós", beavatós mesélgetésből hamarosan kiderül, hogy hajdan ő is színész volt, ráadásul még Hamletet is játszotta. Az alkalmat kihasználva mesélni kezdi saját élettörténetét, s közben eljátssza - elmeséli a Hamletet is, úgy ahogyan ő a színpad széléről látja. Ehhez társul még a függönyhúzó mesterség alapjainak ismertetése. A játékba beleszövődnek más darabokból vett idézetek is, s közben megtudjuk, hogy Sassmann valójában azért nem léphet többé színpadra, mert egy bemutatón kiesett az egyik jelentben partnereként játszó igazgató protézise, amit ő balszerencsésen a színpad szélére pöccintett a sarkával. Ezek után tragikomikus "balesetek" sora vezetett oda, hogy ő most így megkeseredetten, oldalról szemlélheti csupán tehetségtelen kollégáit. Ez a már-már fölényes önsajnálat komolyra fordul, ahogy elérkezik élete valódi drámájához, a felesége Rebeka öngyilkosságához. Rebeka színésznő volt egy szintén tragikus véletlenig, amikor Ingo-val párban a Rómeo és Júliát alakították és az erkély jelentben vele együtt lezuhant az erkély. A baleset következményeként a lába térdtől megmerevedett és így alkalmatlanná vált a színpadi munkára, ez vezetett a későbbi tragédiához, amikor is Rebeka magát Ophéliának képzelve öngyilkos lett. Sassmann ennél a pontnál jut el a Hamlet végkifejletéhez is. A Gertrud királyné halálát okozó mérget tartva kezében saját története és a Hamlet lezárásához érkezik, pátosztól és színpadiasságtól mentesen. Miután kiitta az üvegcsét láthatóan fájdalmas szenvedések közepette a földre rogy és meghal. A feketéből visszahúzott színpadfényben felül és fölényesen, könnyedén mondja be Hamlet utolsó mondatát: "Utána néma csend." Függöny.

A(z) Pécsi Harmadik Színház előadása

Bemutató időpontja:

2006. december 12., Pécsi Harmadik Színház

Stáblista

Hozzászólások