Buddy Endre

Régi vita lángolt fel az új Alien-film kapcsán, és a jövőben egyre több ilyen lesz

A kérdés túlnyúlik a CGI-animátorok munkáján, és arról szól, mit fogadunk el valódinak, és mit tartunk igazi színészetnek.

Hasít az új Alien-film, és már-már úgy tűnt, hogy semmi nem ronthatja el a rajongók örömét. Fede Álvarez, a horrorfilmek nagyöregje olyan mozit rendezett, ami méltó módon támasztotta fel a Nyolcadik utas által 1979-ben útjára indított franchise-t. Marcona kritikusunk is azt írta, hogy „az Alien: Romolus ínyencként mazsolázik a korábbi filmek legjobb jeleneteiből, és miközben megőrzi a régi jó dolgokat, hozzá is tesz pár újdonságot.”

Kritika a filmről

Éljen, jó lett az új Alien!

A horrorfilmes veterán, Fede Álvarez az Evil Dead után egy másik ismert franchise-t is sikeresen feltámasztott. A Magyarországon forgatott Alien: Romulusban minden benne van, amiért imádjuk A nyolcadik utast és A bolygó neve: Halált.

Tovább

 

Míg a Romulus fogadtatása egyöntetűen sikeres volt, és a legszigorúbb kritikusok is legfeljebb azt rótták fel az új filmnek, hogy ismétli a franchise legelső darabját, újra fellángolt az arról szóló vita, hogy szabad-e felhasználni egy olyan színész arcképét, aki már nincsen közöttünk.

A cikk az alábbiakban nyomokban spoilert (és mogyorót) tartalmaz, ezért körültekintéssel olvassanak tovább!

Forrás: Fórum Hungary

 

A Romulus egyik karaktere, Rook egy robot, aki pont úgy néz ki, mint a Társaság android ügynöke, Ash, akit a Nyolcadik utasban – Az ötödik elemből és A Gyűrűk Urából ugyancsak ismert – Sir Ian Holm alakított. Csakhogy a brit színész négy évvel ezelőtt elhunyt, így arcát és alakját digitálisan és bábtechnikával kellett életre kelteni.

Rook felbukkanása hatásos és sokkoló, van, aki bizsereg örömében, és van, akinek a hideg futkos tőle a hátán.

Itthon még nem tartunk ott, hogy – teszem azt – digitális úton visszahozzuk Jávor Pált, aki aztán elveszi Fenyő Iván munkáját, de Hollywoodban már kénytelenek komolyan venni, mi lesz, ha a régi arcok elszaporodnak a mozivásznon.

A Slate szakírója nem fél kijelenteni, hogy a profitéhség győzött a művészi integritás fölött, amikor a Disney úgy döntött, hogy az új Alienben megjelenik Ian Holm arca. „Miért hagynának nyugtot a holtaknak, ha még elvehetik a szellemi tulajdonukat? – írja Sam Adams. – A sorozat állandó motívuma – túl a savvérű, csillogó fejű szörnyeken – a hatalmas Társaság jelenléte, amely a profitot az emberéletek elé helyezi. De a Romulus az első Alien-film, amelynél azt érzed, hogy a Weyland–Yutani cég terméke, olyan kegyetlenül hatékony és embertelen.” Mások egyszerűen csak azt sérelmezték, hogy Rook karaktere nem elég élethű, ezáltal furcsa hatást kelt.

Természetesen nem ez az első eset, hogy egy hollywoodi csúcsprodukció feltámaszt egy régi színészt.

A Zsivány egyesben a Peter Cushing alakította Tarkin admirális kelt életre, hogy megidézze az 1977-es Star Wars-filmet, az utolsó jelenetben pedig Leia hercegnő arca köszönt ránk a vászonról. (Carrie Fisher a Zsivány egyes bemutatója után alig két héttel hunyt el, de állítólag jóváhagyta a végeredményt. Az őt alakító „szellemszínész”, Ingvild Deila, akinek az arcára az utómunka során rámontázsolták Fisherét, hetekig tanulta Leia hercegnő mimikáját azért a tizenöt másodpercért.) De emlékezhetünk a 2023-as Flash – A Villám szörnyen sikerült Christopher Reeves-cameójára is. (Végül Ezra Miller botrányai mellett eltörpült, hogy még Superman felbukkanása is elsülhet rosszul.)

De azok, akik követik Ridley Scott munkásságát – a széria megalkotója ezúttal producere volt a filmnek –, nem lepődnek meg a megoldáson. Amikor a Gladiátor forgatása megtorpant Oliver Reed halála miatt, a rendező újrahasznosította a korábban leforgatott képsorokat, és némi trükkel és digitális manipulációval lekerekítette a gladiátoredző történetét. Néhány évvel ezelőtt, amikor A világ összes pénze forgatása közben fény derült Kevin Spacey zaklatási ügyeire, újraforgatták a jeleneteit Christopher Plummerrel.

Az új Alien-film androidja azonban majdnem annyi időt kap a mozivásznon, mint a főszereplők.

Ha csak felbukkanna itt-ott, a „cameo” hatásosabb lenne,

így viszont előbb-utóbb észrevesszük, hogy Ian Holm arca nem tűnik annyira valódinak. A BBC szerint zombinak tűnik. „Inkább olyan, mintha életre kelt volna egy gumimaszk” – sújt le a Slate. Hiába hangzik el szóról szóra Ash (viszonylag) híres mondata a Nyolcadik utasból: „Nem hazudhatok neked az esélyeidről, de együttérzek veled.” Nem mindig érezzük Rook karakterét sikerültnek. A Daily Telegraph filmkritikusa azt írta:

„Nem hittem volna, hogy 2024-ben azért fogok panaszkodni, mert egy filmben túl sokat láttam Ian Holmt.”

A film készítői köszönetet mondtak Sir Ian Holm örököseinek a stáblistán, jelezve, hogy jogilag és etikailag minden a legnagyobb rendben, és arról is nyilatkoztak, hogy élő színész nem részesült hátrányban elhunyt kollégája miatt, Daniel Betts „szellemszínész” ugyanis rendes gázsiban részesült.

Abban biztosak lehetünk, hogy a deep fake technológia és az AI fejlődésével egyre több régi filmsztár kap majd posztumusz szerepeket. De a hollywoodi színészek rémálma, miszerint a jövőben Marilyn Monroe és Marlon Brando arcát követelik majd a mozinézők, csak nem valósul meg, ha most is ennyien idegenkednek a hasonló megoldásoktól. Ez végül is jó hír.