sPORT

F1: Amerikai tulaj és csapat pipa, na de hol vannak a versenyzők?

A Forma 1 jelenének egyik, ha nem a legnagyobb célja egyértelműen az amerikai piac meghódítása. Előbb a Haas 2016-os érkezését követően, kereken 30 év kihagyás után ismét szerepelt csillagos-sávos lobogó alatt futó csapat a száguldó cirkuszban, majd egy évvel később a Liberty Media által amerikai tulajdonba került a sorozat. A valódi áttöréshez azonban egy valami vagy inkább valaki még mindig hiányzik. Egy versenyző, akiért a rajongók hétről-hétre szoríthatnának a képernyők előtt.

Utoljára Alexander Rossi személyében szurkolhattak hazai pilótának az amerikai fanatikusok. Rossi 2012 és 2014 között a Caterham tesztpilótája volt, majd a 2015/16-os szezont már a Manornál kezdte, ahol az idény utolsó öt versenyén lehetőséget is kapott. De a következő évtől ismét csak tesztpilótaként számított rá a csapat, majd az idény végén Rossi fel is bontotta a szerződését, hogy az IndyCar karrierjére összpontosíthasson.

Nagyon nehéz rávenni a szülőket a váltásra, amíg csak 12-15 éves a gyerekük. Ki kell venni az iskolából és otthon folytatni vele a tanulást, majd átköltözni Európába, hogy ott versenyezhessen tovább… az egész családodnak meg kell változtatnia az életét

– felelte Rossi a MotorMouth podcastjében arra a kérdésre, hogy miért nem jut el több versenyző Amerikából a Forma-1-ig. Rossi hozzátette, hogy a csapatok többsége az európai utánpótlás sorozatokból érkező fiatalokat részesíti előnyben, így ha valaki fel akarja magára hívni a figyelmet, kénytelen lesz előbb-utóbb ezeken a versenyeken rajthoz állni.

Alexander Rossi / Forrás: Mark Thompson/Getty Images

 

A Haas érkezésével látszólag adott volt a lehetőség, hogy azokra a tehetséges fiatalokra is jusson figyelem, akik önerőből nem jutnának el Európába, azonban a csapatfőnök, Guenther Steiner akkor még nem látta elérkezettnek az időt;

Jelenleg nem ez a fő célunk. Ha lesz egy versenyképes jelölt, akkor majd beszélhetünk róla. Persze, hogy szeretnénk egyet,

– nyilatkozta Steiner azzal kapcsolatban, hogy szeretnének-e hazai versenyzőt látni az egyik autójukban.

A Haasnál viszont azóta sem történt efelé lépés. Olyannyira, hogy mára már nem is az amerikai, hanem az orosz zászló színei díszelegnek az autó oldalán az egyik pilótájuk Nikita Mazepin, vagy inkább édesapja Dmitry Mazepin és az ő vállalata hatására. Így nem is akkora meglepetés, hogy már az amerikaiak sem feltétlen tekintenek hazai csapatként az alakulatra.

Újabb amerikai csapat a láthatáron

Magyar idő szerint péntek este Mario Andretti, a legutóbbi amerikai Forma-1-es világbajnok és IndyCar legenda egyetlen Twitter bejegyzéssel megrengette a motorsport világát.

Michael (Mario Andretti fia és az Andretti csapat vezetője) kérelmezte az FIA-nál, hogy 2024-től új F1-es csapatot indíthasson. Az Andretti Global nevű szervezet rendelkezik a szükséges erőforrásokkal és minden szükséges feltételnek eleget tesz. Michael az FIA döntésére vár

– áll Mario Andretti bejegyzésében.

Michael Andretti már 2021 végén is megpróbált bekerülni a száguldó cirkuszba, mint csapattulajdonos. Akkor az Alfa Romeo csapatának irányítását próbálta meg átvenni, azonban végül nem sikerült megegyezni a tulajdonosokkal.

Mario Andretti / Forrás: Greg Doherty/Getty Images

 

Ha az FIA rábólint Michael kérelmére, akkor az nem kérdés, hogy egy újabb lehetőséget biztosítana a tengerentúli versenyzőknek, miután a csapatfőnök és édesapja is azon az állásponton vannak, hogy a Forma-1-nek szüksége van egy amerikai versenyzőre.

"Ha sikerülne egy amerikai versenyzőnek eljutnia a Forma-1-ig, és ott jó eredményeket elérnie, akkor Amerika megőrülne a Forma-1-ért"

– mondta Mario Andretti.

Kik lennének a jelöltek?

Colton Herta

Colton Herta / Forrás: Greg Doherty/Getty Images

 

Jelenleg az ülés legnagyobb várományosa az a Colton Herta, aki jelenleg is az Andretti színeiben versenyzik az IndyCarban.

2019-ben az austini Forma-1-es pályán aratott sikerével

18 évesen és 11 hónaposan az IndyCar legfiatalabb futamgyőztesévé vált,

tavaly pedig mindkét egykori Forma-1-es csapattársát, Romain Grosjean-t és Alexander Rossit megelőzve az összetett 5. helyen zárt.

Természetesen Mario Andretti sem mehetett el szó nélkül a fiatal tehetség teljesítménye mellett; „Pokolian szurkolok Coltonnak. Nem szabad elfelejteni, hogy mindösszesen 15 évesen egyes-egyedül kiment Angliába versenyezni. Mindig is a Forma-1-be kerülés lebegett a szeme előtt” – mesélte Andretti az Autosport magazinnak.

Ugyan Hertanak még nincs elegendő pontja a Forma-1-es szuperlicenc megszerzéséhez, azonban ha az IndyCar-os szereplését így folytatja, akkor az Andretti féle versenycsapat 2024-es indulására már meglehet.

Logan Sargeant

Logan Sargeant / Forrás: Joe Portlock - Formula 1/Formula Motorsport Limited via Getty Images

 

Szintén potenciális jelölt az idén a Williams akadémiája által szerződtetett Logan Sargeant.

Sargeant 9 évesen már Európában indult gokartversenyeken, amelyek jelentős részét meg is nyerte, valamint a kisebb forma autós sorozatokban is rendre a dobogón végzett újoncként.

 A Forma-3-ban másodévesként az utolsó versenyig harcban volt a vb címért a jelenleg az Alpinenál tesztpilótaként szereplő Oscar Piastrival, ahol azonban egy baleset következtében kiesett és végül csak a harmadik helyen zárta az idényt. Ennek ellenére lett volna ülése a Forma-2-ben, viszont anyagi helyzete nem tette lehetővé a váltást. Ezért kénytelen volt egy újabb évet eltölteni a Forma-3-ban a Charouz csapatánál. A csapat nem túl fényes híre ellenére Sergeant a szezon során több pódium mellett még egy futamgyőzelmet is jegyzett és végül a 7. helyen zárt az összetettben.

A szezon végén felkarolta a Williams versenyző akadémiája, akik segítségével decemberben már az istálló tavalyi autóját is tesztelhette, idén pedig a Forma-2-ben szerepel majd a Carlin Motorsportnál.

 

Jak Crawford

Jak Crawford / Forrás: Joe Portlock - Formula 1/Formula Motorsport Limited via Getty Images

 

Ugyan a 2005-ös születésű Crawford előtt még hosszú út áll az autóversenyzés királykategóriájáig, viszont, ha a jövő amerikai Forma-1-es versenyzőjét keressük, semmiképpen sem mehetünk el mellette szó nélkül.

Sargeanthoz hasonlóan Crawford is nagyon fiatalon kezdett gokartozni és 9 évesen már ő is európai szériákban halmozta a sikereket.

2020-ban a német és az olasz Forma-4-es sorozatban egyaránt elindult, előbbiben 2 ponttal lemaradva a bajnoki címről, míg utóbbiban csak 6. lett összetettben, viszont két versenyhétvégét kénytelen volt kihagyni.

Crawford 16 évesen már a Forma-3-ban próbálhatott szerencsét.

Hiába lett csupán 13. összetettben, 1 pódiumos helyezést elérve, második évét már a címvédő Prema csapatában kezdheti meg, Arthur Leclerc-rel, a Forma-1-ből jól ismert Charles Leclerc testvérével egyetemben.

Ha Crawford a jövőben is ilyen iramban lépked felfelé a Forma-1 felé vezető lépcsőn, akkor az Andretti 2024-es érkezése esetén akár ő is bőszen kopogtathat majd az istálló ajtaján.

Borítókép: Robert Daemmrich Photography Inc/Corbis via Getty Images