Alighogy végetért a Formula-1-es autós gyorsasági világbajnoki sorozat rendkívül izgalmas 2021-es szezonja, másnap Abu-Dzabiban már a jövő évi Pirelli gumiabroncsokat tesztelték a versenyzők.
Az új szabvány szerinti autókat az FIA 2021-ben tervezte bevezetni, ám a koronavírus-járvány miatt egy évvel el kellett halasztani a korszakváltást.
A 18 colos gumiabroncsokat még az idei, de már átalakított autókon tesztelték a pilóták. Azonban a csapatok gyáraiban már gőzerővel készülnek a 2022-es autók végső kialakításán.
1. Speciális tervezés a jobb versenyzés érdekében
Az új légellenállási mutatók szerint teljesen máshogy vezetik el a 2022-es autók a levegőt a kaszni körül. Ez azt jelenti, hogy meg fog változni az autók mögötti turbulens levegő karakterisztikája. Ettől azt reméleik, hogy az autók mögött 10 méterre 18%-ra, míg 20 méterre már 4 %-ra csökken a turublens levegő.
2. Kerékborító lemezek
2009 után tér vissza a Forma-1-be a kereket belülről fedő, aerodinamikai elem, ám először fogja ez az úgynevezett “winglet” teljesen “befedni” az első kerekeket. Ez nagyon érdekes megoldás, lényegében ez az elem is hozzájrárul ahhoz, hogy az új autók aerodinamikai karakterisztikája teljesen megváltozzon. Ezek a szárnylapok csökkentik az turubulenciát. A kerekek külső felületét is befedik.
3. Megjelennek a 18 colos gumiabroncsok
Az új 18 colos kerekekre kerülö ún. alacsony profilú Pirelli abroncsok látványos elemei lesznek az új F1-es autóknak. Lewis Hamilton egy öszvér Mercedesszel már áprilisban tesztelte az új kerekeket és abroncsokat.
4. Vadonatúj első szárny és orrkialakítás
Az új szabályok szerint nem akarnak túl nagy leszorítóerőt engedni az autóknak, ezért az első szárny mindössze négy profilból áll és meghatároztak egy minimális magasságot is.
5. Visszatér a hetvenes évek aerodinamikája
Magyarul a talajhatás, a “ground effect” lesz a legfontosabb az autók leszorításában. Az 1979-es Lotusra szereltek fel az autó oldalára, a két kerék közé egy fordított szárnyprofilt, ami egyfajta “szoknyája” volt a versenygépnek. Ezzel is megpróbálták a légáramlatokat minél jobban az autó alatt tartani. Persze a 2022-es profil már nem egy “szoknya”, hanem egy “csúszda”, amely egy magas nyomású pneumatikus folyósot hoz létre az autó oldalán, amely elzárja a padlólemezt és biztosítja a megemelkedett talajhatást. A cél a szorosabb versenyzés és a több előzés.
6. A hátsó szárny
A hátsó szárnyprofil már-már művészi szépségű, ahogyan a diffúzort követve, körbeölelve kialakul egy speciális gombaív. Ez a profil látványos elem, ám nem a leszorító erő növelésére szolgál elsősorban, hanem arra, hogy az autó mögötti turbulens levegőt csökkentse. Ezt egy speciális “körforgó” elrendezéssel éri el.
7. Az erőforrás nem változik
Miközben teljesen új autók épülnek, a motor, pontosabban az összetett 1.6 literes turbó-hibrid rendszer nem változik. Továbbra is ezekre az erőforrásokra kell támaszkodniuk a mérnököknek.
8. Még zöldebb autók
Na jó, ez így nem igaz, ám a Forma-1 is elkötelezett abban, hogy minél több tiszta és vagy megújuló energiaforrást használjon fel. Ennek a jegyében múködnek a már említett hibrid motorok és ezért növelik a bio üzemanyag arányát. 2022-ben már az üzemanyag ún. E10-es bio-komponenst, etanolt tartalmazzon. Ez az arány 2021-ben még csak 5.75% volt.
9. A biztonság mindenek felett
A 2022-es autók sasszéjának kialakítása megköveteli, hogy minél nagyobb energiát nyeljen el az alváz, ezt az értéket 15 százalékkal kellett megnövelni első és hátsó ütközés esetén is. Ehhez a számításokhoz Romain Grosjean emlékzetes 2020-as bahreini balesetét vették alapul, ahol a korlátnak ütköző autó lényegében kettétört és kigyulladt.
10. 7500 szimuláció
A 2022-es F1-es versenyautó megtervezeéséhez 7500 számítógépes szimulációt futtattak le a mérnökök. Ezeket óriási teljesítményű számítógépeken futtatták le, a végeredmény mintegy fél patabyte-nyi adat. Ez körülbelül megfelel 10 milliárd Facebook fotó méretének.
Jövőre 23 futammal terveznek
2022-ben rekordszámú, 23 F1-es nagydíjat tartanának, és bár jelenleg egyetlen versenyrendező ország sem szerepel az Egyesült Királyság vörös listáján, a helyzet gyorsan megváltozhat. Melbourne-ben áprilisban rendeznének versenyt, az ausztrál szabályok pedig továbbra is szigorúak: aki belép az országba, 14 napig karanténba kell vonulnia.
A világbajnokság március 20-án rajtol Bahreinben, ezt követően Szaúd-Arábiába, majd Ausztráliába látogat a mezőny.
Eldőlt, hogy a koronavírus-járvány miatt jövőre sem lesz verseny Kínában, így április 24-én Imolában rendeznek majd futamot. Két hétre rá, május 8-án tartják majd a Forma-1 történetének első Miami Nagydíját.
A Magyar Nagydíjat július 29-31. között rendezik a Hungaroringen.
A program egyébként igencsak sűrű lesz, hiszen a szezon utolsó versenyét, az Abu-Dzabi Nagydíjat november 20-án rendezik majd.
Azért a "korai" szezonzárás, mert másnap Katarban megkezdődik a labdarúgó-világbajnokság.
Hat versenyhelyszínen rendezhetnek sprintkvalifikációt a hagyományos időmérő edzések helyett. A Bahreini Nagydíjon, az Emilia-Romagna Nagydíjon, a Kanadai Nagydíjon, az Osztrák Nagydíjon, a Holland Nagydíjon és a Brazil Nagydíjon alkalmazzák majd a sprintfutamos formátumot, tehát ezeken a helyszíneken sprintverseny váltja majd a klasszikus időmérőt.