A 13-as

Nyomorog a bevándorló fiú és családja, a húszéves Sebastien (Georges Babluani - a rendező testvéröccse) alkalmi munkákból tengődik. Rábólint egy óceánmelléki rozoga ház tetejének reparálására, a kábítószerfüggő tulajdonos azonban (túladagolásban) életét veszíti, mielőtt fizetne. Halála előtt egy cimborájának azt taglalta, nagyobb összegre számít a közeljövőben. Mivel kell a pénz, a fiú elhatározza, magára ölti a halott férfi inkognitóját, és követi az annak nevére érkező utasításokat. Vonat- és kocsiútja egy a kíváncsi szemek elől egy erdő közepére "rejtett" udvarházba vezet. A szürke fák árnyékában bizarr és halálos játéknak lesz a részese: a csoportos orosz ruletten unatkozó milliomosok és rizikózó bűnözők fogadnak a nyertesre (csak egy maradhat). Kérdés, hogy a 13-as mez szerencsét hoz-e Sebastien számára, vagy sem.

A grúz születésű, Párizsban élő és alkotó rendező-forgatókönyvíró, Géla Babluani A 13-as című krimijével robbant be a filmes köztudatba (a két éve készült fekete-fehér thriller diadalmaskodott Velencében, illetve a Sundance-fesztiválon is díjazott lett, és az Európai Filmakadémia szintén honorálta). Első filmje után a hazájában népszerű - és a kontinensen szintúgy nevet szerzett - apjával, Temur Babluani rendezővel fogott hozzá második és harmadik játékfilmjének, jelenleg A 13-as jövőre tervezett amerikai remake-jét készíti elő.

A 13-as az utóbbi esztendők egyik legprecízebben, legkövetkezetesebben kidolgozott filmje, hideg-rideg világában az apró szögek is a helyükre kerülnek. Nyomasztó, nem-szeretem környezetben járunk, (az oldó) humor hiányzik - ellenvetésként a rendező azt a jelenetet szokta emlegetni, amikor az egyik, túlsúlyos, beteg "halálraítéltnek" székért rohangál a gyilkos verseny közönsége -, itt élesek a kések, a szívünkbe vágnak.

A szikár-sivár, olykor film-noir hangulatú filmben a feszültség testet ölt. A mozi-széken szorongó néző ugyanúgy mered a lövésre jelet adó pucér izzó kialvására, mint a "párbajozók". Lehelet visszafogva, mintha a sorsa múlna rajta.
Íme, egy mozi, ami úgy hat, mint az élet.