Személy

Páger Antal

színész, közreműködő, szereplő
Született: 1899. január 29. (Magyarország, Makó)
Meghalt: 1986. december 14. (Magyarország, Budapest)

A magyar színház- és filmművészet kimagasló alakja Makón született 1899-ben. Gyerekkorában zenélt és festett, csizmadia édesapja azonban nem támogatta fia művészi ambícióit, összetörte a hegedűjét és a festőállványát is. Dolgozott lakatossegédként és aratómunkásként is, Olaszországban katonáskodott. Színészi pályája Székesfehérváron indult, később több vidéki nagyvárosban is játszott, így Kecskeméten, Pécsett és Szegeden is, ezután került a fővárosba.


Idővel a harmincas évek legjobban fizetett színészévé vált, 1932-ben szerepelt először filmen, a Piri mindent tud-ban. 1945-ben elhagyta az országot, először Ausztriában és Franciaországban élt, majd nyolc évre Argentínában telepedett le, festő-grafikusként dolgozott. 1956-ban tért vissza Magyarországra és a Vígszínházhoz, élete hátralevő részében még jó pár filmben játszott, többek között olyan kiváló alkotásokban, mint a Hattyúdal és a Pacsirta. 1986 decemberében hunyt el 87 éves korában.


Díjai:
Kiváló művész (1963)
Cannes-i fesztivál legjobb férfi alakítás díja (1964)
Kossuth-díj (1965)
Velencei Nemzetközi Filmfesztivál – Legjobb férfi színész díja (1976)

  • Cannes-i fesztivál (1964) - Legjobb férfi alakítás: Pacsirta

Hozzászólások

Nótárius 2021 júl. 10. - 17:33:11 Előzmény Edmond Dantes
A kérdésfeltevése mikéntje is arra enged következtetnem, hogy tán mégis érthető voltam. Mivel itt és azon filmek oldalain, melyekben Páger Antal (fő)szerepelt, néhányan meglehetősen árnyalatlan politikai és faji elfogultságaik hangoztatásával próbálják megkérdőjelezni e korszakosan is kiemelkedő színművészünk nagyságát; ezért mindezen egyoldalúságokat, a szándékuk szálán egyben tekintettem az "egyik félnek".
A "meghallgatandó másik fél" pedig? Igen, ő Páger Antal, aki mivel évtizedekkel ezelőtt elhunyt, nem tud önmaga védelmére kelni. A róla szóló téma-oldalon ezért idéztem ide "személyében érintettként" az ő saját levelét.
A "mit állít az egyik fél?"-re adható válasz ismétlő részletezésével pedig nem szeretnék ehelyt is többlet-jelentőséget adni mindazon dolgoknak, amik egyébként visszaolvashatóak a fent említett oldalakon; sőt Páger Antal önreflektív személyességű levélből is kiolvashatóak.
Edmond Dantes 2021 júl. 10. - 15:08:38 Előzmény Nótárius
Ki a "másik" fél (Páger?) és ki (lenne) az "egyik" fél? És mit állít az "egyik" fél?
Nótárius 2021 júl. 09. - 14:44:36
A valóságot mindinkább tükröző, differenciált megközelítés érdekében: audiatur et altera pars, azaz hallgattassék meg a másik fél is; főként, ha saját magáról, a személyében érintettről van szó!
(Ha még valaki nem olvasta volna.)
Páger Antal: Levél Makóra Gerzanits Elemérhez
https://www.sulinet.hu/oroksegtar/data/egyhaztortenet/Makoi_kereszteny_fuzetek/pages/008/003_pager_antal.htm
svartni 2021 máj. 12. - 12:41:04
Róla neveztem el a kispolskimat "Saroltának". (Lásd: Keménykalap...) Érdekes, hogy 44 előtti alakításait jobban szeretem, fiatalon nagyon megszerettem.
öregvidra 2021 febr. 27. - 11:31:28
A legnagyobb magyar színész...minden pillanatban hiteles az általa alakított személy...
Katalin Balog 2020 júl. 31. - 12:56:53
Nálam a Művész ùr a top háromban van két másik kedvencem , Bilicsi Tivadar és Rátonyi Ròbert mellett. Nem érdekel hogy nyilas meg nem nyilas és egyéb politikai zagyvaságok. Számomra egy Szìnészòriás, utolérhetetlen és csodálatos Művész!❤
Joan Fontaine 2019 aug. 21. - 22:10:36
Ó..ez a társalgás egy kicsit mélyenszántó nekem.
Viszont láttam a Tanulmány a nőkről c. filmet, amiben Páger a Hapci nevű hajó kormányosa, és persze megint Kis Manyi férje. A film arról szól, hogy három nő el akar válni a férjétől, és megbízzák Venczel Verát, aki kezdő ügyvéd, hogy vállalja el az ügyüket. Először egyik férj sem akar válni, aztán mikor Verát megismerik, akkor mindegyik belezúg, és azonnal válni akarnak. Tanulságos kis filmecske a párkapcsolatokról. Páger kifejti Kis Manyinak, hogy 35 év házasság után ő már csak azért sem akar válni, mert ők ketten már csak együtt tudják végigunatkozni az életüket, és ez senki mással nem lenne ilyen jó. :D Egyébként nem olyan bugyuta történet, amilyennek látszik.
Edmond Dantes 2018 nov. 13. - 17:25:30
Látom közben már találtál forrást. Másik: https://hu.wikipedia.org/wiki/P%C3%A1ger_Antal_(sz%C3%ADnm%C5%B1v%C3%A9sz)
Azaz nem is 1944-ben, hanem 1945 márciusában (!) = nagyon last minute emigrált avagy disszidált.
Hazatérésének körülményeiről (különgép Bécsből) másik link:
https://www.hirado.hu/2016/08/31/hatvan-eve-tortent-1956-szeptember-1/
Edmond Dantes 2018 nov. 08. - 08:59:43
Első ránézésre is két nem csekély tévedés/csúsztatás:
Páger Antal nem a második világháború kitörésekor menekült Argentínába, hanem 1944-ben. Nagy különbség! Továbbá nem 1956 után tért haza, hanem 1956 nyarán, a Gerő Ernő (!) utasítására Bécsbe érte küldött különrepülőgépen. Azaz a Rákosi-Gerő rendszer rehabilitálta.
Edmond Dantes 2017 júl. 11. - 15:10:15
Tõle kérdezd, ne tõlem, de remélem, az még odébb van ;-)
Most olvastam: Páger Antal elsõ felesége Gere Lola operaénekes https://hu.wikipedia.org/wiki/Gere_Lola válásuk után dr. Laurisin Lajos operaénekes felesége volt. 1945 márciusában a nyilas kollaboráns Laurisin Lajossal elõbb Ausztriába, majd Németországba menekültek. (forrás: uott) Válásukat követõen vette el Páger Komár Juliska színésznõt. "Állítása szerint sok mindenbe második felesége, Komár Júlia vitte bele, akinek számtalan barátja is volt Szálasi nemzetiszocialista kormányában."
"Másik fõ vád Págerrel szemben egy híradófelvétel, amelyen jól láthatóan parolázik a nyilasvezér Szálasival 1944 késõ õszén. Páger errõl késõbb úgy beszél, hogy rászedték, és becsapottságának felismerése vezetett végleg távozásához, és az ország elhagyására." Forrás: http://mivanma.reblog.hu/pager-antal
Az idézett cikk címe: Páger Antal, filmmûvészetünk halhatatlan óriása...és teszem hozzá én: színmûvészetünk halhatatlan óriása is.
Edmond Dantes 2017 júl. 10. - 17:10:21
Olvasd el a belinkelt cikket. Nincsen benne semmi olyasmi, ami "titok" lett volna. Csupa tény: filmek, események, dátumok.
A cikket csak az akta hozzáférhetõvé tétele a p r o p ó j á n írták, de semmi kényes adat nincs benne. Vagy ha van "kényes" (inkább kényelmetlen) adat, az korábban sem volt titkos(ítva). Hogy miért emigrált? Kérdezd meg...ahogyan azt is, miért jött haza, akkor és úgy, amikor és ahogyan.
Edmond Dantes 2017 júl. 10. - 09:15:59
Hi, (nem tudtam h minden "válasz" beírás elõtt köszönni kell...dress-code is van?)
A cikk nem "feltár" tényeket, hanem tényeket k ö z ö l, mindenfajta minõsítés nélkül. Évszámok, helyszínek, filmek, rendezvények, csupa száraz, konkrét tény. Ungváry sem minõsít, csak egy mondatban összegzi a tényeket. Nincs ezzel semmi gond.
Jelszó: cipõt a cipõboltból venni, színészt a helyére tenni, klinikai eseteket a klinikára vinni :-)
10/10
cellasto 2017 júl. 09. - 15:38:57 10/10
meddig válaszolgatsz még magadnak, te skizofrén nyomorult?
egyébként hiába próbálod págert itt befeketíteni, szerencsére nem sok ilyen korlátolt szar ember van rajtad kívül
szóval hiába próbálkozol
Edmond Dantes 2017 júl. 09. - 14:04:53
vino-et-veritas 2017 jún. 08. - 11:16:38
Éppen az, hogy nem tudom, mi a válasz.

Csak színészi kvalitásból nehéz megformálni olyan figurákat, mint a Húsz órában van, úgy, hogy eleve is távol maradt az eseményektõl vagy nem tapasztalta meg a késõ '40-es és '50-es évek légkörét (pl. földosztás, a falu "felforgatása", iparosítás, stb.). S úgy, hogy elõtte egy teljesen más társadalmi környezetben fejezte be "elõzõ életét", ráadásul az inkább vígjátéki figura átalakul egy erõsen drámai irányba...

A magánélete - legalábbis, amit olvasni lehet róla - akkoriban nem volt teljesen rendben ( felesége, lánya külföldön maradt, stb.).
Ugyanakkor a munkabírása, szakmai igényessége óriási volt, kis és nagy szerepben egyaránt
vino-et-veritas 2017 jún. 07. - 21:23:14
Nem erre gondoltam.

Neki kiesett több, mint 10 év!
Mégis úgy játszott, mintha az egész korszakot ('45-'56) itthon élte volna meg.
vino-et-veritas 2017 máj. 23. - 21:26:52
Nem nagy kedvencem, de el kell ismerni, hogy hazatérése után igazán érett színész lett belõle (talán a kora miatt is).
Annak ellenére, hogy így a rendszer emblematikus mûvészévé vált és ennek nagyobb jelentõsége volt (idõben is közel három évtized), mint a rövid "nyilasbarátkozás".

Amúgy azt sohasem értettem, hogy majd tízévi távollét után, mialatt rengeteg változás zajlott, szinte úgy játszott mindent, mintha itthon élte volna meg az 50-es éveket. A nagyrozsdási esettõl kezdve (talán ez volt az elsõ filmje) a Húsz óráig nagyon hiteles minden korabeli szerepében.

S ez megmaradt élete végéig.

Gyakorlatilag azokkal játszott együtt folyamatosan, akikkel korábban is, Kiss Manyitól, mondjuk a Makláry testvérekig. Csak lassan megöregedtek mindannyian...

Szubjektív módon talán a következõ néhány alkotásban volt a legjobb: Húsz óra, Pacsirta, Hattyúdal, Utószezon, Philemon és Baucis, a színházból az Adáshiba, s az utolsók egyike - egyfajta jutalomjáték Dajkával -, a Társkeresés N 1463...

(Hozzátéve, hogy koromnál fogva, színpadon nemigen láttam.)
Edmond Dantes 2017 máj. 23. - 18:21:12
off
Ne keverjük a fogalmakat. A náci pl. nem azonos a nyilassal, bár a szoc. történelemtanítás eléggé összemosta a kettõt. A német nácik és a magyar nyilasok utálták és kölcsönösen lenézték egymást. A faj- és mélymagyar nyilasok (a magyar "fasiszták", ami szintén más!) a nácikban a németet látták és a német az ugye nem magyar. A német nácik (a Harmadik Birodalom) pedig általában véve is lenézte/k a magyarokat, a nyilasokat is, nem kicsit, nagyon. Csak 1944. október 15. után fanyalodtak rájuk, az általuk ugyancsak mélységesen lenézett, megvetett sõt kiröhögött Horthy balfék és nemzetvesztõ kiugrási kísérlete u t á n.

on
Páger Antal n e m volt náci. Nyilas sem volt. És fasiszta sem volt. Ebben a http://mult-kor.hu/20071214_mit_rejtett_a_pagerakta cikkben olvasható történészi vélemény árnyaltabb. Betûhíven (íráshibák javítása nélkül) ide másolom: ""Páger a keresztény nemzeti kurzus melletti propagandista volt. A keresztény nemzeti fajvédõ kurzus mellet és nem a nyilas kurzus mellett. A nyilas kurzus csak egy része ennek. Tehát Õ többet vállalt be: bevállalta a Sztójai kormányt és az Imrédy kormányt is." Idézet vége.
Ehhez -nem történészként- annyit tennék hozzá: bevállalta a kommunizmust is: a Rákosi-Gerõ kurzus végnapjaiban jött, pontosabban hozták haza, a rezsim különgépével Bécsbõl, fejedelmi pompával fogadták és a Gellért Szállóban helyezték el egy lakosztályban, ameddig háború elõtti (a háború és az õ Nyugatra történõ menekülése után) elkobzott villáját, természetesen teljesen felújítva, vissza nem kapta. Levált (értsd: Dél-Amerikában "felejtette") majd elvált elsõ feleségétõl, gyermekei anyjától és itthon egybekelt Szilágyi Bea ex-színésznõvel, aki gyors visszavonulása után, 1951–1956 között a Színház és Filmmûvészeti Szövetség fõtitkára ( „pártapácának" csúfolták a háta mögött), a Kádár-rendszerben pártfunkcionárius volt-lett. Páger pedig - mint egy vérbeli F1-es pilóta- mindezeket a hajtûkanyarokat sikerrel bevette. Emberi megítélését a nyájas olvasóra bízom, mint színésznek pedig maradok örök és lelkes híve.
Edmond Dantes 2017 máj. 23. - 17:47:49 Előzmény gladiolus
Valóságos tanulmányt írtál, felér egy életfilozófiával, értékrend-megosztással, köszönöm :-)
Részletesen válaszolni már akkora offolás lenne itt h nem próbálkoznék vele. Csak két apróság. A tárgyak nem azonosak az emberekkel. (Vö. bar-kochba: személy-tárgy-fogalom). Én is szeretem a régisége(ke)t, nem kicsit, nagyon. Pl. szeretnék egy Velázquezt. Fejedelmi. Másik: az ókori -mint írtad- beteg Rómát kb. ezer évre az az "egészséges" korszak váltotta fel/le, amit máig "sötét középkornak" szokás nevezni. Lehet h a "jelenlegi" társadalom is beteg...de akkor mi is vár ránk eztán? Ami az ókori Róma után jött?

on
Úgy gondolom változatlanul h az alkotó (képzõ)- és elõadómûvészet divat tekintetében elválik egymástól. A film pedig különösen érzékeny mûfaj ebbõl a szempontból. Igen helyesen írtad: a filmek -már amelyik- muzeális értékek. Sztem minden film a kifutását követõen múzeumi tárgy lesz v a te szóhasználatoddal: kimegy a divatból. Az értékesebbje "kiállításra kerül" értsd fennmarad, megnézi valahány érdeklõdõ, esetleg tanítják is egyiket-másikat. Az értéktelenek és/vagy érdektelenek pedig a képzeletbeli pincébe-padlásra-raktárba kerülnek. Ugyanezt gondolom az alkotókról és az elõadókról is, sõt és ez fontos: õk maguk így s ezt gondolják és mondják is riportokban, memoárjaikban...önmagukról! Tudják h a múló idõ feledésre ítéli õket. Ma és mi még emlékszünk a tegnap nagyjaira. És a tegnapelõtt nagyjaira? Csak nagyon kevesen v akik spec. érdeklõdésûek v a munkájukhoz tartozik. És ez Kiss Manyira és Páger Antalra is érvényes. Mindenre, mindenkire érvényes, 1-2 kivétellel. Szerintem. És minden jel szt. A vékonyka közönség egyre vékonykább, aztán egyszer csak elfogy. A film ott marad a múzeum vitrinjében (v raktárában) de csekély érdeklõdésre számíthat...mint oly sok nagyszerû ám kevesek számára izgalmas múzeumi tárgy.
gladiolus 2017 máj. 20. - 17:57:03
Köszönöm, kedves tõled. :-)

Néha valóban jó elcsevegni hasonló gondolkodású emberekkel, mert az ember ilyenkor kap némi megerõsítést azzal kapcsolatban, hogy talán megfelelõek a meglátásai a világ nagy dolgait illetõen. :-)
Az ellentétes vélemények meghallgatása pedig valószínûleg ahhoz szükséges, hogy ne csak a saját gondolatainkkal ismerkedjünk meg nap mint nap, hanem megmaradjon az egészséges kontrollunk is.
Érdekes ez az ellentétek vonzása, sokat gondolkodtam rajta. De talán a mindennapokban mégis azok jönnek ki jobban, akik hasonlóak, én így érzem.

A fórumos barátság összetett kérdés.....egyszer kipróbáltam. Van egy mondás, hogy jobban jár az, aki nem próbálja ki a barátait.
Egyetlen alkalommal szerettem volna kérni egy szívességet, aztán rá kellett jönnöm, hogy akit barátomnak hittem, az nem az volt, mert ha az lett volna, megtette volna, amit kértem. Persze ez meglehetõsen emberfüggõ. Egy másik ember valószínûleg másként viselkedett volna.

Szerintem Págernek nem volt ún. származása, mármint a két alant ismertetett népet illetõen, de ehhez nem értek.
Hangja nem volt igazán, mégis elénekelgetett hang nélkül is, mint ahogyan a videoban is látható, és ettõl függetlenül jól szórakoztam rajta. :-)
Összes hozzászólás