A legszebb magyar színésznők 2. rész

A magyar színésznők szépek és izgalmasak, még akkor is, ha nem mindenki ért majd egyet pont ezzel a listával. A rendszerváltástól napjainkig tartó időszak leggyönyörűbb lányait vesszük végig a kilencvenes évek nagy generációjától kezdve a feltörekvő legújabb tehetségekig.

A sorozat első részt, amiben a XX. század legfontosabb magyar színésznőit vettük át, erre találja. Most pedig következzenek napjaink legszebb magyar színésznői.

Marozsán Erika

Szokás mondani, hogy Marozsán Erikát 1993-ban, a Rám csaj még nem volt ilyen hatással című független produkcióban ismerte és szerette meg az ország, de mi már egy kedves és eredeti „történelmi ifjúsági tévéjátékban”, a Béketárgyalás, avagy az évszázad csütörtökig tartban beleszerettünk, amikor még 17 éves volt. Van Erikában valami különös, talán kunos vonás - a Szabolcs-Szatmár- Bereg megyei Újfehértón született 1972. augusztus 3- án -, ami kiemeli a sok csinos barna színésznő közül, és különösen emlékezetessé teszi, miközben úgy rendkívül nőies, hogy cseppet sem kihívó.

Gyermekkorában zongorázni és balettozni tanult. Elvégezte a Balettintézetet, majd 1991 és 1995 között a budapesti Színház- és Filmművészeti Főiskolát, majd az Újszínház társulatához szerződött. Első filmszerepe a már említett a Rám csaj még nem volt ilyen hatással volt, az első igazán komoly sikert pedig a Pannon töredék hozta meg számára, nemzetközi szinten pedig a Szomorú vasárnap tette ismertté. Egy Oscar-jelöléssel is büszkélkedhet, az Egy nap története című magyar rövidfilm révén. Keresett színésznőnek számít Európában és Amerikában egyaránt.A színház mellett filmekben is szerepelt, ezekben vált igazán híressé.

Gryllus Dorka

Ott voltunk, amikor a kilencvenes évek első felében Dorka először lépett színpadra énekesnőként az Ef Zámbo Happy Dead Banddel, de énekelt Tereskovával is, és egy darabig úgy nézett ki, belőle is zenész lesz, mint édesapjából, a Kossuth-díjas Gryllus Dánielből, a Kaláka együttes vezetőjéből, de mégis átpártolt a színpad és a film világához. Ehhez állítólag Tarr Béla Sátántangó című filmjének forgatása adta meg a végső lökést.

A Vígszínházban töltötte a gyakorlatát, majd a kaposvári Csiky Gergely színház tagja lett, de a filmesek is hamar felfedezték fotogenitását, és mivel nem volt szégyenlős, gyakran szerepeltették olyan filmekben, ahol forró ágyjelenetek is voltak, ezzel kissé be is skatulyázva a színésznőt. 2003-ban lett szabadúszó, miután társulata nem akarta elengedni a Dallas-Pashemende című film forgatására, majd Geszti Péter feleségeként afféle celeb lett, a válás után viszont sokáig Németországban élt és dolgozott.

Az elmúlt év egyfajta visszatérés volt számára, hiszen két fontos hazai filmben is főszereplő volt, a Víkend című thrillerben egy gátlástalan ügyvédnőt játszott, a Félvilágban pedig zseniálisan hozta a kiszámíthatatlan, sötét múltú, elfojtott érzelmeivel küzdő asszonyt, amiért számos díjjal jutalmazták.

Ónodi Eszter

Ónodi Eszter már fiatal lányként is érett nő volt, érett nőként pedig még mindig megvan benne a kislányos báj, és ezért szeretjük. Talán nem ő a legcsinosabb nő a listán, de ő az, aki a legtöbbféle arcát képes megmutatni, és a legkülönbözőbb karaktereket eljátszani. Ha kell, csodaszép, ha mást kérnek tőle, átlagos, ha megint mást, szinte észrevehetetlen.

Kovács Eszter néven látta meg a napvilágot 1973. február 17-én, Budapesten, majd később édesanyja vezetéknevét felvéve indult el a pályán, de csak azután, hogy elvégezte az ELTE angol-magyar szakát. Ezt a tudást aztán a Valami Amerika egyik főszereplőjeként kamatoztatta. Jászai Mari-díjjal büszkélkedhet, és a budapesti Katona József Színház állandó tagja.

Neki még a rossz filmek is jól állnak, amire ékes bizonyosság a Meseautó című rettenetes remake. Láthattuk Az alkimista és a szűzben - igen, ő volt a szűz, és sokat mutatott magából -, a Kalózokban, de fontos filmjei közé tartozik a Jadviga párnája, az Egy igaz ember története, az Állítsátok meg Terézanyut! és a Pánik.

Az elmúlt években különösen aktív volt, hiszen „fellépett” Swing című többgenerációs zenés női vígjátékban, szerepelt az Aranyélet című HBO sorozatban, de szintén a közelmúltban ő volt az Anyám és más futóbolondok a családból főszereplője.

Gubás Gabi

Gubás Gabi olyan, mint Gryllus Dorka kishúga, ugyanaz a típus, csak szabályosabb, jólneveltebb, mosolygósabb verzióban, és az ő mosolya tényleg varázslatos. Talán pont ez volt vele a „gond”, hiszen az izgalmasabb szerepekre mást kerestek – például Gryllust –, a jókislányokra pedig ki emlékszik?

Az 1974-ben Debrecenben született színésznő 1996-ban diplomázott a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, aminek elvégzése közben már játszott a József Attila Színházban, ám friss diplomásként a Radnóti Színház társulatának tagja lett. Egy ideig szabadfoglalkozású színész volt, majd játszott a Nemzetiben, Pécsett, a Merlinben, a József Attila Színházban és a Vidám Színpadon is, majd hosszabb ideig a legendás kaposvári Csiky Gergely Színház tagja volt, de 2013-óta a Thália Színházban láthatjuk.

Énekesnőként is ismerhetjük: 2013-ban a MikulásGyár hivatalos gyereklemezét Czutor Zoltánnal közösen adták ki MákosGubás és a CzutorBorsók címmel, ennek eladásából befolyó teljes összeget a rászoruló gyerekek kapták. Legutóbb a Válótársak sorozatban láthattuk Stohl András volt nejeként, és elcsodálkozhattunk rajta, hogy még mindig milyen gyönyörű.

Hámori Gabriella

Vannak, akik szívből gyűlölték az Állítsátok meg Terézanyut! filmváltozatát, és ki nem állhatták a főszereplő Hámori Gabit, én nem értem, miért. Úgy értem, bármilyen csapnivaló filmet is megnéznénk miatta, azért a szerény, mégis hamiskás mosolyért és azokért a macskaszemekért.

1978. november 1-én született, Szarvason, 2001-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Marton László osztályában, tagja volt a Vígszínháznak és a Pesti Színháznak is. Jelenleg az Örkény Színház tagja, de játszott a Radnótiban és a Vígszínházban is, például Jelena Andrejevnát a Ványa bácsiban.

Az ismertséget a már említett, Bergendi Péter rendezte Állítsátok meg Terézanyut! címszerepe hozta el neki 2004-ben, de már az I Love Budapestben - itt még szőkén -, a Szezonban és a Magyar szépségben is megcsodálhattuk. Aztán fogta magát, és először Los Angelesben, majd Berlinben próbált még érvényesülni, játszott például a Márton Dávid rendezte Macbeth című darabban a berlini Volksühne színházban német nyelven. Talán kevésbé ismert, hogy több amerikai szuperprodukció szerepére is esélyes volt: az Oscar-díjas Danny Boyle elküldte neki a Transz című filmje teljes forgatókönyvét, a Mission: Impossible - Titkos nemzet című filmben pedig a női főszerepre hallgatták meg.

2014 tavaszán az Örkény Színházban bemutatásra kerülő Stuart Mária című Schiller-dráma címszerepe miatt tért haza, azóta is a társulat tagja. 

Törőcsik Franciska

Tessék nézni ezt a gyönyörű, hosszú nyakat, azt a csodás, tiszta arcot! Ez a lány akár nemzetközi szinten is sztár lehetne, amire mi sem jobb bizonyíték, hogy a rá megszólalásig hasonlító, nála csak két évvel idősebb svéd Alicia Vikander is milyen karriert futott be az elmúlt években!

Franciskának ugyan a nevén kívül semmi köze Törőcsik Mari színésznőhöz, mégis egészen kislány kora óta színésznő akart lenni. Már hétéves korától kezdve Földessy Margit színitanodájába járt, és a gimnázium után rögtön jelentkezett a Színház – és Filmművészeti Egyetemre, ahová elsőre felvették, és ahol Novák Eszter és Selmeczi György osztályába járt. Már ekkor főszerepeket játszhatott, az Örkény Színházban együtt dolgozott Mácsai Pállal és Máté Gáborral is, majd 2014-ben a székesfehérvári Vörösmarty Színházhoz szerződött.

Bár számos filmben játszott - például Fliegauf Benedek díjnyertes munkájában, a Csak a szélben, Az Isteni műszakban vagy a Couch Surfben – főszerepet először a már emlegetett Swingben kapott Ónodi Eszter és Csákányi Eszter oldalán, aztán tavaly Goda Krisztina nagyköltségvetésű filmjében, a Veszettekben kapott feladatot, ám a filmet valamiért pár nap után lekapták a műsorról. Járna már ennek a lánynak egy világraszóló szerep!

Kerekes Vica

Vica, vagy méginkább Veca a Felvidék válasza Christina Hendricksre - a szlovákiai Fülekben 1981-ben született színésznő ugyanolyan vöröshajú és nőiesen telt, mint amerikai kolléganője, csak fiatalabb és finomabb az alakja. Állítólag eredetileg rendőrnek készült, csak később kezdte érdekelni a színészet, és eleinte szlovák, illetve cseh filmekben szerepelt Vica Kerekésová néven. Már ekkor felfigyeltek sugárzó érzékiségére, kapott is ilyen szerepeket bőven.

A Nestyda című cseh film egyik (ágy)jelenetében például előkerül egy teknős is a paplan alól, kicsivel később pedig tejszínhabot fúj meztelen testére, a szintén cseh Férfireményben pedig azzal őrjíti meg a vidéki kiskocsmában biliárdozó férfiakat, hogy levett bugyijával fogja össze a haját, hogy pontosabban célozhasson.

Az viszont sajnálatos tény, hogy magyar filmben a csodaszép színésznő alig kapott rendes szerepet – vagy ha a szerep volt rendes, akkor a film nem volt az, mint a borzasztó Szuperbojz vagy a Bakkermann. Igaz, 2010-ben a Ki-be tawaret című magyar játékfilmért megkapta a legjobb női alakítás díját a Magyar Filmszemlén, és nagyon vonzó volt egy rövid jelenet kedvéért a Couch Surf és a Nekem Budapest című szkeccsfilmekben. Vica is megérdemelne már egy rendes filmet, ahol egyszerre lehet szép és okos, és nem csak vetkőznie kell!

Petrik Andrea

A Radnóti Színház gyönyörű színésznőjét eddig főleg a színházból és olyan kisfilmekből ismerhettük, mint a Turiszt vagy a Teher, de Gárdos Péter Hajnali láz című filmje remélhetőleg sokat változtat ezen a helyzeten. A Piti Emőke játszotta főszereplőnő, Lili legjobb barátnőjét, Gold Juditot alakítja, aki, mint megtudjuk, a koncentrációs táborban gyakorlatilag életben tartotta a lányt, és most is mindentől meg akarja óvni, és emiatt egy sor rossz döntést hoz. A film alapjául szolgáló, szintén Gárdos által írt világhírű regényben ez a karakter még korántsem volt vonzó, sőt, de a meghallgatásra érkező Petrik Andrea hatására egy ragyogó szépségű, vibráló, mégis bukásra ítéltetett nő lett belőle, és a színésznő a helyenként túl nyersre, elnagyoltan megírt szerepben is tündökölt. Reméljük, gyakrabban láthatjuk ezután.

Persze máshol is láthattuk a rendkívül erőteljes kisugárzású lányt: a Társas játék sorozat második évadjában Pokorny Lia ex-modell húgát alakította, majd Zomborácz Virág Utóélet című vígjátékának egyik főszerepét kapta, egy vagány lányt, aki alkohol- és drogproblémái miatt került egy félutas házba. És még idén bemutatják Herendi Gábor három milliárdból készült Kincsemjét, ahol Andrea hullámos vöröses barna hajjal, csodás kosztümökben és fűzőben, darázsderékkal lesz látható Nagy Ervin oldalán egy grófkisasszonyt alakítva, és ha a film nem lesz bukás, hősnőnk végérvényesen befut.

Tompos Kátya

Nem véletlen a szlávos külső és név, a színésznő orosz anya és magyar apa gyermekeként született, Budapesten. Valódi neve Katalin, de mivel apai nagyanyja oroszosan Kátyának hívta, ezt választotta művésznevének, miután a Színház- és Filmművészeti Egyetem musical szakán végzett 2005-ben.

Először a József Attila Színházhoz szerződött, majd jött a Bárka Színház, és 2008 óta a Nemzeti Színház tagja, bár a 2011/2012-es évadot egyszerűen kihagyta, hogy a zenével foglalkozhasson.

Országos ismeretségre tett szert a Vacka Rádió folytatásos mese hangjáték főszerepével, de énekes szerepei is különösen figyelemreméltóak, 2013 novemberében Keresztül Európán címmel jelent meg első szólólemeze, amely egyfajta zenei utazás Angliától Oroszországig, és aminek Hrutka Róbert volt a zeneszerzője, de énekelt Goran Bregovic-csal is a MűPában.

Bár a 2000-es évek elejétől játszik filmekben, sokáig kellett várni a sikerre: ezt konkrétan a Valami Amerika 2 hozta meg, ahol egy bunkó gengszter kedves, színészi ambíciókat dédelgető lányát játszotta. Majd jött a Poligamy, ahol válságba sodorta Csányi Sándor életét, illetve a Coming out, ahol szintén Csányi életét állította a feje tetejére, és neki, mármint Kátyának némi jóindulattal el is hittük, hogy képes „heterósítani” egy meleg műsorvezetőt is.

Jordán Adél

Miközben annak idején a Megdönteni Hajnal Tímeát című, egészen szórakoztató vígjátékot néztem, végig az járt a fejemben, hogy ki az a marha, aki mindenáron Osvárt Andreára akar rámászni, amikor ott van a nála ezerszer izgalmasabb Jordán Adél is? Igaz, van, akinek a színésznő arca "túl karakteres", mire mi azt mondjuk, egy színésznőnek az a dolga, hogy karakteres legyen, ne szürke nyuszi vagy szabályos porcelánbaba.

Adél ismert színész családba született, édesapja Jordán Tamás, édesanyja Lázár Kati, akik bölcs módon kisgyerekként még nem engedték a színpad közelébe. A Színház- és Filmművészeti Egyetemen Máté Gábor tanítványa volt. 2003-ban az Egri Gárdonyi Géza Színház szerződtette, és innen került 2006-ban került a pesti Katona József Színház társulatába, amelynek ma is tagja, és a jelek szerint a színház sokkal inkább fekszik neki, mint a film, ahol eddig igazán komoly szerepben csak ritkán láthattuk.

Fiatalkorában tornázott, majd kisfia, Andor születése után után újra rengeteg energiát kezdett el a mozgásba fektetni, balettra járt és body art órákra, illetve meditál, és ez bizony meg is látszik rajta.