Az élet még mindig szép...

...csak jó helyre kell születni. Sorrentino imponáló frissességgel beszél több évtizedes életérzésről az év vitathatatlanul egyik leggyönyörűbb filmjében.

Ciao Bella

Az idősödő láncdohányos római újságíró nyüzsög még a nagypolgári bulikon, de nincs meggyőződve róla, hogy ez volna az elképzelhető életek legszebbike. A rendező imádja és korát megelőzően használja a merész vizuális megoldásokat, amelyek néha groteszkbe is áthajlanak. Igen, én is azt gondolom, hogy Paolo Sorrentino 2013-ban megcsinálta a saját Dolce Vitáját. Ám ahelyett, hogy ezért most itt gunyoros bekezdések következnének, nem mondhatok mást, mint hogy engem évente max. két-három alkalommal varázsol el ennyire egy mozi. Hozzáteszem, a Dolce Vita az egyik örök kedvencem. Épp ezért meg vagyok győződve róla, hogy Fellini élne, akkor ma pontosan ilyen filmet készítene. Olyasfajta életszeretet sugárzik belőle, amit a tapasztalat szerint csak olasz alkotók képesek megfogalmazni, ki-ki a maga művészetének formanyelvén. Márpedig a filmé úgy tűnik még mindig képes új utakat találni, de legalábbis úgy remixelni, hogy a nosztalgiázás jut eszünkbe róla legutoljára.

Klasszikusok diszkóritmusban

[img id=512364 instance=1 align=left img]Lehet aztán nagyítóval vizsgálni, hogy a filmben Jep (Toni Servillo) mennyiben jár be hasonló utat a film alatt, mint anno Marcello (aki egyébként jóval fiatalabb volt Mastroianni előadásában, mint 2013-as ikertestvére) és ez egyáltalán nem lesz hiábavaló időtöltés. A különbségek épp oly jól láthatóak, mint a hasonlóságok. Ugyanúgy megjelenik a vallás kiárusítása mint motívum, találunk kiábrándult jóbarátot, felüti fejét a halál, a megjátszás, az érdekek szövevényes hálója és mindezek felett végig ott lebeg ez a ki nem mondott vágy, hogy az ember legalább élete alkonyán jöjjön rá, mi végre is ez az egész. De nem amolyan fausti (vagy madáchi) útkeresés ez, mert ahhoz hiányzik belőle a konkrétság. Hiszen a történet sokadrangú, az egyes kisebb történések inkább árulkodóak, de azok is csak mankóként jutnak szerephez ebben a monumentális, audiovizualitásra épülő hangulatfestésben. A nagy szépség tobzódik a színekben, vad ötletekben, néha szívfacsaróan melankolikus, máskor tombol, dinamikus és végig, minden kockájában friss és élettel teli. Illetve nagyon gyakran meghökkentő: az évezredes emlékművekre néző villák erkélyén egy javában nyugdíjas társaság csapatja techno-ütemekre. Mindezt közvetlenül az után, hogy gregorián énekre pásztázunk végig egy középkori templomot. Ez persze nem feltétlenül meglepő annak, aki látott már Sorrentino-filmet, legfeljebb ha eddig voltak is kételyei arról, mit jelent ő a kortárs – és nem csak olasz – filmnek, akkor most már egész biztos letisztul a kép.

Nem a mi valóságunk

A nagy szépség nem romantikus, nem tragikus, nem gejl és nem is hatásvadász film. Hanem egyszerűen könnyfacsaróan gyönyörű. A sokk akkor ér minket, amikor ebből az azúrkék varázslatból kilépünk a szürke Nagykörútra. És az sem szentségtörés, ha ekkor azért eszünkbe jut, irigyeljük a problémáikat. Jó lehet komoly energiákat fektetni abba, hogy a művészet és a filozófia segítségével próbáljuk megfejteni, mit is jelent a szépség. Mert hát mi itt errefelé inkább a túlélésre vagyunk ráfeszülve. De mégis jólesik kétórát elmerülni ebben a tőlünk fájóan távoli életérzésben, ebben a nettó szépségkeresésben. Talán mi még hamarabb is megtaláljuk, mint a főszereplő.

Kinek ajánljuk?
- Szívem szerint mindenkinek ajánlanám, aki szeretne örülni némi szépségnek.
- Értelemszerűen az olasz filmek szerelmeseinek, legyen szó a kortársakról vagy Felliniről.
- Ha nem is tinédzsereknek, de randira tökéletes lehet.

Kinek nem?
- Egyelőre el nem tudom képzelni, kire ne férne rá ez a film.
- De azért nyilván van olyan, akinek nem kenyere az elvontabb fogalmazás.
- Aki már látta tízszer. Annyiszor talán elég.

10/9