Baljós árnyak

  • - sam - / PORT.hu

Roland Emmerich-nek útban lehet New York, filmjeiben legtöbbször igyekszik a földdel egyenlővé tenni, és sóval behinteni Manhattant. De most nem egy monstre szörny, vagy földönkívüli armada fenyegeti a várost, hanem egy öko-katasztrófa a probléma forrása.

Emmerich történetének ereje aktualitásában rejlik. A film egy olyan - média által felkapott - klímaváltozás képét vetíti előre, aminek alapja nem fikció. Egy új jégkorszak beköszöntéről szól, a megdöbbentő csupán az, hogy a globális felmelegedés következménye nem az elsivatagosodás lesz, hanem a teljes eljegesedés.

A film kiindulópontja tehát ez, de a kezdeti probléma a történet előrehaladtával egyszer csak másodlagossá válik. Jack Hall (Dennis Quaid) klimatológus időben figyelmeztet, katasztrófa terveket készít, gyönyörűen és érthetően elmagyaráz. Minden halandó képbe kerül, már a film felvezető jeleneteiben, a dramaturgia óvatosan és profin adagol. A megfelelő időpontban azonban a természeti katasztrófa mellékessé válik, az embert helyezi a középpontba.

A készítők tökéletesen és kiválóan alkalmazzák a műfajfilm kliséit barátságról, önfeláldozásról, kötelességről és szeretetről. A film könnyen követhető, pedig egyszerre több szál is fut egymás mellett, a párhuzamos montázs a dramaturgiát szolgálja, a végső határidőpont pedig képes végig fenntartani az érdeklődést, a film egyetlen percre sem válik unalmassá. A profizmus a vizualitásban is megnyilvánul, szépen komponált képek és tökéletes számítógépes grafika váltakozik egymással. Már a film bevezető képsorai is - a főcím alatt - lenyűgözik a nézőt, de előrevetíti a végpontot is. Gyönyörű és félelmetes, végtelen hómezők mindenütt.

Emmerich és csapata tökéletes munkát végzett, s bár a film kicsit hosszabb a kelleténél, mégsem unalmas. Szórakoztató, izgalmas mozi, az egyetlen baj csupán az, hogy nézőként feloldozást nem kapunk. Természetesen nem maradunk erkölcsi tanulság nélkül, de a felvetett problémára megoldást nem ad. Talán nyakunkon egy újabb jégkorszak, a vásznon a szemünk előtt vizualizálódik valamiféle baljós jövőkép, de az alkotók nem akartak, vagy nem tudtak választ adni. A kérdéseinkkel magunknak kell megküzdenünk.