Csapda

Mladen és Marija hétköznapi házaspár Belgrádban. Egyetlen gyermekükről kiderül, hogy csak egy nehéz, és a pár számára megfizethetetlen műtét mentheti meg az életét. Az utolsó pillanatban Mladen végzetes ajánlatot kap...


Az IMDb 7,7 pontja elég jó ajánlónak minősül annak, aki előzetesen nézőszámok, tetszési indexek és hasonló "csalhatatlan és tévedhetetlen" adatok alapján választ filmet. Aki pedig kilóra, mármint a nemzetközi fesztiválokon nyert díjak súlyára vesz mozijegyet, azt is bizakodással töltheti el a magyar (Új Budapest Filmstúdió - Kántor László producer) koprodukcióban is készült Csapda című film. A magyar és a másik társpartner, egy német cég azonban csak a film anyagi hátterének biztosításában játszott szerepet, maga az alkotás, Srdjan Golubovic műve, szerb. Nem tipikusan szerb ugyan, inkább tipikusan közép-európai, azonban az alkotók nemzetisége és a film helyszíne szerb. Belgrád. Ma.

A sors keserű iróniája, hogy egy olyan filmre, amelynek témája az elengedhetetlenül szükséges pénz megszerzése, alkotóinak a határon túlra kell menni, minden követ meg kell mozgatni a gyártáshoz szükséges büdzsé előteremtéséhez. Megrázó témájú, komor hangulatú filmről lévén szó, kemény munka lehetett, borítékolható, hogy nem fognak tömegek tolongani a jegypénztáraknál, mégis sikerről számolhatunk be. Több fesztiválon díjazták a filmet és rendezőjét, nagy amerikai stúdiók pedig tárgyalnak a remake-jogokról, valamint Golubovicnak forgatókönyveket küldtek. Felénk ez az, amire 10 filmesből 9 vár, a maradék egy pedig az őrült, aki nem számít.

Itt azonban álljunk meg egy szóra, játszunk el előzetesen a gondolattal, milyen lesz (lehetne) ez a remake? Adott a téma: egy hétköznapi házaspár, elég szűkös anyagi körülmények közepette neveli egyszem kisfiát, akiről kiderül, halálos beteg, és csak egy rettentő drága műtét mentheti meg az életét. Valahonnan pénzt kell keríteni, ez a apa (pl. Denzel Washington, Harrison Ford vagy Mel Gibson) dolga (közben a feleség szívszorító aggódása), ám sehol egy jó szándékú adakozó, a bankok sajnálkoznak, aztán jön egy ajánlat, onnan, ahonnan senki nem várja... Az apa meghasonul, gyötrődik, őrjöng és elfogadja. Tett tettet követ, fokozódik a drámai feszültség, de a végén meglesz a pénz. Gyermek kés alá, kissé később orvos mosolyogva ki, snitt, családi autó el nyugatra, a lemenő nap vörösen izzó fénye szép hosszú árnyakat rajzol az út mentén, a hátsó ülésen a kissrác mosolyog...

Az eredeti változatban nem egészen így alakulnak a dolgok, hiába Belgrád nem Amerika. Messze nem az. Amerikában valószínűleg valami hatásosan kihegyezett melodrámát kerítenek majd, melyben a családért, a fiáért akár a pokolba is leszálló apa heroikus küzdelme lesz a középpontban, a végén happy end, természetesen. Amerikában nem mehet tönkre család, legalábbis filmen (némely független kivételtől eltekintve). Errefelé azonban más a helyzet. Golubovic filmjében végig rossz idő van, ha nem esik, szemlátomást hideg van. Már ettől sincs jó kedvünk.

A mai Szerbiában, Belgrádban sincs senkinek jó kedve. Európa egyik fekete báránya az ország, kaotikus belpolitikai viszonyokkal, a maffia által befolyásolt, cammogni is alig tudó gazdasággal, elkeseredett polgárokkal. Mladen és Marija értelmiségi házaspár, ám éppen hogy tengődnek, amikor beüt a krach. Kétségbeesésüket értjük, átérezzük, tudjuk mi itt is, Magyarországon, innen nincs kiút. Mladen (Nebojsa Glogovac eszköztelenségével is megrázó alakítása) éppen olyan hősies küzdelemre indul a fia életének megmentéséhez szükséges pénzért, mint azt tenni fogja Denzel Washington vagy Mel Gibson, majd az új, amerikai verzióban, tudva, bízva benne, hogy győzni fog, ám itt már az első lépések is tétovák, gyötrelmesek. Már Mladen indulásában érezzük a tragikus véget. Amerikában, és nálunk is Közép-Európában kötelező a kisemberek erkölcsi győzelme, de míg odaát rendre heroizálódnak, nálunk jussuk a halál. Kicsi vigasz, ha egyáltalán vigasz ez, itt a "nagy emberek" se járnak jobban.

Golubovic filmje nem véletlenül keltette fel a szakma érdeklődését, hiszen ezt a nehéz témát képes volt a kellő szenvtelenséggel, mégse részvétlenül, erkölcsi és pszichológiai hitelességgel ábrázolni. A megfelelő pontokon dramaturgiailag szilárdan alátámasztott, pontos filmje felkavaró, egyben gondolatébresztő és figyelemreméltó alkotás.