Essünk túl a coming outon: egészen hülyét tudok kapni a zenés filmektől. Konkrétan nincs az a világ, amiből ki ne lehetne kergetni az operettfilmekkel, musicalekkel, de még azt is viszonylag nehezen viselem, ha a betétdalok némileg dramatizált változatát kell végignéznem.
Olyankor nem tudom nem azt érezni, hogy baj van a fugával a két jelenet között. A videoklipekkel nincs bajom, mármint ha moderált dózisban kapom őket.
Úgyhogy eléggé fáztam a Balaton Method előtt. Még akkor is, ha egyáltalán nem modern operettre számítottam, nem is popmusicalre. De hát mégiscsak arról van szó, gondoltam, hogy most akkor a magyar könnyűzene úgynevezett krémjének bizonyos dalait látom majd, valahogy egymás után fűzve. Mit kezdek 17 videoklippel? Szénné fogom unni magam.
Aztán bevízibiciklizik a képbe Szendrői Csaba, az Elefánt zenekar frontembere, szép lassan egyéb vízibiciklik is felbukkantak, fedélzetükön a zenekar többi tagjával, és mire eltelik a Bordahajtogató című dal, tulajdonképpen már meg is vagyok véve, a fázás is elmúlik: ha ilyen videoklipeket látok majd az elkövetkező percekben, akkor nem lesz baj. És ilyeneket látok, vagy még ilyenebbeket, hála Szimler Bálint rendezőnek és Rév Marcell operatőrnek. És persze nem is videoklipek ezek. Hanem?
Tizenhét zenekart és több száz zenészt-énekest-kóristát vonultat fel a Balaton Method a Punnany Massiftól a Middlemist Reden át a Jónás Vera Experimentig, teszi mindezt úgy, hogy végig izgalmas marad, nemcsak zenei, de filmes szempontból is. Földön, vízen, levegőben – mindenhol a Balatont látjuk. Akkor is, ha a már említett vízibiciklizés van soron, akkor is, ha meglepetésszerűen egy szabadstrandon bukkan fel a stáb + az adott zenekar, és akkor is, ha néptelennek tűnő bekötőúton haladunk egy amerikai kabrióval éjjel.
Szponzorok és közösségi finanszírozás
A korábbi munkáik során már összeszokott páros, Szimler Bálint és Rév Marcell először a Kodály Method keretében hozta váratlan helyzetekbe az alternatív és popszcéna szereplőit.
Az induló költségvetést crowdfunding (közösségi finanszírozás) fedezte. Az Indiegogón összegyűlt hárommillió forintot szponzorok (OTP, MasterCard) egészítették ki, így az eredetileg reméltnél több zenekar vehetett részt a valamivel több mint egy hónap alatt készült filmben.
Mert ki vitatná, hogy a közhelyeknél sokkal többet tud mesélni, ráadásul intenzív párbeszédben marad a hely szellemével az a Balaton környéki kultúrház, illetve az a kis előadóterem, ahol az Akkezdet Phiai & Amoeba dalához készített szkeccsben? Vagy az a sokunk számára ismerős tábori menza, amit a Punnany Massif foglalt el egy időre? Hát az a kispolszkikkal, ladákkal és a Bin Jippel súlyosbított komp? És a Subscribe-bal brutalizált, zenészekkel telepakolt, hosszú vízicsúszda? Az előző éjszaka rekvizitjeivel és a Quimbyvel lakályossá tett vendégház?
Az élőben rögzített zenés epizódokat néha dokufilmes kockák szakítják meg, archívról még Demjén Ferenc is felbukkan, és a készítők érzékenységét dicséri az is, hogy a Balaton Method nemcsak a zenészeket és csatolt részeiket, hanem a helyieket, a strandolókat, az üdülőket, a vasútállomások és a kocsmák népét is bevonja a játékba. Így lesz a film a hazai könnyűzene aktuális állapotáról szóló hangulatjelentés, és egész estés turnéfilmbe csomagolt kordokumentum is. Szóval tényleg nem videoklipek sorozata.Hanem? Egyedi, a zenekarokra, illetve a dalokra szabott, többnyire gyönyörűen komponált képekben fogalmazó szerelmes leveleké. A Balatonhoz.