Ikonikus filmes jelmezek

Cikkünkben néhány olyan jelmezt mutatunk be, amelyek jócskán túlnőttek azon a filmen, amiben láthattuk, és már-már önálló kulturális vagy épp divatjelenséggé váltak.

Macskanő 

Tim Burton Batman visszatér című filmje sötét hangulatánál és erőszakosságánál fogva sok-sok szülőnél kiverte a biztosítékot, a Macskanő összefércelt éjfekete latexruhája pedig csak hab volt ezen a pompás tortán – Christopher Nolan még csak meg sem próbált rátromfolni A sötét lovag – Felemelkedésben, úgysem sikerült volna. Michelle Pfeiffer komor és szexualitástól fűtött karaktere a Batman visszatér egyik legemlékezetesebb eleme, és a popkultúra is menten a keblére ölelte. Pedig ami a vásznon fantasztikusan néz ki, a valóságban rémálom volt: a színésznőt előbb alaposan behintőporozták, hogy ráerőltethessék a latexruhát, majd egy porszívóval kiszívták alóla a levegőt, hogy tökéletesen feszüljön, ezután még egy lakkréteget is rákentek, hogy csillogjon. A szűk maszk gyakorlatilag fojtogatta Pfeiffert, tűkből és gyűszűkből eszkábált karmai pedig mindenbe beleakadtak. 

Darth Vader

Talán nincs olyan ember, aki ne ismerné fel a Star Wars megkínzott lelkű, ördögi Sith lovagját, aki úgy vált minden idők legismertebb főgonoszává, hogy az arcát még csak nem is látjuk – persze ehhez kellett James Earl Jones fantasztikus hangja is. Ralph McQuirre concept artja George Lucas iránymutatása alapján készült, a jelmezt John Mollo tervezte meg: a sisakot a náci rohamsisakok és a szamurájok sisakjai ihlették, az arc egy stilizált, futurisztikus gázálarc, a motorosok fekete bőrruhái képezik Vader öltözékének alapját, a fekete köpenyt pedig Mollo a jelmeztár középkori részlegén találta.

 

Robotzsaru

A Robotzsaru népszerűségét mi sem jelzi jobban, mint hogy Detroitban, ahol a film játszódik, a címszereplőről szobrot állítottak. Sok más klasszikushoz hasonlóan Paul Verhoeven brutális sci-fi akciófilmje is nehezen készült el, versenyt futottak az idővel, ki kellett cselezniük a költségvetési nehézségeket. Robotzsaru páncélja az utolsó pillanatban készült el, a Rob Bottin vezette csapat a forgatás első napjára tudta leszállítani, így a címszerepet alakító Peter Wellernek nem volt ideje gyakorolni a jelmezben. Három napra le kellett állítani a forgatást, hogy a színész kitanulja, hogyan mozoghat a nehéz és kínzóeszközöket idéző páncélzatban, amit egy huzamban akár 11 órán át is viselnie kellett. Annyira izzadt alatta, hogy Weller állítólag napi három kilót fogyott a vízveszteségtől, ezért egy idő után léghűtőt szereltek a jelmezbe. De olyan apróságnak tűnő részletek is gondok okoztak, mint a film egyik nevezetes jele, amikor Robotzsaru röptében elkapja a rendőrautó slusszkulcsát. A kézfejek gumiból készültek, mozgatni sem volt egyszerű, pláne markolni: egy egész napig forgatták ezt a rövidke jelenetet, míg végre sikerült. A robosztus, kényelmetlen jelmezben Weller nem tudott beülni az autóba sem, de ezt ügyes trükkel oldották meg. Amikor a Robotzsarut vezetés közben látjuk, a színész csak a páncél felső részét viseli, valójában alsónadrágban üldögél a volán mögött.

 

Marilyn Monroe a szellőzőnyílás fölött

Billy Wilder 1955-ös romantikus vígjátékában, a Hétévi várakozásban Monroe ruhája önmagában nem ikonikus – ám a színésznő amint fellépett a szellőzőnyílásra, és a kiáramló levegő fellebbentette a szoknyáját, minden idők egyik legtöbbet idézett jelenétben a ruha is bevonult az örökkévalóságba. A jelenetet eredetileg 1954. szeptember 15-én, éjjel egykor vették fel a New Yorki-i Lexington Avenue és 52. utca sarkán, a becslések szerint 1000-1500 bámészkodó előtt, ám később újravették a 20th Century Fox egyik hollywoodi stúdiójában. Összesen negyvenszer rögzítették. Billy Wilder 1999-ben elmesélte Cameron Crowe-nak, hogy a New York-i forgatáson "a srácok azon veszekedtek, hogy ki kapcsolja be a  ventillátort, amikor Marilyn rááll a szellőzőrácsra".

 

Audrey Hepburn kis fekete ruhája

A színésznő fekete ruhája, amit az Álom luxuskivitelben című filmben viselt, talán még magánál a filmnél is híresebb lett. A ruha nagyszerűsége épp egyszerűségében rejlik. Tervezője Hubert de Givenchy, a Givenchy divatmárka alapítója, aki már korábban is szívesen dolgozott együtt Hepburnnel – először az 1953-as Sabrina jelmezei kapcsán találkoztak. Givenchy egy jóval rövidebb ruhát tervezett, de a Paramount Pictures részéről kifogásolták, hogy a színésznő lábaból túl sokat mutat, így kicsit toldani kellett hozzá. A film bemutatásának idejében nem csak a divat-, hanem a filmkritikusok is méltatták a ruhát, aminek fontos szerepe volt Hepburn karakterének jellemzésében. Ez az egyszerű, elegáns ruha óriási karriert futott be, többek között Natalie Portman is viselte a Harper's Bazaar egyik 2006-os címlapján. Ugyanebben az évben a ruhát elárverezték (maga Givanchy ajánlotta fel jótékony célra), és csaknem fél millió fontért kelt el – a nyertes telefonon licitált, névtelenül, így nem tudni, ki most a ruha birtokosa. Az árverésből befolyt összeget egy kalkuttai iskola építésére fordították.

(Forrás: Looper)