„Két kézzel, egy kézzel, kéz nélkül: apa kocsit hajt”

60 éves lenne Bada Dada.

Talán a legtöbben az Apa kocsit hajt című klipből emlékeznek Bada Tiborra. A Tudósok egy számához készült videóban drMáriás és Bada Dada egy kartonból kivágott autót vezet fejjel lefelé, miközben csirkét terelnek esernyővel, harmonikahangon gitároznak és lányok haját fújja a ventilátor. A klip épp 30 éve, 1993-ben készült, és szilveszterkor adta le a Magyar Televízió. Igen-igen, mégpedig Geszti Péter Megáll az Év! című műsorában. Csak sajnos azt nem mondták be, mit láthat a közönség, szóval hiába lett népszerű a gépjármű-ballada, sokan nem tudták, hogy a Tudósokat hallották, mégpedig a Ne aggyad az agyad! című lemezről. Sőt, az Apa kocsit hajt rajta van Bada Dada szólólemezén is, jóval hosszabb verzióban, de ne száguldjunk ennyire előre.

Bada Tibor 1963. augusztus 11-én született Újvidéken, épp most lenne 60 éves. Középiskolásként művészképzőbe járt, az egyetem előtt tengerészkatona volt a horvátországi Pólában, majd az Újvidéki Egyetem Bölcsészettudományi karán végezte el a magyar szakot.

Bada Dada néven a művészi kifejezés szinte minden formáját művelte: írt, zenélt, festett, szobrászkodott, olyan elementáris erővel, amire csak kevesen képesek.

 

Forrás: Bada Dada Társaskör/Facebook

 

Ahogy a művésznevéből következik, igazi dadaista volt, aki semmit sem művelt profi szinten, de minden megnyilvánulása szívből jött. Richard Huelsenbeck írja az 1918-as Dadaista kiáltványban:

„A Dada szó a lehető legprimitívebb kapcsolatot jelenti a minket körülvevő valósággal: a dadaizmussal egy új valóság nyeri el jogait. A élet zajok, színek, szellemi ritmusok egyidejű zűrzavarában jelentkezik, amelyet a dadaista művészet kiáltásokkal és heves lázzal azonnal, közvetlenül a maga hétköznapi lelkiségében és egész brutális valóságában ad vissza.”

Bada Tibor pontosan ezt csinálta:

ordított a színpadon, szétkapta a világot a rajzain, festményein, és olyan szövegeket írt, amik légkalapácsként dübörögnek a koponyánkon.

Merész képzettársításai egyszerre voltak vulgárisak és gyermetegek, mégis elementáris erővel hatottak, mert képesek voltak visszahozni valamit abból a naivitásból és kritikai látásmódból, amivel gyerekként tekintünk a világra.

Forrás: A38

 

Bada művészetében van valami zaboltátlan, valami kontrollálhatatlan, ami úgy szabadul el, mint egy ősrobbanás. Ő maga is ilyen volt, miként Szombathy Bálint írja a Totál érzelemhalál című gyűjteményes könyv előszavában:

„Bada Tibor művész volt, és művészként kívánt (meg) élni. Csupán ennyit óhajtott. Az öntörvényű művész klasszikus sorsa jutott neki, mert nem is keresett mást, ennél többet. Nem vágyott semmi extrára. Felismerte élet adta, kánonon kívüli szerepét, és azt hitelesen játszotta el. Túlságosan is hitelesen, az önmegsemmisítés nullpontjáig, követve ösztöneit, zajos érzelmi világának, és egzaltált pszichéjének lökő erőit. Zabolátlan természetének és számottevő kreativitásnak nyomán a rajzok, festmények, versek, kollázsok és egyéb hibrid műfaji-technikai lelemények százai maradtak utána."

1992-ben Bada Magyarországra költözött, így gyakran járt az akkor még működő Lipótra, kezelésre. Valóban úgy élt, hogy

lassacskán felemésztette az a szakrális téboly, amivel a művészetén keresztül gúnyolta a világot.

Nem voltak számára határok, művészeti ágak közt sem, minden fellépése performansz volt, és minden festménye, rajza egyúttal költészet is. Utóbbi úgy nézett ki, hogy hol a képbe magába írt szöveget, hol pedig olyan címet adott neki, ami akár versként is megállta a helyét: Focista fejedelem estére az eledelem; Meztelen apáca és pár rügyező fapálca; Orgonák lázadása, avagy fejsze fejvesztve fejlesztve; Mennyi kéz, mennyi marok, mindegyikbe beleszarok – csak, hogy párat említsek.

Forrás: Totál érzelemhalál / A38 Kulturális KHT

 

Zenei munkássága is ösztönből jött: rengeteg hangszert kipróbált, amin amúgy egyáltalán nem tudott játszani. Ez a kakofónia azonban csak egy újabb kifejezőeszköz, egy újabb terep és táptalaj annak az őrületnek, amivel Bada mosollyá oldja a hétköznapok feszültségét. Ha már szóba került a költészet, akkor mindenképp ki kell emelni, hogy imádta az alliterációkat, ahogy az a fent idézett képcímekből is látszik.

A Megjött a Vegeta című számban mindenkit túlharsogva üvölti: „Lüktető létra logika! Lüktető létra logika!”

, de ott van a Parancs című Tudósok-szám is, amiben minden kétséget kizáróan kiáltja, hogy „Pénzt! Pinát! Pálinkát!”

A Tudósoknak kezdetektől fogva tagja volt, ám személyes okokból végül különváltak az útjaik a másik alapító taggal, drMáriással, aki azóta is a zenekar frontembere. Bada több formációban is részt vett, talán az egyik leghíresebb a Bëlga harmadik, dupla lemezén hallható Gomba hölgy, ami ízig-vérig hozza a Bada-féle hangulatot:

De megjelent egy szólólemeze is az akkor még működő Bahia kiadónál. A Csak A Ősbadadadarchív című kazettán házi felvételek és a Dr. Zsivágó Dark Stars együttes két száma hallható (az egyik pont az említett Megjött a Vegeta).

Ezen található az Apa kocsit hajt már említett, hosszabb verziója, ami fényt derít arra is, miért halkításból indul az ismert dal, és miért hangzik el az elején, hogy „Rajzszög és Picasso, most!”

(Arra az ars poeticának is beillő részre pedig külön felhívom a figyelmet, hogy: „Absztrakt fogalmak rohannak. / A kritériumok már régen kihaltak.”)

Személyesen sajnos nem ismertem, egyetlenegyszer találkoztam vele, azon a Könyvhéten, amit a Szent István Bazilika előtt rendeztek, mikor épp felújították a Vörösmarty teret. Kezet fogtam vele, bemutatkoztam, mire annyit mondott:

„Én meg mókus vagyok. Szomjas mókus. Na nem vérszomjas, csak…” - és meglóbálta a kezében lévő sörösüveget.

Bada minden megnyilvánulása mélységesen egyedi és kreatív volt, és valószínűleg mindent megtett, hogy kerülje a valóság szürkeségét, és ezáltal a valósággal való érintkezést is. De talán olykor ő is érezte, hogy minden ellenállás hiábavaló. Miként a Bátor ventilátor című dala szól: „Bátor ventilátor, mindhiába forogsz, ha egy helyben mozogsz!”

Bada szarkasztikus, lázadó és velejéig groteszk művészete tragikus sorsba torkollott: 2006. július 4-én öngyilkos lett. A legtöbb, róla szóló írás ezen a ponton előszeretettel idézi a Szabó Rozáliát agyonbaszta a villám című művét, ami versként, dal formájában és képzőművészeti alkotásként is fellehető. Nekem inkább A halál kamionja című Tudósok-dal intelme jut eszembe, amiben Bada Dada ellenmondást nem tűrően üvölti:

„A halál kamionja mindenkit elgázol!
Hiába, ha a falra mászol, akkor is elgázol!
Hiába, ha a faszomra mászol, akkor is elgázol!”

A számhoz szintén született videoklip, amit ugyancsak Geszti műsorában mutatott be tévé:

(via Az avantgárd, Totál érzelemhalál – Bada Dada Tibor antikánon)