Pufók robot lesz a család új kedvence

A Walt Disney új reneszánszát éli. A stúdió a Pixar felvásárlása óta ismét fellépett az animáció képzeletbeli dobogójára és évente szállítja a jobbnál jobb filmeket. A legújabb ilyen, a Hős6os tökéletesen beillik a sorba, még akkor is, ha messze van a tökéletestől.

 

Ha nem tudod utánozni a kisebb stúdiók sikereit, fald fel őket – körülbelül ezzel a stratégiával dolgozik a Disney, és működik. A meseóriás a 2000-es évek nagy kudarcait maga mögött hagyva először szimplán csak a tradicionális rajzfilmeknek intett búcsút, hogy a napjainkban sokkal nagyobb népszerűségnek örvendő számítógépes animációval próbálkozzon, majd amikor ezen kísérletei is zátonyra futottak (a Mackótestvér, a Csodacsibe és A Robinson család titkai mind közepes fogadtatásban részesültek), egyszerűen felvásárolta a konkurenciát. A már korábban is néha kollaboráló Pixar 2008-ban lett végleg a Disney része – persze az akvizíció nem jelentette egyik stúdió végét sem: nem teljes mértékű összeolvadás történt, de innentől kezdve a Pixar nagy fejesei, John Lasseter és Edwin Catmull, már a Disney animációs részlegének kreatív vezetéséért is feleltek. Az eredmény pedig látványos: a csatlakozás óta ugyanis a Walt Disney futószalagon kezdte szállítani a nagyobbnál nagyobb sikereket.

A stúdiónak a még gyengécske Voltot követően már sorban a negyedik remek 3D-animációs nagyjátékfilmje érkezett meg idén, a Hős6os. Ráadásul úgy tűnik, egyfajta mintázatot követnek a megjelenő produkciók: a Disney arculatát tökéletesen tükröző tündérmesét, az Aranyhaj és a nagy gubancot egy egyértelműen fiúsabb darab követte, a ’80-as évek árkádjátékait idéző Rontó Ralph, hogy a Jégvarázssal ismét visszatérjen a stúdió a hercegnős musicalekhez. Ezt a mintát követve most újra a másik nem felé fordították fókuszt, a Hős6os ugyanis egy szuperhős-történet egy tinédzser fiúval és egy robottal a főszerepben. Jóllehet ez a fajta ingázás inkább diverzitást mutat, mintsem valós genderspecifizmust, hiszen Lasseterék jól tudják, hogy az igazi sikerhez mindenkit meg kell célozni. Pont e téren szerepel jól az új Disney, amit mi sem bizonyít jobban, mint a Jégvarázs elképesztő teljesítménye a jegypénztáraknál, amely mindenidők legnagyobb bevételt hozó animációjává emelte a művet. A Hős6os, bár hozzánk még csak most ért el, az alapján, ahogyan a külföldi piacokon eddig teljesített, úgy tűnik, nem fogja megismételni a páratlan eredményt, ám bukásnak így sem nevezhető.

A film főhőse a fiatal Hiro Hamada, San Fransokyo lakója. Már a fiktív város is tökéletesen mutatja a Disney mindenkit megcélozni próbáló stratégiáját: ha az Egyesült Államok nem felelne meg egymaga az olvasztótégely kifejezésnek, a képzeletbeli metropolis, ahol a történetet elhelyezték, konkrét hibridje az ázsiai és amerikai kultúrának. Az itt élő Hiro egy nap megismerkedve egyetemista bátyja kampuszán lévő feltalálóműhellyel, elhatározza, hogy belőle is tudós lesz. A saját találmánya hatalmas sikert arat az egyetem által szervezett kiállításon, és Hiro maga is felvételt nyer az intézménybe, de nemsokára tűz üt ki az épületben. Bátyja, aki berohan, hogy megmentse tanárját, robbanás martalékává válik. Hiro képtelen feldolgozni az idősebb testvér elvesztését, amit az elhunyt rokon által fejlesztett egészségügyi robot, Baymax nem hagy annyiban. De ahhoz, hogy Hiro feldolgozza bátyja halálát, több kell, mint a bumfordi robot jó tanácsai: a tinédzsernek hőssé kell válnia. Szerencsére pont akad egy maszkos főgonosz, aki a fiú találmányát rosszra használva a város fenyegetésére tör.

Hiro, Baymax, és a báty négy egyetemi haverja összeáll, hogy megállítsák az álarcos idegen ámokfutását. A csipetcsapat ugyanolyan inkompetens brigád, akárcsak A galaxis őrzői lúzer hősei, amely szintén egy Marvel képregényből készült, jóllehet a Hős6os csak inspirációként használta a forrásművét. Míg az imént említett élőszereplős szuperhős-filmben lehetetlen kedvencet választani, a Hős6osban nem kérdés, ki lesz a nézők szíve választottja. Baymax, a „felfújható” robot nemcsak a legtöbb poént szállítja, de a mozi érzelmi töltetét is ő maga adja; gép ráadásul még nem volt ilyen ölelnivaló mozgóképen, a robot bájos személyisége ugyanis puha, mackós testtel párosul. A film plakátjait is elfoglaló, mesterséges intelligenciával ellátott Baymax mellett sajnos azonban a többi karakter – beleértve a főhős Hirót is – kissé elsikkad.

A történet építkezése, végkimenetele sem szolgál meglepetéssel, ennek ellenére a legújabb Disney animáció teljesíti a feladatát: egyaránt szól kicsiknek és nagyobbaknak, megható és felemelő, érzelmes és látványos, drámai és vicces. A Pixar-filmek elérték, hogy a gyermekeiket elvivő szülők ne unják halálra magukat a moziban, a Hős6os pedig ezt a hagyományt viszi tovább. A film még a Marvel rajongóknak is szolgál némi csemegével a kötelező Stan Lee-cameóval, valamint stáblista utáni jelenettel. Hogy teljes legyen az öröm, a Lakoma című Oscar-esélyes rövid animáció kíséretében vetítik a filmet, amely egy férfi szerelmi életét mutatja be kutyája zabálásain keresztül garantáltan könnyfakasztó módon. Összességében így pedig, ha nem is a legjobbak között van a Hős6os, kiváló választás mozizni vágyó családoknak – Baymax pedig olyan emlékezetes mozgóképi robotok képcsarnokába csatlakozik, mint R2D2, C3PO, Wall-E, Optimus Prime, vagy a külsejében is hasonlító Marvin, a Galaxis útikalauz stopposoknak paranoid androidja.