Ha iskolakezdés, akkor tankönyvszezon. Idén szeptemberben sincs ez másként. A legnagyobb és legismertebb tankönyvekkel foglalkozó kiadóhoz fordultunk kérdéseinkkel. Kiss János Tamás, a Nemzeti Tankönyvkiadó vezérigazgatója exkluzív interjút adott portálunk részére.
[img id=417513 instance=1 align=left img]Sikerült időben minden tervezett tankönyvet legyártaniuk és eljuttatniuk az iskolákba?
A Nemzeti Tankönyvkiadó a korábbi évekhez hasonlóan idén is minden tankönyvet időben eljuttatott az iskolákba. 2012-ben közel 4 millió tankönyv elszállítását szerveztük meg a kiadó budapesti raktárából az első tanítási napig.
A Nemzeti Tankönyvkiadó 150 fő alkalmazottal, több mint ezer szerzővel, valamint közel ezer grafikussal, illusztrátorral, tördelővel, korrektorral, lektorral készült a tanévkezdésre. A munkafolyamatot a kb. 900 főt foglalkoztató terjesztői hálózat és a kb. 900 főt foglalkoztató nyomdák is támogatták, így közvetlenül és közvetve közel 4000 ember munkahelyének biztosításához járul hozzá a Nemzeti Tankönyvkiadó.
Idén összesen hét magyar nyomdával dolgoztunk együtt: kiadványaink nagy többsége színes, a legmagasabb szintű felhasználói igényekhez igazodik.
Milyen új kihívásoknak kellett megfelelniük az idei kiadások során?
2013. szeptember 1-től érvénybe lép az új Nemzeti alaptanterv. Mi már gőzerővel dolgozunk azon, hogy a kiadványaink összhangba kerüljenek az új Nemzeti alaptantervvel és a kerettantervekkel. Az idő szűkös, de igyekszünk az erőforrásainkat úgy csoportosítani, hogy elkészüljünk. A Nemzeti Tankönyvkiadó erre a feladatra a következő 3-4 évben 1,5 milliárd forintot költ majd saját forrásból.
[img id=417629 instance=1 align=left img]A tankönyvterjesztés is új szabályok szerint fog működni: 2012 októberétől már a Könyvtárellátó Közhasznú Kht. (KELLO) végzi majd az iskolák felé a tankönyvek beszerzését a kiadóktól és eljutatását az iskolák felé.
Vagyis 2013-ban már egy új rendszerben juttatjuk el mi is a kiadványainkat az iskolákba. Mivel a Nemzeti Tankönyvkiadó 505 iskolába évek óta közvetlenül terjeszti a tankönyveit, így mindenképp szeretnénk ezen a területen a KELLO-val együttműködni és a meglévő erőforrásokat kihasználni a hatékonyság érdekében.
Emellett a tankönyvpiac rendjéről szóló törvényt is módosította az országgyűlés, amellyel kapcsolatban azonban sok még a nyitott kérdés, hiszen a törvényhez egyelőre nem ismert rendeletek is kapcsolódnak majd, melyekből megismerhetőek lesznek a részletszabályok és pontos folyamatok.
Mivel az új ellátórendszer, valamint a tankönyvpiac rendjével kapcsolatos változások körül is sok még a nyitott kérdés, a Nemzeti Tankönyvkiadó folyamatosan figyelemmel követi ezeket a változásokat, valamint a készülő kerettanterveket és alkalmazkodik a helyzethez. A célunk, hogy a szabályozással összhangban lévő taneszközök a megfelelő időben eljuthassanak a gyerekekhez.
Vannak-e finanszírozási problémák az iskolák részéről?
Az NTK tavaly is és idén is a tanévkezdésig kiszállította a tankönyveket függetlenül attól, hogy az adott önkormányzatnak van-e pillanatnyi fizetési nehézsége. Olyan év még nem volt, hogy a gyerekek azért ne kaptak volna könyvet, mert az iskola vagy az önkormányzat nem fizetett időben – ez a helyzet is előbb-utóbb rendeződni fog, de minden tankönyvkiadónak az a felelőssége, hogy a gyerekek megkapják az évkezdésre a könyveket.
A tavalyi évben előfordult, hogy néhány iskolafenntartó nem tudta időben kifizetni a tankönyveket - bízunk benne, hogy idén ez nem fordul elő.
[img id=417627 instance=1 align=right img]Milyen tendenciákat mutatott a magyar tankönyvkiadás az utóbbi években?
Hivatalos MKKE statisztikák szerint a közoktatási tankönyvek és nyelvkönyvek elmúlt évi forgalma 1%-kal növekedett (szemben a 2010-es 2%-os csökkenéssel).
A tavalyi könyvpiaci forgalomból ez a szektor 16 milliárd forinttal részesedett, ez a teljes könyvforgalmi piac 28,2%-át jelenti, és egyben legnagyobb szegmens.
A gazdasági válság természetesen éreztette hatását a tankönyvek piacán is. Kevesebb a pénze a szülőknek, az iskolák fenntartóinak, így összességében jelenleg nem kedvező a környezet.
A Nemzeti Tankönyvkiadónál mi azon dolgozunk, hogy ebben a kedvezőtlen gazdasági helyzetben is fenntartsuk az általunk készített tananyagok minőségét és ahol szükséges, igyekezzünk segíteni. Így például tavaly is kiszállítottuk a könyveket azoknak az önkormányzatoknak, amelyek nem tudtak határidőre fizetni és folyamatosan keressük annak a lehetőségét is, hogy segítsük a hátrányos helyzetű gyerekek oktatási anyagokkal történő zökkenőmentes ellátását.
[img id=417631 instance=1 align=left img]Van-e minőségi fejlődés? Jobbak-e a tankönyvek ma, mint mondjuk egy évtizeddel ezelőtt? Gazdagabb-e a kínálat?
Miként az életünk számos területén, úgy a tankönyvek, taneszközök világában is folyamatosak az újítások. Szebb és használhatóbb tankönyvek készülnek ma, mint akár csak egy évtizeddel ezelőtt.
A Nemzeti Tankönyvkiadó műhelyeiben állandó munka folyik az általunk előállított taneszközök fejlesztése terén. A diákok ma tartósabb, színesebb, a tanulást sokkal inkább könnyítő tankönyveket, taneszközöket kapnak és természetesen a jövőben is törekszünk az állandó fejlődésre.
A tankönyvek változásának egyik fő oka az új tanulásszervezési eljárások megjelenése. Ahogy fokozatosan háttérbe szorult a klasszikus, frontális tanítás – tehát amikor a tanár előadást tart, és a diákok csendben hallgatják -, és megjelentek a csoportmunka különböző technikái, úgy változtak a tankönyvek is.
A hagyományos tankönyv a hagyományos oktatást szolgálta, a korszerű tankönyv a projektmunka, a munkáltatás, az interakció hatékony eszköze.
A leginkább szembeötlő a tankönyvek formavilágának változása. A számítógépekhez, a digitális játékokhoz, a 3D-hez szokott diákok érdeklődésének megtartása érdekében a fejlesztők alkalmazkodtak a gyerekeket körülvevő formavilághoz, ennek megfelelően a Nemzeti Tankönyvkiadó tankönyvei is egyre színesebbek, egyre kevésbé könyvszerűek, már-már magazinok.
[img id=417636 instance=1 align=right img]Melyek a legkeresettebb tankönyvek az iskolák részéről? Mely tárgyakra esik a legnagyobb figyelem?
Az 1-12 évfolyamosok számára készült tankönyvek jegyzékén idén 3832 kiadvány szerepel, ebből 980 cím a Nemzeti Tankönyvkiadó kiadványa.
Egy évfolyamra ebből 80 címet ajánlunk, egy tárgyhoz pedig átlagosan nagyjából 7 címet. A gyakorlat azt mutatja, hogy néhány jól bevált tankönyvet használnak a pedagógusok.
A 2003-2012. közötti toplistánkat a középiskolák első évfolyama számára készült Száray Miklós történelemkönyv vezeti. Második helyen dr. Kecskés Andrásné hetedik osztályosok számára készített kémia könyve szerepel. A dobogó harmadik fokán pedig Alföldy Jenő nyolcadikosoknak írt irodalomkönyve áll.
A lista azt mutatja, hogy az iskolák és a pedagógusok a jól bevált, komoly szakmai munkával előkészített tankönyveket díjazzák.
[img id=417547 instance=1 align=left img]A Nemzeti Tankönyvkiadó majdnem minden iskolában jelen van a könyveivel. Ahol nincs, ott miért nincsen?
Azokban az intézményekben nem vagyunk jelen, amelyek speciális program szerint haladnak, vagy egyáltalán nem vesznek részt a közismereti oktatásban.
Milyen irányvonalak mutatkoztak az utóbbi években a Nemzeti Tankönyvkiadó életében és milyen terveik vannak a jövőre nézve?
A Nemzeti Tankönyvkiadó a magyar iskolák 94 százalékában van jelen, és minden harmadik használatban lévő tankönyv az NTK kiadványa. Így a magyar diákok minden harmadik tankönyve a mi műhelyünkből kerül ki. Szeretnénk azért dolgozni a következő években is, hogy piacvezető szerepünket minőségi tananyagok előállításával megtartsuk.
A Nemzeti Tankönyvkiadó kiemelt hangsúlyt fektet olyan, kevésbé előtérben lévő területek felkarolására, mint például a nemzetiségi oktatás számára készített tananyagok. Emellett a kiadó a hazai piac legnagyobb szereplőjeként rendszeresen segíti a hátrányos helyzetű és határon túli iskolákat is.
A Nemzeti Tankönyvkiadó a hagyományos tankönyvkiadás mellett nagy hangsúlyt fektet az oktatást segítő elektronikus tananyagok fejlesztésére is. Az elmúlt időszakban az egyik, ún. virtuális valóság technológiát alkalmazó szoftverünk – a Teach AR – két jelentős nemzetközi díjat is kapott. A jövőben is tervezzük a minőségi digitális tananyagok folyamatos fejlesztését.
Milyen módon érintheti majd az életbe lépő új alaptanterv a kiadó működését és a tankönyvkiadást?
Az új tanterv 2013. szeptember elsejétől felmenő rendszerben, az első, az ötödik és a kilencedik évfolyamon tanulók számára lép életbe. Ezért nem szükséges egyből az összes évfolyamnak szóló tankönyvet átalakítani. Természetesen a Nemzeti Tankönyvkiadó célja, hogy minél hamarabb elkészüljenek az új alaptantervnek megfelelő tankönyvek.