Tudományosan még annál is hitelesebb a Csillagok között, mint hitted

Íme, néhány érdekesség és kulisszatitok Christopher Nolan kiváló sci-fijéről.

Jonathan Nolan négy évig dolgozott a forgatókönyvön. Hogy minél jobban megismerje a téma tudományos hátterét, relativitáselméletet tanult a Kaliforniai Technológiai Intézetben, emellett olyan apokaliptikus témájú sci-fikből merített ihletet, mint a WALL-E (2008) és az Avatar (2009).

12 dolog, amit nem tudtál a Csillagok közöttről

Christopher Nolan zseniális alkotását bármikor jó ötlet újranézni – ezt a napokban többször is megtehetjük. Ennek örömére összeszedtünk nektek egy tucatnyi érdekességet a film forgatásáról.

Még több trivia

 

  • A film apokaliptikus földi környezetét az 1930-as évek nagy gazdasági világválsága idején az Egyesült Államok és Kanada középső területein bekövetkezett Dust Bowl katasztrófa ihlette, amikor is hatalmas porviharok jelentek meg, jelentős károkat okozva a két ország prérijeinek ökológiájában és gazdaságában. A jelenséget a nem megfelelő mezőgazdasági módszerek alkalmazása és a komoly szárazság idézte elő.
  • A film elején és a vége felé látható dokumentumfilm-szerű interjúk az idősebb túlélőkkel Ken Burns The Dust Bowl (2012) című filmjéből származnak. Ők nem színészek, hanem valós személyek, akik átélték azt a természeti katasztrófát.
  • A féreglyuk és a fekete lyuk létrehozásában dr. Kip Thorne Nobel-díjas fizikus együttműködött a vizuális effektért felelős Paul J. Franklinnel és csapatával. Thorne több oldalnyi elméleti egyenletet bocsátott a stáb rendelkezésére, akik aztán ezen egyenletek alapján új CGI-szoftvereket hoztak létre, hogy pontos számítógépes szimulációkat készíthessenek ezekről a jelenségekről. Egyes képkockák renderelése akár száz órát is igénybe vett, és végül a teljes CGI-program elérte a nyolcszáz terabájtnyi adatot. Az így létrehozott vizuális effektek új betekintést nyújtottak Thorne-nak a gravitációs lencsék és a fekete lyukakat körülvevő akkréciós korongok hatásaiba, és két tudományos cikket is írt ebből: egyet az asztrofizikusok, egyet pedig a számítógépes grafikusok számára.

  • A jégbolygón lévő szétszerelt robot a KIPP nevet viseli, ami dr. Kip Thorne tudományos tanácsadóra és executive producerre utal.
  • Nolan meghívta a forgatásra Marsha Ivins egykori űrhajóst, hogy inspirációt adjon a színészeknek az űrutazáshoz.
  • Miután a legénység leszáll Miller bolygóján, és épp elhagynák Ranger 1-et, a zene elhalkul, és másfél másodperces időközönként ketyegést hallhatunk. A Gargantua gravitációja okozta időtorzulás miatt minden egyes ketyegés körülbelül egy napot jelent a Földön.
  • Nolan egy kukoricaföldes jelenethez ötszáz hektár kukoricát akart termeszteni. Onnan tudta, hogy ez megvalósítható, hogy az általa producerként jegyzett Az acélember (2013) forgatásán is megcsinálták. A kukoricát aztán eladták, és ezzel nyereséget is termeltek.
  • Hans Zimmer zeneszerzőtől Nolan azt kérte, hogy egyedi zenét készítsen, hanyagolva a rá jellemző vonósokat és nagydobokat. Zimmer nem kapta meg a forgatókönyvet vagy a zene megírásához szükséges cselekmény részleteit, ehelyett Nolan egy oldalnyi szöveget adott neki, amelynek "több köze volt Zimmer történetéhez, mint a film cselekményéhez".
  • Zimmer zenéjének több sávját másodpercenkénti egy ütem (hatvan ütem/perc) tempóban rögzítették, hogy rímeljen az idő múlására, amely a film visszatérő témája.

Forrás: Intercom

 

  • Az óriási porfelhőket a helyszínen hozták létre nagy ventilátorok segítségével, amelyek cellulózalapú szintetikus port fújtak a levegőbe.
  • A TARS robotról készült felvételek többségét nem számítógéppel generálták. A TARS egy épített robot volt, amelyet Bill Irwin irányított és szólaltatott meg a forgatáson, akit aztán digitálisan kitöröltek a filmből. Irwin mozgatta a CASE robotot is, de utóbbi hangját Josh Stewart szinkronizálta.
  • A filmben a Szaturnusz közelében található féreglyuk utalás  a 2001: Űrodüsszeiára, mivel Stanley Kubrick eredetileg úgy tervezte, hogy a film egy része a Szaturnuszon játszódik, hűen Arthur C. Clarke regényéhez. A korabeli vizuáliseffekt-technológia azonban még nem volt képes a Szaturnusz gyűrűinek elkészítésére, ezért Kubrick a Jupiterre cserélte a helyszínt.
  • A Space.com szerint a féreglyuk vizuális megjelenítése tudományosan hitelesnek tekinthető. Nem egy kétdimenziós lyukként ábrázolják a térben, hanem olyan gömbként, ami a célgalaxis torz képét mutatja. 2019. április 10-én került nyilvánosságra az első fotó egy féreglyukról, amely nagyon hasonlít a filmben láthatóhoz.
  • A forgatás során használt IMAX-objektívek közül sok prototípus volt, amelyeket még soha nem használtak, és néhány lencsén az utolsó pillanatban kellett változtatni, mindössze néhány nappal a forgatás kezdete előtt.

Forrás: Intercom

 

  • A Ranger, az Endurance és a Lander űrhajókat miniatűr effektek és teljes méretű modellek felhasználásával készítette a New Deal Studios effektgyártó cég, mivel Nolan úgy ítélte meg, hogy ezek hitelesebb látványt nyújtanak az űrben, mint a számítógépben generált effektek.
  • A produkciós tervező, Nathan Crowley az Endurance formatervét a Nemzetközi Űrállomásról mintázta: "Ez egy igazi keveréke a különböző technológiáknak; szükség van analóg és digitális dolgokra, szükség van tartalékrendszerekre és kézzelfogható kapcsolókra. A tér minden centiméterét kihasználjuk, mindennek megvan a maga célja. Tényleg olyan, mint egy tengeralattjáró az űrben."
  • A Cooper, Amelia és Miller nevek utalások olyan híres eltűnt személyek neveire, akiket soha nem találtak meg (D.B. Cooper, Amelia Earhart és Glenn Miller).
  • Nolan szándékosan úgy tervezte, hogy néhány párbeszédet elnyomjon a környezeti zaj vagy zene, ami miatt néhány mozi közleményt tett közzé, hangsúlyozva, hogy ez a hatás szándékos volt, és nem technikai hiba történt.
  • Az írói, produceri és rendezői feladatokat is ellátó Nolan markát húszmillió dollár ütötte a filmért, plusz a bruttó bevétel húsz százaléka.

via: IMDb