Ezt jelentik Trump vámjai a filmipar számára

  • PORT

Bár még nem éreztetik hatásukat, a most bevezetett védővámok sok szempontból veszélyesek a filmipar és tartalomszolgáltatók számára.

Az egész világot sokkolták Donald Trump frissen bejelentett,  bár régóta belengetett tarifái, különösen azok kiszámíthatatlansága, hiszen  azok az Egyesült Államok olyan közvetlen szövetségeseit is sújtják, mint például Tajvan. Azon persze lehet nevetni, hogy csakis pingvinek lakta területeket is érintenek a vámok, vagy bosszankodni azon, hogy míg Ukrajna szerepel a listán, Oroszország, amely a szankciók ellenére is 3,5 milliárd dollárnyi forgalmat bonyolított le Amerikával tavaly, nem, de most

koncentráljunk arra, hogyan hat ez a filmiparra, a tévétársaságokra vagy a streaming szolgáltatásokra.

Trump a beiktatásán - Forrás: Wiki

 

Első körben szinte sehogy, hiszen a tarifák árukra, kereskedelmi forgalomra vonatkoznak, nem szolgáltatásokra, ez azonban csak a közvetlen hatás, a közvetett következmények már más képet mutatnak. A védővámok nagyon súlyos hatással lehetnek ugyanis a hirdetőpiacra: ha drágulnak azok az árucikkek – például az autóiparban, ami a leginkább érintett most – akkor az nyilvánvalóan nem tesz jót a reklámcégeknek sem.

Képzeljük el a leendő James Bondot kiemelt autómárka, luxusóra, öltöny vagy italmárka nélkül

– meg lehet úgy is csinálni, de az több tízmillió dollárral csökkenti az adott film költségvetését, ami több száz ember munkáját érinti. Ezzel párhuzamosan a marketing költségvetések is csökkenni fognak, és ez jelentheti azt is, hogy az amerikai stúdiók kevesebbet költenek majd külföldi reklámozásra.

Ezzel párhuzamosan felerősödtek a félelmek, hogy a Trump-kormányzat által hirdetett protekcionizmus arra készteti – vagy kényszeríti - a nagy stúdiókat és a streaming felületeket, hogy visszalépjenek a külföldi tartalomgyártástól. Ez, ha mondjuk a Netflix kínálatából indulunk ki, nagyon komoly csapás lehet az olyan területekre, mint Dél-Korea, Törökország vagy Lengyelország, ahol évek óta rengeteg saját műsor készül.

Ezzel egyidejűleg a Los Angeles-i erdőtüzek után új lendületet kapott a gyártás beindítása Hollywoodban, és a Deadline tegnapi értesülése szerint egy akciócsoport már most egy olyan megoldáson dolgozik, hogy közepes költségvetésű filmeket vigyen be a városba. Ez a terv magában foglalja a „szabályozások és engedélyezések megkönnyítését”, valamint a

„felesleges díjak, következetlen biztonsági követelmények”

csökkentését. Ez nem jó hír például a bevett európai forgatási helyszínek számára.

Forrás: Wikipedia

 

Egy másik vezető forrás egy kereskedelmi testülettől azt mondta:

"Lehet, hogy a vámok nem vonatkoznak a tartalomgyártásra, de ez nem jelenti azt, hogy Trump ne gyakorolna nyomást az amerikai vállalatokra, hogy helyezzék vissza termelésüket az Egyesült Államokba."

Ez a protekcionizmus kiterjedhet a helyi tartalmi kötelezettségekre is, ami eddig is kényes kérdés volt. Más szóval Amerikában emelhetik a helyi tartalmak kötelező arányát a streaming platformokon, amire máshonnan hasonló válasz fog érkezni. Néhány héttel korábban látott napvilágot egy feljegyzés a Fehér Házból, amelyben „megkövetelik az amerikai streaming szolgáltatásoktól a helyi produkciók finanszírozását”, a Motion Picture Association (MPA) pedig kiemelte az „aránytalan befektetési kötelezettségeket Európában”, és egyre gyakrabban beszélnek arról, hogy vissza akarják állítani Hollywood aranykorát.

Ez azon magyar filmstúdiók számára sem jelenthet semmi jót, ahol eddig oly sok amerikai filmet és sorozatot készítettek.

Forrás: Deadline