Valami jön...

Jancsó Miklós alapötletéből született meg öt fiatal magyar filmes közös munkája, a Jött egy busz c. filmsorozat. Az ötlet magja a 78-as járat és az állandó sofőr, Csuja Imre személyében. Az eredeti elképzelés szerint jobban kapcsolódtak volna egymáshoz a filmecskék. Végül nem ment a közös munka és különálló, egymástól nagyon különböző rövidfilmek, filmszkeccsek készültek. A rend kedvéért mindegyikben feltűnik a jó öreg 78-as, bár jobbára csak kényszerűségből, hogy valami vékony szálon mégis összeálljon ez a busz-sorozat. Amúgy a rendezők hajtják saját mániáikat, nem reflektálnak egymás munkáira. Nagyon heterogén alkotás került a nézők elé.

A szkeccseket Igor Lazin animációi igyekeznek egybefogni. A téma a busz és emberek a buszon, sőt állatok. Feltűnik tehén és majom is a 78-ason. Kedves bohóságok rajzokból és fényképekből összemozgatva. Egy kérdés marad csupán: miért? Hiszen az összeállítás pontosan annyi darabra esik szét, amennyiből összerakták. Sajnos szétzuhannak az egymáshoz ragasztott elemi részecskék.
Mind az öt film egyedi filmes nyelvet penget, nagyot és eredetit akar szólni.

Schilling Árpád No comment c. kezdőfilmje egy megállóban játszódik. Szeretkező párocska, buszra váró walkman-es csávó a zuhogó esőben. A szőke srác a nagy erőlködés közben epilepsziás rohamot kap: a másik kettő csak nézi, majd inkább egymást nézik. Majd irány a tenger... Álomszerű befejezés és szerény kezdet is egyben.

Török Ferenc cipőkről mesél, szavak nélkül. Bevillan rögtön a Hukkle technikája: itt is csupa zörej és zaj a film, klasszikus filmdialóg nélkül. A lépések, jövések-menések helyszíne a Keleti és környéke. Szálloda, cipőbolt, ablakmosó fiú és egy szörnyű baleset. Világító nyári képek a mostani nagy havazásban. Világos képi beszéd, éppen egy rövidfilmnyi muníció. Érzékeny színészvezetés s végre Budapest, amint él és lüktet. Jó volna többször látni a várost így, ilyen természetesen.

Sikergyanús Pálfi György extravagáns találmánya Táltosember vs Ikarusz címmel. Egy hétköznapi apuka (Gálffi László) éjszaka táltosnak öltözve óvja a városikat és az éjszakai járatokat. Paródia batman és pókember figuráiból. Osztott képernyőt használ Pálfi, visszaidézi a képregény formáját A táltos egy éj alatt menti meg a földet és a napot egyszerre a gonosz Déda (Haumann Péter) karjaiból, aki fiáért, Ikaruszért jött újból a bolygónkra. Szárnyakat kapnak itt a csúnya Ikaruszok, repülnek a nap felé. A közönség meg gurgulázik lefelé a székről nevettében. Valószínűleg ez a sorozat legérettebb, legösszefogottabb darabja. Önmagában is megállja a helyét.

Bodó Viktor története, a Negyedóra, a Guttenberg téren zajlik. Fura alakot (Gazsó György) követhetünk, aki naponta figyeli szorgalmasan a tér életét. Stopperrel méri az apró, hétköznapi események idejét. Pontos kalkulációkat készít, melyek ügyes-szellemes grafikával a képen is megjelennek. A nagy kukkolás közepette éppen kirabolják, de persze csak a rablót, aki új fiú a téren, nem veszi észre. A szeme előtt zajlik a maffia leszámolási akciója, csihi-puhi a 78-ason, ő meg csak számol, kivon és összead. A végén ott áll az esőben és nem érti, amit nap mint nap apróra megfigyelt. A néző legalább annyit megérthet, hogy nagy színészt láthatott bravúrszerepben. Gazsó nélkül ez a kis történetmorzsa talán meg sem élne.

A lánc végére került Mundruczó Kornél operai ihletésű filmje, A 78-as Szent Johannája. A rendező reálszituációból indít: buszbaleset történik az Erzsébet híd lábánál. Szuperközelik a mentősmunkáról és a sérültekről - drámai hangütés. A kórházban derül csak ki, hogy itt önkéntes sérültekről van szó, akik pénzért vállalnak baleseti szerepeket. Varázsütésre változik a film nyelvezete is: énekelnek a szereplők, operát játszanak a lerobbant kórházban, fél centire a hullazsákoktól. L'art pour l'art a művészkedés és méla unalomba fullad, miközben Tallér Zsófia zeneműve Harczos Bálint és Térey János librettójával nagyon tehetséges és helyét kereső alkotás.

Összefoglalva: jelesre teljesített filmes házi feladat, de a nagy durranás elmaradt. Hiányzik az együtt gondolkodás a filmekből, hiányoznak a friss, újító ötletek. Alapvetően profi és kényelmes darabok ezek, kár értük.