Veszedelmes viszonyok

Atom Egoyan féltékeny lett egy francia drámára, magához ragadta hát, örömét fokozta, hogy még pénzt is kapott érte. Hacsak ez nem kelt bennünk rosszízű asszociációkat, tökéletes szórakozásra van kilátásunk.

A lányok angyalok

Először azt gondoltam, Woody Allenhez hasonlóan Atom Egoyan alkotói kedvét is kezdte belengeni a vén kujon nyalakodó nőket akar látni szituáció, egyúttal évtizedes fáziskéséssel ugyan, de felfedezte, hogy micsoda provokatív dolgokat lehet ebből kihozni. Nekik ráadásul még az is lehetőségükben áll, hogy az egészet drámának adják el, mi meg tudjuk, amit tudunk. De rosszindulatúnak bizonyultam, a Chloe (a hazai placcon újabb erőszaktevés a filmcímen a magyarázó betoldással, ismét csak igazolva, hogy a magyar néző ostoba és a szájába kell rágni mindent) valóban képes meglepetéseket okozni az előzetes alapján némi leszbikus erotikát joggal remélő közönségnek. A kérdés ugyanis nem az, hogy a Mamma Mia! szöszije lehel-e vigasztaló csókot a férje hűtlensége miatt elkeseredett és – A gyerekek jól vannak után – rövid időn belül már másodszorra is a nők felé kacsingató Julianne Moore ajkára, hanem hogy mi van e mögött, ha úgy tetszik, a nyúlon és a nyálon túl.

Őt is unja már valaki

[img id=289716 instance=1 align=left img]Egy házasságban évtizedeken keresztül fenntartani a gimis hevületet valószínűleg kémiailag lehetetlen, olyan mint a permanens forradalom. Pedig azt gondolom, Julianne Moore azért 50 évesen sincs rossz bőrben, még ha a jelen szerep meg is kívánta a sminkmestertől, hogy fásult felső-középosztálybeli családanyát mázoljon belőle. Olyat, aki pontosan tudja, a tisztes őszes halántékkal megáldott férje körül lebzselő apakomplexusos egyetemista lányokból Dunát lehet rekeszteni. Az asszony görcsösen igyekszik fenntartani a minden rendben van látszatát, de egy férje telefonjára érkezett és meglesett sms-ből már szinte biztosra veszi, hogy megcsalják. Ám hogy 99 helyett 100%-ig biztos legyen benne, hogy férje gondolkodás nélkül ágyba viszi, akit lehet, felbéreli Chloét, a prostit, csábítsa el az emberét, just for sure. Egy közepes szerelmi drámában itt az követezne, hogy a ribanc és a férj között valódi kapcsolat alakul ki, vagyis a feleség öngólt lő és aztán ezt igyekezne helyre hozni a film további részében. Nem ez történik.

Nathalie

Chloét nem is olyan nagyon rég, 2003-ba még Nathelie-nek hívták, és Emmanuelle Béart alakította Anne Fontaine (Coco Chanel) filmjében. Ezt remake-elte Egoyan, ami ugyanúgy furcsa érzéseket kelt az emberben, mint Herzog Mocskos zsaru-újrája. Mindkét esetre igaz, hogy végül mégiscsak előítéletek nélkül megtekintve a filmet el kell ismernünk, nem olyan nagy baj azért, hogy elkészült. Igaz a "vád", de legyen inkább "megfigyelés", hogy Egoyan nem bízza a véletlenre, amerikai ingerküszöböt céloz, vagyis ahol lehet, levetkőzteti Amanda Seyfriedet, először rögtön a főcím alatt, és egyébként sem hagy sokat a titokzatosságnak. Hacsak a bántóan nyitva hagyott kérdéseket nem tekintjük annak és itt elsősorban a motivációk kibontatlanságára gondolok. Moore karakterét még van alkalmunk aprólékosan felrajzolni, lévén az egész történetet az ő szemszögéből követjük nyomon; amikor az első jelenetek egyikében arról beszél egy betegének "az orgazmus mindössze néhány izom összehúzódása, nincs benne semmi misztikus" mi már sejtjük, oka van kételkednie saját vonzerejében. A többiek hátteréről viszont elbírtam volna még egy-két magyarázó jelenetet, ám félő ezek ottmaradtak a vágóasztalon, s helyüket felsőbb utasításra újabb meztelen Seyfried-képek töltötték be. Viszont a rendező egészen a thriller határáig fokozza a hangulatot, vagyis messze túlmegyünk a hűtlenség problémáján. Ezért sem érdemes sokat rágni ezt a remake-koncot, mert a Chloé akkor is hamisítatlan Egoyan-film, ha nem az.

Kinek ajánljuk?
- Bizarr szerelmi háromszögben tengődőknek.
- Atom Egoyan-rajongóknak.
- Akik a netes kamu-meztelen Amanda Seyfried-képek után a valóságot is látni akarják.

Kinek nem?
- Akinek a férj megcsalja a feleségét szituáció épp eléggé bonyolult.
- Aki látta a Nathalie-t és nem hiszi, hogy értelme lenne megnézni ugyanazt pepitában.
- Aki szerint Julianne Moore ötven évesen ne csókolgasson fiatal lányokat.

8/10