5 sci-fi a '90-es évekből, ami olyan rossz, hogy az már jó

Az amerikai filmkritikusok nagyon lehúzták a bemutatója idején a Johnny Mnemonicot, A gömböt és a Szabad prédát, a PORT.hu olvasói viszont rendre magas pontszámra értékelik ezeket a '90-es évekbeli gyöngyszemeket.

Tökéletes katona (1992)

  • Rotten Tomatoes: 34%
  • PORT.hu-átlag: 8

Ha egy sci-fi akciófilmnek Roland Emmerich a rendezője, a főszereplői pedig Dolph Lundgren és Jean-Claude Van Damme, akkor a végeredmény csak egy dolgot jelenthet: garantált kasszasikert. A '90-es évek legendás akciósztárjai ezúttal két olyan vietnami háborúban szolgáló katonát alakítanak, akiket haláluk után visszahoznak az életbe, hogy bűntudat vagy együttérzés nélküli gyilkosokká váljanak.

Ha a kedves PORT.hu-olvasó érez némi hasonlóságot az 1987-es Robotzsaru cselekményével, akkor megnyugtatásul közöljük: mások is így voltak vele.

A Tökéletes katonát már a maga korában is sokan kritizálták amiatt, hogy lényegében minden elemét a Robotzsaruból és a Terminátor 2-vette. A közönség mégis imádta, így a 23 millió dolláros költségvetését többszörösen visszahozta, és számos folytatást is kapott.

 

Szabad préda (1992)

  • Rotten Tomatoes: 25%
  • PORT.hu-átlag: 7,8

Lehet-e rossz egy olyan '90-es évekbeli sci-fi, amiben Sir Anthony Hopkins a főgonosz, Mick Jagger(!) pedig a bikanyakú jobbkeze? Ugye, hogy nem!

A fenti két sztár tekinti a címbéli szabad prédának, Emilio Estevezt, aki egy olyan 1980-as évekbeli autóversenyzőt alakít, aki közvetlenül a halálos balesete előtt előreugrik időben, egyenesen az 1992-ben még a távoli jövőnek számító 2009-es évbe. Itt azonban az öreg, de gazdag emberek zsoldosokat bíznak meg azzal, hogy friss testeket vadásszanak nekik, amelyekbe áttetethetik az agyukat – hősünkre tehát többszörösen igaz a mondás, hogy ebben az ádáz jövőbeli hajszában nem veszítheti el a fejét!

 

Johnny Mnemonic – A jövő szökevénye (1995)

  • Rotten Tomatoes: 18%
  • PORT.hu-átlag: 7

Keanu Reeves proto-Mátrix-filmjében óriáscégek uralják a világot, és az információs háború minden korábbinál könyörtelenebb, ezért a cégek legfontosabb adatait a jakuza bérgyilkosai védik és olyan számítógépes vírusok, amelyek illetéktelenek kezébe jutva kiégetik az ember agyát. A lakások tele vannak okosórákkal, videótelefonokkal, a Hálózaton pedig minden adat fenn van, bár

ezeket az infókat virtuális sisakokban, futurisztikus robotkesztyűkkel hadonászva kell előbányászni.

A multicégek uralma ellen titkos gerillamozgalmak szerveződnek a zsúfolt nagyvárosokban, és a szigorú határellenőrzések miatt virágzik a zavarosban halászó adatcsempészés. Ilyen figura Keanu Reeves karaktere, a címbéli Johnny Mnemonic is, aki az agyába drótozott memóriatárban elrejtve szállít 320 gigabájtnyi fontos adatot Pekingből Newarkba...

 

A gömb (1998)

  • Rotten Tomatoes: 13%
  • PORT.hu-átlag: 7,5

A Csendes-óceán mélyén egy ismeretlen eredetű, 300 éves űrhajót találnak. Egy szakértői csapat, köztük Norman Goodman pszichológus (Dustin Hoffman), Beth Halperin tengerbiológus (Sharon Stone) és dr. Harry Adams matematikus (Samuel L. Jackson) kapja feladatul, hogy kiderítsék, van-e élet a hajón. Amikor leereszkednek a mélységbe, egy hatalmas fémgömbre bukkannak,

amiről hamarosan kiderül, hogy nem is űrlények készítették, hanem amerikai tudósok – de a jövőben, 2048-ban.

A fedélzetén lévő titokzatos gömb hatására pedig élethű hallucinációkban válnak valósággá a legnagyobb félelmek...

 

A 13. emelet (1999)

  • Rotten Tomatoes: 28%
  • PORT.hu-átlag: 8,3

1999-ben, a Mátrix árnyékában készült egy másik virtuális valóságos sci-fi is A 13. emelet címmel.

Csak sajnos ez a kifinomultan okos sci-fi nem kapott olyan jó kritikát és akkora felhajtást, mint Wachowskiék látványos blockbustere, így nem igazán számít kultfilmnek sem.

Kivéve persze egy maroknyi sci-fi  rajongót. A történet szerint itt az emberek nem az űrrobotok rabságában sínylődnek, hanem a '30-as évekbeli Los Angeles romantikus gengsztervilágában. Az egyik gengszterkalapos keménylegénynek (Craig Bierko) és a noirok kötelező femme fatale-jának (Gretchen Mol) azonban feltűnik, hogy amiben élnek, az nem a valóság, hanem egy pixelekből álló, csúcsteljesítményű számítógépekkel kreált, virtuális környezet...

(via Slashfilm)