8 selejtes film, ahol a forgatási botrányok érdekesebbek, mint a végeredmény

Összeverekedő sztárok, primadonna színészek, kirúgott rendezők, dilettáns stábtagok. Van, amikor semmi sem jön össze.

Az ingyen publicitás általában jól jön, de egy rendező vagy producer sem vágyik arra, hogy többet beszéljenek a színfalak mögött zajló drámákról, mint magáról a kész produkcióról. Vannak is olyan menthetetlenül gyenge produkciók, ahol még az sem érdekes, hogy hol és mi romlott el, más esetekben viszont annyira látványos bénázások és balhék történnek a háttérben, hogy később könyvet is írnak a film születéséről. Lássunk néhány híres esetet.

Super Mario Brothers (1983)

A Super Mario Brothers volt az első videójáték, amelyből élőszereplős adaptáció készült, de nem ezért, hanem a forgatása miatt lett hírhedt. Túl azon, hogy túllépte a költségvetést, hetekkel tovább tartott, mint eredetileg tervezték, és vágni lehetett a feszültséget. Bob Hoskins a film készítését karrierje legrosszabb élményének nevezte:

"A legrosszabb dolog, amit valaha csináltam? A Super Mario Brothers. Egy kib***ott rémálom volt. Az egész élmény egy rémálom volt. Egy házaspár rendezte, akiknek az arroganciáját összetévesztették a tehetséggel."

Hoskins azt is elmondta, hogy két alkalommal is majdnem meghalt, egyszer kis híján megfulladt, később pedig áramütést kapott.

A forgatókönyv annyiszor változott, hogy a színészek nem is vették a fáradságot, hogy előre megtanulják a szövegüket. Hoskins és John Leguizamo annyira elégedetlen volt, hogy állítólag munkaidőben iszogatni kezdtek. Dennis Hoppernek, aki eleve nem akarta megcsinálni a filmet, papíron csak öt hetet kellett volna forgatnia – végül 17 hét lett belőle.

Az eredeti rendezőpáros mellett a producer Joffe és az operatőr Semler is dirigált valamennyit, a két rendezőt pedig kizárták a vágószobából. A végeredményt, aminek már semmi köze nem volt az eredeti játékhoz, a nézők és a kritikusok is utálták.

A végső megoldás: Halál (1992)

A nagyközönség idővel talán megszerette az Alien-franchise 3. felvonását, de ez a rendezőnek nem sikerült. David Fincher megtagadta a filmet, sőt egyszer még azt is mondta, hogy inkább kapna vastagbélrákot, minthogy még egyszer rendezzen. De miért bukott ennyire ki?

Fincher már eleve a sokadik rendező volt, akit a projekthez szerződtettek. A forgatókönyvet állandóan megváltoztatták, mert a producerek nem tudták eldönteni, hogy pontosan milyen történetet akarnak elmesélni, miután az eredeti rendező, Vincent Ward lelépett. Peter McGann színész így emlékezett vissza:

"Több producer volt itt, mint színész. Eleinte csodálkoztam, hogy ki a fenék lehetnek. Olyan, mintha minden jelenethez lenne egy kib*szott extra közönség. Nem lehet tiszta képet kapni arról, hogy ki mit akar, minden változik menet közben.”

Feszültséget okozott az is, hogy bár az Alien 3 volt Fincher első filmje, már ekkor is perfekcionistának számított, a színészekkel néha több mint 40-szer is újrajátsszatta a jeleneteket. A film producerei úgy érezték, hogy túl sok időt pazarolt az apró részletekre, ami állandó konfliktusokat okozott köztük.

Közben a forgatókönyvet folyamatosan újraírták, Fincher lassan már azt sem tudta, mit rendez, és a producerek magasról tettek rá, amikor utóforgatást rendeltek el. A vágószobában sem ért semmit a rendező szava, és arra kényszerítették, hogy a saját háromórás első verziójából a stúdió utasításainak megfelelően vágjon ki félórát.

Waterworld – Vízivilág (1995)

Kevin Costner 1995-ös posztapokaliptikus története még mozikba sem került, de már mindenki totális katasztrófának bélyegezte a forgatási nehézségek miatt.

A több mint 150 millió dolláros költségvetésével akkor a valaha készült legdrágább filmnek számító produkciót Hawaii partjainál, az óceánban forgatták, és több jelenet a víz alatt is játszódott – hiába figyelmeztette Steven Spielberg Costnert és a rendező Kevin Reynoldsot, hogy ha kedves az életük, ne vigyék ki az óceánra a filmet, mert ő A cápa forgatásán összeomlott a nehézségektől.

A forgatást is sok-sok tényező nehezítette: az egyik díszlet elúszott és elmerült, az erős szél sokszor leállította a munkát, de lecsapott egy hurrikán is. Kevin Costner kaszkadőr dublőre majdnem életét vesztette egy víz alatti jelenet során, a stáb tagjait medúzák csípték meg, és a hányattatások után a stábtagok szakszervezetei kártérítést követeltek az általuk munkaügyi jogsértéseknek nevezett esetek miatt, és Reynolds még a film befejezése előtt lelépett, mert összeveszett Costnerrel, aki ténylegesen a produkció ura volt. A forgatókönyvet is vagy hét alkalommal átírták, és Joss Whedon, akit azért hívtak, hogy kikalapálja a szkriptet, úgy jellemezte a forgatást, mint "hét hét a pokolban".

A Waterworld végül világszerte 264 millió dollárt hozott, ami soknak tűnhet, de a marketing- és egyéb költségek után a film mégis bukásként könyvelhető el. A kritikusok sem voltak kegyesek, a film csak 44%-ot ért el a Rotten Tomatoes-on.

 

Dr. Moreau szigete (1996)

Forrás: RTL Klub

 

Az 1996-os sci-fi horrorfilm forgatása akkora katasztrófa volt, hogy 2014-ben még külön dokumentumfilm is készült róla (Lost Soul: The Doomed Journey of Richard Stanley's Island of Moreau).

A projekt már a kezdetektől fogva kudarcra volt ítélve a tapasztalatlan rendezővel, Richard Stanley-vel, akit mindössze három nappal a film forgatása után kirúgtak. Az új rendező, John Frankenheimer se nagyon bírt a címszereplőt alakító Marlon Brandóval, aki nem volt hajlandó megtanulni a szövegét (fülesen keresztül súgták neki a mondatokat), egy ponton pedig úgy döntött, hogy egy vödröt húz a fejére – és a filmben olykor tényleg a vödörrel a fején láthatjuk.

Közben összebarátkozott a 71 centiméter magas Nelson de la Rosával, és kijelentette, hogy addig nem csinál semmit, míg apró barátját ugyanolyan ruhákba nem öltöztetik, mint őt, hogy aztán a filmben afféle mini Moreau-ként mindig ott legyen mellette.

A helyzetet súlyosbította, hogy egy másik egomániás primadonna, Val Kilmer is szerepelt a filmben, a két sztár pedig ki nem állhatta egymást, sokszor nem is voltak hajlandóak együtt játszani egy jelenetben. Kilmer, aki akkoriban épp egy váláson ment keresztül, többször szándékosan motyogta a szövegét, és gyakran késett.

A forgatás végül többek közt Brando és Kilmer kakaskodásainak és a díszletet elsöprő árvíznek köszönhetően a tervezett hat hétről hat hónapra nyúlt.

 

Penge: Szentháromság (2004)

Port.hu

 

Wesley Snipes a 2004-es Szentháromságban harmadszor és utoljára alakította újra a vámpírvadász Penge szerepét, ami a forgatáson történteket ismerve nem meglepő. A film egy másik szereplője, Patton Oswalt kotyogta el a részleteket az AV Clubnak adott 2012-es interjújában.

Patton azt állítja, hogy annyira elmérgesedett a viszony Snipes és David Goyer között, hogy a sztár megpróbálta megfojtani a rendezőt, aki ettől annyira megijedt, hogy sztriptízbárban megismert motorosoktól kért segítséget.

David azt mondta nekik: "Kifizetem az összes italotokat, ha holnap megjelentek a forgatáson, és úgy tesztek, mintha a biztonsági embereim lennétek". Ők beleegyeztek az alkuba, és másnap megjelentek, míg Wesley kiborult, és visszament a lakókocsijába.

Oswalt kitért egy beszélgetésre is, amit Goyer Snipesszal folytatott. A színész állítólag azt mondta a rendezőnek, hogy ki kéne szállnia, mert káros a filmnek. Goyer erre azzal válaszolt,  hogy miért nem lép ki a színész, mondván meg van az összes közeli felvétel róla, a többit pedig leforgathatják a dublőrével. Ez annyira megrémítette Snipest, hogy a forgatás hátralévő részében csak post-it cetliken keresztül kommunikált a rendezővel, amiket mindig úgy írt alá, hogy Blade vagyis Penge.

A színész ezen kívül folyton füvet szívott (ezt Oswalt arra alapozza, hogy átjött a fűszag a lakókocsijából). Amikor Oswalt egy Garbage azaz Hulladék feliratú pólót viselt épp a forgatáson (ami akár az azonos nevű rockbanda iránti rajongását is kifejezhette), Snipes nekitámadt azzal a szöveggel, hogy miért ilyen rasszista f*szkalap.

Snipes egy 2020-as interjújában tagadta Patton állítását, illetve azt is kikérte magának, hogy ő nem megfelelően viselkedett a többi stábtaggal: szerinte ugyanis a film társproducereként a felettesük volt, aki utasíthatta őket annak érdekében, hogy a lehető legjobb legyen a végeredmény.

Goyer a Snipesszal való közös munkát "a személyesen és szakmailag legnehezebb és legfájdalmasabb dolognak” nevezte, amin valaha keresztülment. A harmadik rész gyakorlatilag véget vetett a Penge-franchise-nak.

A Fantasztikus Négyes (2015)

A Fantasztikus Négyes 2015-ös rebootja akár jó is lehetett volna, mert Josh Trank feltörekvő rendezőnek számított, és a szuperhőscsapatot olyan kiváló színészek alkották, mint Miles Teller, Michael B. Jordan, Kate Mara és Jamie Bell.

Trank és a film producerei azonban más-más koncepcióban gondolkodtak. A forgatás közepén a producerek átírták a rendező forgatókönyvét, és a befejezést is megváltoztatták. A stúdió fejesei nem voltak elégedettek Trank verziójával, és a rendező nélkül újraforgattak néhány jelenetet.

Trankot ez annyira feldühítette, hogy a Twitter nyilvánossága elé vitte a harcot:

Egy évvel ezelőtt volt egy fantasztikus verzióm. És remek kritikákat kapott volna. Valószínűleg soha nem fogjátok látni. Ez a valóság."

Olyan pletykák is keringtek, hogy Trank viselkedése "kiszámíthatatlan" volt. Az Entertainment Weekly szerint Trank majdnem ölre ment Tellerrel. A stúdió nem akarta a Whiplash sztárját, de Trank harcolt érte. Aztán végül majdnem összeverekedett a színésszel, a két férfi szó szerint egymásnak feszült, várva, hogy ki adja le az első ütést.

A film elkészítése végül 155 millió dollárba került, és 60 millió dolláros veszteséget termelt. A nézők utálták, és több Arany Málna-díjat is nyert, köztük a legrosszabb filmnek járót.


Hóember (2017)

A 2017-es pszichológiai krimi a tervek szerint az olyan bestseller-adaptációk nyomdokaiba lépett volna, mint A tetovált lány. Egy időben még úgy volt, hogy Martin Scorsese rendezi a filmet, végül azonban Tomas Alfredson vállalta a feladatot, aki azért szintén nem kutyaütő, hiszen ő jegyzi a kiváló Engedj be!-t és az Oscarra jelölt Suszter, szabó, baka, kémet.

A film végül mégis csúfosan megbukott, és utólag a rendező elárulta az okokat is: a forgatókönyv 10-15 százalékát nem forgatták le.

"Nagyon kevés ideig forgathattunk Norvégiában, nem kaptuk meg az egész sztorit, és vágás közben jöttünk rá, hogy egy csomó jelenet hiányzik. (...) Olyan ez az egész, mint amikor egy puzzle-t raksz ki, de egy pár darab hiányzik, így nem látod az egész képet.”

Egy évvel később újra össze kellett trombitálni a stábot egy londoni pótforgatásra. A film azonban ettől nem lett koherensebb. A Harry Hole nyomozót alakító Michael Fassbender például jelenetről jelenetre teljesen más frizurát visel. Több cselekményszál elsikkad lezárás nélkül. Karakterek jönnek-mennek anélkül, hogy a történet szempontjából relevánsak lennének.

Val Kilmert ráadásul a forgatás alatt torokrákkal kezelték, így az összes szövegét az utómunkálatok során újra kellett szinkronizálni, ami a jeleneteit elidegenítővé teszi.

A tervek szerint a Hóembernek egy sikeres krimi-franchise-t kellett volna elindítania, de megbukott a kasszáknál, és a Rotten Tomatoes-on is mindössze 6%-ot szerzett a kritikusoknál.


Nincs baj, drágám (2022)

Olivia Wilde sikerrel kóstolt bele a rendezésbe 2019-ben az Éretlenségi című coming-of-age vígjátékkal, így második munkáját elég komoly elvárások övezték.

Valami mégis nagyon félresiklott. Minden a pletykákkal kezdődött. A rendező és hosszú távú partnere, Jason Sudeikis hirtelen szakítottak, majd Wilde-ot kapcsolatba hozták a film sztárjával, a popikon Harry Stylesszal. Az a pletyka is elterjedt, hogy a női főszereplő, Florence Pugh és Wilde nem jöttek ki egymással, és hogy az angol színésznő nem örült annak, hogy a rendező és Styles összejöttek. Több mint gyanús volt, hogy Pugh nagyrészt hiányzott a film sajtóturnéjáról.

Eredetileg valójában nem is Styles, hanem Shia LaBeouf alakította volna a szerepet, őt azonban Wilde kirúgta, arra hivatkozva, hogy a hozzáállása nem a megfelelő volt.

„Olyan munkamódszere van, ami egyfajta ’harcias energiát’ igényel, és én személy szerint nem hiszem, hogy ez elősegíti a legjobb színészi teljesítményeket. Hiszem, hogy a biztonságos, bizalomteljes környezet megteremtése a legjobb módja annak, hogy az emberek a legjobbjukat adják. Végső soron az én felelősségem a produkció és a szereplők iránt, hogy megvédjem őket.”

LaBeouf a Variety-nek adott interjújában cáfolta Wilde állítását, mondván "mindketten tudjuk a kilépésem okait. Azért hagytam ott a filmet, mert a színészekkel nem volt idő a próbákra".

Via: Ranker