Van, hogy egy trailer a teljes sztorit elmeséli, és van, hogy „csak” a legnagyobb poént lövi le. Spoileres összeállítás következik!
Vakmerő vállalkozás előzeteseket nézni, mert nincs rá garancia, hogy nem futunk bele egy komolyabb spoilerbe. A stúdiók önmérsékletében sajnos nem bízhatunk, mert az elsődleges szempont számukra az, hogy eladják a filmet. A hollywoodi rendszerben éppen ezért nem is bízzák a film alkotóira a trailer összevágását (csak a legnagyobbak, mint Spielberg vagy Nolan kapnak kreatív kontrollt), erre a feladatra külön marketingcsapatok, sőt önálló cégek specializálódtak. Az előzetes sokszor akkor is félrevezető lehet, ha nem a megtévesztés a készítők célja, ők ugyanis nem a film végleges változatából, hanem az összes leforgatott nyersanyagból dolgoznak, így olyan jelenetek is bekerülhetnek a trailerbe, amelyek a moziverzióból végül kimaradnak. Ez azonban még bocsánatos vétség a trailerbűnözés két legsúlyosabb formájához képest. Az egyik, amikor a marketingesek a film szinte teljes sztoriját elmesélik, a másik, amikor még egy fontos csavart is lelőnek. Toplistánkban mindkét kategóriára mutatunk elrettentő példákat.
Kínai negyed (1974)
Roman Polanski klasszikusának előzetese jól illusztrálja, hogy a probléma nem újkeletű, sőt Hollywood aranykorában, illetve a 60-as, 70-es években még bőbeszédűbbek is voltak a trailerek, mint manapság. Azon tehát nem is érdemes meglepődni, hogy a több mint háromperces kedvcsináló zanzásítja a teljes sztorit, de cserébe még a legutolsó jelenetet is megmutatja, sőt az ikonikus „Felejtsd el, Jake, ez a kínai negyed”-mondat is elhangzik. Polanskit (és a nézőt) legfeljebb az vigasztalhatta, hogy a film másik nagy csavarját nem lőtte le az előzetes.
Superman 3. (1983)
Ha beírjuk a Google-be, hogy Superman 3, a kereső feldobja azt a lehetőséget, hogy „superman 3 teljes film”, de felesleges felkutatni a kétórás moziverziót, mert az előzetesben tényleg minden benne van. A narrátor bemutatja az egyik főgonoszt alakító Richard Pryort, aztán a konfliktust, majd az akciójeleneteket és a konfliktus megoldását. Vagyis látjuk az utolsó nagy összecsapást a szuperszámítógéppel, és azt is, ahogy Superman felrobbantja, meg azt is, ahogy a végén kezet nyújt Pryor karakterének. Olyan ez, mintha a Bosszúállók: Végjáték trailerében megmutatták volna Thanos legyőzését meg Tony Stark halálát, és a biztonság kedvéért még egy stáblista utáni jelenetet is.
Szabadítsátok ki Willyt! (1993)
Nyilván senkit nem ér meglepetésként, hogy egy cuki delfinről szóló ifjúsági kalandfilm happy enddel végződik, de ettől még talán nem kellene már az előzetesben elmesélni, hogy pontosan hogyan is szabadítják ki Willyt a fogságból. Vagy ha az odáig vezető utat meg is mutatják, legalább azt a katartikus pillanatot meghagyhatták volna a mozinézőknek, amikor a delfin átugrik a főszereplő kisfiú felett az óceánba.
Féktelenül (1994)
Jan de Bont akcióthrillere igazi high concept-film, vagyis egy mondattal összefoglalható a lényeg: egy őrült terrorista olyan bombát szerel fel egy utasokkal teli autóbuszra, amely fékezés esetén felrobban. Képes-e a Keanu Reeves által alakított bombaszakértő megakadályozni a tragédiát, és mi lesz az utasokkal? A trailer látványos és hatásos, ami nem is csoda, mert az összes akciójelenetből bevágnak egy-egy snittet. Ez még indokolható, de arra már nehezebb magyarázatot találni, hogy miért mutatják meg azt a pillanatot is a fináléból, ahol a busz nekicsapódik egy repülőnek, és felrobban a kimenekített utasok szeme láttára.
James Bond: Aranyszem (1995)
Sean Bean halála egy filmben mínuszos hírt sem érdemel, olyan sűrűn hullanak el a színész karakterei, sőt talán még a szerződésében is van egy erre vonatkozó kitétel. Az tehát nem meglepetés, hogy az új James Bond-filmben elég korán elhalálozik a 006-os ügynököt alakító színész, az viszont már jelentős csavar, hogy valójában él, és ő a főgonosz. Jól megdöbbenhettek ezen a nézők! Mármint azok, akik kihagyták az előzetest, abból ugyanis ez a fordulat kiderül. A háttérben valószínűleg az állt, hogy a stúdió nem volt biztos benne, hogy a nézők kíváncsiak lesznek a Pierce Brosnan-féle új Bondra, ezért minden lehetséges marketingeszközt bedobtak.
Számkivetett (2000)
Oké, nyilván senki nem gondolta, hogy a film, amelyben Tom Hanksnek egy lakatlan szigeten kell túlélnie, azzal végződik majd, hogy a főhős szörnyű kínok közt éhen hal, de vajon mi indokolta, hogy az előzetesben a szabaduláson túl még azt a pillanatot is megmutassák, ahogy négy év után újra találkozik a barátnőjével? Így lehet bravúrosan kiherélni egy érzelmi csúcspontot.
Temetetlen múlt
Robert Zemeckis természetfeletti thrillerének szinte az összes fordulatát kikotyogja az előzetes, ami önmagában sem túl elegáns húzás, de cserébe még azt is elárulja, hogy a főszereplő férje is sáros. Azt ugyan nem mondja ki, hogy a férfi a gyilkos, csak erősen utal rá. Ha a filmben Harrison Ford karaktere kezdettől gyanúsan viselkedne, akkor talán még bocsánatos lenne ez a spoiler, de ezt a csavart a moziban csak a játékidő utolsó harmadában kapjuk meg. És mivel Ford nem túl sűrűn alakít negatív karaktereket, még nagyobbat üt ez a fordulat – már abban az esetben, ha előtte nem néztük meg a trailert.
A sziget (2005)
Egy Michael Bay-filmet nyilván a robbantásokkal lehet a legjobban eladni, és az előzetesből nem is spórolták ki a bombasztikus snitteket. A sziget azonban nemcsak akciófilm, hanem sci-fi is, egy elég erős koncepcióval: a Ewan McGregor és Scarlett Johansson által alakított főszereplők ugyanis klónok, akiket a valódi énjeik azért tartanak, hogy szükség esetén szervdonorként szolgáljanak a számukra. Ezt a csavart lövi el Steve Buscemi karaktere a trailerben, teljesen feleslegesen, mert e nélkül az információ nélkül is kellően látványos lenne az előzetes.
Ki nevet a végén? (2009)
Egy menő stand-up komikus élete önmagában még nem biztos, hogy filmre kívánkozna, akkor sem, ha maga Adam Sandler alakítja. Ha viszont kiderül a főszereplőről, hogy halálos beteg, akkor már meg is van a sztorink. Hogyan tudja egy hivatásos viccesember feldolgozni, hogy alig egy éve van hátra, és milyen hatással van ez a kapcsolataira? Kár, hogy ezt a dilemmát az előzetes zárójelbe teszi azzal, hogy elárulja: mégsem halálos a betegség. Lehet, hogy az alkotók ezzel a húzással akarták megnyugtatni azokat a nézőket, akik attól tartottak, hogy túl depresszív lesz a film, de arra akkor sincs mentség, hogy a három és fél perces (!) előzeteseben mindent elmesélnek.
Terminator: Genisys (2015)
A Terminator-franchise 2015-ös felújítási kísérletében elég sok merész ötletet próbáltak meg elsütni, kapunk például egy öreg T-800-as Terminátort meg egy digitálisa megfiatalított Schwarzeneggert is. A legnagyobb csavar azonban az, hogy Sarah Connor jövőből visszaküldött fia egy új típusú Terminator, amit annak rendje és módja szerint el is lőnek az előzetesben. Az otromba húzást maga a rendező, Alan Taylor is nehezményezte, ő ugyanis azzal a szándékkal forgatta le a szóba forgó jelenetet, hogy a néző a moziban szembesül majd vele először. Szerinte a stúdió azért spoilerezett, hogy ezzel is jelezze a rajongóknak, nem szimpla reboot a film, van benne valami újdonság is.