77 éves minden idők legismertebb animerendezője, aki ennek ellenére képtelen nyugdíjba menni és elszakadni attól, amit nála jobban nem csinál senki. A Totoro és a Chihiro által megjárt szellemvilág megálmodója annyi tökéletes filmet készített, hogy különösen nehéz ebből csak hetet kiemelni.
Totoro - A varázserdő titka
Ez Miyazaki egyik legegyszerűbb meséje, amibe ennek ellenére végtelen mennyiségű szépség és emberség fért. A történet főszereplője egy kislány, aki a nővérével és édesapjával egy vidéki házikóba költözik, miközben édesanyjuk a közeli kórházban lábadozik. Itt fedezi fel az erdőben lakó varázslatos lényeket, köztük a nagy és szőrös Totorót, aki a hatalmas fogsorával félelmetes is lehetne, de Mei a kisgyerekekre jellemző ártatlan kíváncsisággal ismerkedik vele. A rajzfilm Miyazaki sok más filmjéhez hasonlóan gyönyörűen mutatja be természet és ember viszonyát, a nálunk hatalmasabb erőket, amiket érdemes tiszteletben tartani. Ennek megfelelően az erdő lényei sem egyszerű cuki kis figurákként jelennek meg, hanem jóval izgalmasabbak ennél, és egy olyan fantasztikus világba vezetnek be, amiről minden kisgyerek álmodik.
A vadon hercegnője
Miyazaki már akkor erős és sokoldalú női főszereplőkkel népesítette be a rajzfilmjeit, amikor a világ másik felén még hercegnők álmodoztak szőke lovagokról. Az egyik legnagyszerűbb női főhőse pedig Mononoke hercegnő, aki egy hatalmas fehér farkas hátán védelmezi az erdőt a farkasisten gyermekeként. Egy közeli bányásztelepülés vezetője az erdő és a benne lakó ősi istenek elpusztítására készül, és a kettejük harcába keveredik bele egy fiatal harcos, aki egy erdei démon átkát hordozza magán. A nagyszabású harci jelenetektől a szélben rezgő fűszálakig minden egyes képkockát olyan profizmussal kiviteleztek, hogy ez a rajzfilm mindenképp a műfaj egyik csúcsa. A története pedig megint a természet tiszteletére tanít, miközben gyerekmese létére jóval összetettebb, mint a jó és a rossz háborúja. Állítólag mikor Harvey Weinstein cége bemutatta a Vadon hercegnőjét Amerikában, a producer erősen meg szerette volna vágni a filmet. Erről csak akkor tett le, mikor egy szamurájkardot kapott a japán producertől egy rövid üzenettel: “nincs vágás”.
Chihiro Szellemországban
A mester legismertebb rajzfilmje a Chihiro Szellemországban, amiért Oscar-díjat kapott, és sokan ezt tartják minden idők legjobb animéjének. A történet egy varázslatos párhuzamos világba visz el, mintha az Alice Csodaországban szabadon értelmezett japán változatát látnánk. Chihiro egy kihaltnak tűnő kisvárosba téved a szüleivel, amit valójában ősi istenek, szellemek és boszorkányok népesítenek be. A szülőket azonnal csapdába ejti a szellemvilág, de Chihirónak helyén a szíve, így ő megmenekül, és megpróbálhat boldogulni ebben a különös univerzumban, ahol semmi sem az, aminek látszik. Eközben pedig a bátorságának és emberségének köszönhetőn megbarátkozik egy látszólag ijesztő, arctalan szellemmel, aki Miyazaki egyik legemlékezetesebb és legösszetettebb figurája. Ráadásul a Chihiróban a Totoro után visszatérnek a végtelenül cuki kormocskák, a kis fekete szöszmötök, akiknek saját népes rajongótábora van.
Nauszika - A szél harcosai
A japán rendezőt egész pályafutása alatt izgatta a repülés és a szél ereje, és ez már az egyik első filmjének meghatározó témája lett. Nauszika egy fiatal lány egy posztapokaliptikus világban, ahol mérgező spórákat terjesztő gombák élnek az erdőben, és óriási mutáns páncélos rovarok nyargalásznak szabadon. Nauszika szupermenő repülő járgányán száll szembe a háborús erőkkel, és győzi meg az embereket arról, hogy az életet és a természetet tisztelni kell, akkor is, ha számunkra visszataszító külső takarja. A Dűne hangulatát idéző rajzfilmben így Miyazaki későbbi munkáinak szinte minden fontos eleme felvonul, és annak ellenére, hogy ez csak a második filmje, az összetett történet egy gyönyörű, kerek egészet alkot.
Laputa - Az égi palota
A Laputában egy egész repülő palotát álmodott meg Miyazaki, az egykor legendás Laputa városát, aminek sokan keresik a nyomát. Egy kisfiú azért, hogy bebizonyítsa, az apja nem hazudott, amikor azt állította, egyszer a felhők között megpillantotta, mások azért, hogy a saját hasznukra fordítsák az energiaforrást, ami a palotát lebegteti. Az eredmény egy szédítően pörgős akciófilm, ami egészen hollywoodi hatást kelt a szépen beleszőtt romantikus szállal és a biztos kézzel adagolt humorral. Eközben bemutat egy olyan mágikus világot, aminek sem rajzfilmben, sem élőszereplős filmben nincs párja.
Porco Rosso - A mesterpilóta
A disznófejű pilóta Miyazaki legfurcsább főszereplője, akit az első világháború egy igazi cinikus állattá változtatott. A Porco Rosso abban is különleges, hogy egy konkrét országban és egy konkrét helyszínen játszódik, a két világháború közötti Olaszországban, ahol a főszereplő hiába próbálja visszanyerni a hitét az emberiségben. A szívét csak egy fiatal és tehetséges mérnöklány tudja meglágyítani, aki megjavítja a gépét, és végül együtt menekülnek el Milánóból, ahol dezertőrként keresik a fasiszta hatóságok.
Kiki - A boszorkányfutár
Miyazaki Harry Potter felbukkanása előtt nyolc évvel mesélte el Kiki, a 13 éves boszorkánytanuló életét, akinek egy évre el kell költöznie otthonról, hogy önállóan boldoguljon az emberek között. A boszorkányos téma ellenére a rendező a többi filmjeihez képest egészen kevés fantasztikus elemet szőtt bele ebbe a meséjébe. A Kikiben elsősorban egy fiatal lány felnőtté válásának történetét mutatja be a tőle megszokott kifinomultsággal és árnyaltsággal.