A legszebb és legjobb filmek Jézusról

Itt a Húsvét, a Feltámadás ünnepe, és a Mária Magdolnával egy egészen új értelmezésű film is mozikba került a Messiásról, így jól összeszedtük kedvenc alkotásainkat a témában.

A világ legszebb története - A Biblia (1965)

A maga 3 és háromnegyed órájával ez nem egy könnyen feldolgozható, a témát vázlatosan érzékeltető mű. George Stevens és a történelmi eposzok szakértője, David Lean (Arábiai Lawrence, Doktor Zsivágó) a betlehemi születéstől az apostolok összehívásán, a hegyi beszéden és a számos csodatételen keresztül egészen a keresztútig, a keresztre feszítésig és a feltámadásig mindent feldolgozott. Ráadásul tették ezt látványosan, igazi eposzként kezelve a témát, a Jézust játszó fiatal Max von Sydow és a keresztelő Szent Jánost alakító Charlton Heston pedig csak rásegített erre. A Poncius Pilátust alakító Telly Savalas a szerep kedvéért leborotváltatta a haját, és ez annyira bejött neki, hogy élete végéig kopasz maradt.

 

Jézus Krisztus Szupersztár (1973)

Andrew Lloyd Webber és Tim Rice legendás rockoperájából a veterán rendező, Norman Jewison készített musicalt, ami sokakat kisebb sokként ért: Jézus és követői ugyanis itt hippik. A kortárs környezetbe helyezett alkotás főként a Megváltó utolsó napjaira és az áruló tanítvánnyal való kapcsolatára koncentrál, némi aktuálpolitikai kitekintéssel, tankokkal, vadászrepülőkkel, fegyverekkel és prostituáltakkal megspékelve. És persze nagyszerű zenével tökéletesen koreografálva, a korszellemet pontosan elkapva. Érdekesség, hogy annak ellenére, mekkora sikert aratott, a filmben szereplő ismeretlen színészek közül senki sem lett később szupersztár.

A Názáreti Jézus (1977)

A vallásos témákat kifejezetten kedvelő Franco Zeffirelli volt korának egyik legprofibb közönségfilmese, szép, látványos és kicsit giccses munkáit imádták a népek, profi is volt. Ahogy többi filmjében is, itt is egyfajta reneszánsz szépséget vitt a vászonra, és szinte alig van olyan elem, amely ne került volna bele az evangéliumokból hatórás, maratoni minisorozatába. A Robert Powell által megformált Megváltó ragyogó kék szemeivel bevonult a popkultúrába, ami azért ironikus, mert Jézus szerepére a rendező eredetileg a teljesen más karakterű Dustin Hoffmannt, vagy Al Pacinót szemelte ki.

Brian élete (1979)

A hivatalosan Terry Jones rendezte, de az egész Monthy Python társulat által összerakott, írt és eljátszott film a legzseniálisabb bibliaparódia - Júdeában vagyunk, ott és akkor, amikor Jézus született. Vele szinte egy időben és egészen a közelében megszületik egy másik gyermek is, Brian, és a napkeleti bölcsek nem is olyan bölcsek, mert tévedésből azt hiszik, hogy ő a megváltó, és ez a film ettől a perctől kezdve tévedések és félreértések sorozata. Júdea ekkoriban forrong: zsidók harcolnak a szabadságért, a rómaiak és egymás ellen is, Brian pedig mindössze szerelmes akar lenni – Pilátus pedig azt szeretné, ha végre nem röhögnék ki beszédhibája miatt. Minden perce arany, minden mondta örökké idézhető klasszikus, és nem hiszem, hogy sértene bármiféle vallásos érzelmet.

A lator (1979)

Vicces, hogy két Jézus-vígjáték is ugyanabban az időben született, Pasquale Festa Campanile (Zsoldoskatona) munkája persze olaszabb nem is lehetne. Hőse, Kaleb, a fiatal csavargó vásárokon árulja a maga készítette csodatévő szereket, amikor Deborától, dúskeblű szerelmétől aztán megtudja, hogy százak és százak követnek egy másik "csodatevőt", akit Jézusnak hívnak. Kaleb elhatározza, hogy megnézi Jézus "mutatványait". A bor vízzé változtatása nem nagy szám előtte, ezt a trükköt ő is csinálta már, ám a vízenjárás lenyűgözi. Mindazonáltal úgy találja, hogy Jézusnak kevés érzéke van a bizniszhez, ezért elhatározza, hogy felkeresi a Gecsemáné kertben, hogy felajánlja neki üzleti segítségét …

A lator

Krisztus utolsó megkísértése (1988 )

A szigorú vallásos neveltetésben részesült Martin Scorsese filmje megjelenésekor komoly botrányt okozott – emlékszem, a Művész mozi előtt is ágált ellene pár nyugdíjas. Merthogy itt nem egyszerű bibliai adaptációról van szó, hanem egy alternatív verzióról, ahol Willem Dafoe Jézusa nem veti meg szexualitása megélését, majd isteni hatalmát felhasználva leszáll a keresztről, hogy boldogan élhessen tovább Mária Magdolnával. Aztán persze az is kiderül, hogy mindez csak az ördög munkája, kísértés, a boldog jövő lehetősége valójában a bukás – elutasítása a megdicsőülés. Ezt nem mindenki értette elsőre.

A Passió (2004)

Szokás Mel Gibson filmjét kínzáspornónak titulálni, amiben van egy icipici igazság, de azt is tegyük hozzá, hogy azok a kínzások, amiket Jézus elszenvedett, azok tényleg ezt teszik egy emberi testtel. Borzalmas dolgokat, és a korábbi filmesek rendre visszariadtak ennek ábrázolásától, de Gibson mindenben az abszolút hitelességre törekedett, annyira, hogy szereplői a kornak megfelelően arámi nyelven beszélnek. Jim Caviezel elképesztő átéléssel játszotta Jézust, és minden, a filmet ért támadás ellenére ez egy nagyszerű munka.

A születés (2006 )

Catherine Hardwicke filmje elsősorban azért került a listára, mert nagyon szép, minden képkockája csodásan megkomponált, életigenlő darab, nyilván azért is, mert a bibliai történetet elsősorban női szemszögből mutatja – a most bemutatott Mária Magdolnához hasonlóan -, még a szent család „létrejötte” idejéből. Máriát, Jézus anyját fiatal lányként ismerjük meg, aki szegény családban nőtt fel. Az apja Józsefhez, a jómódú ácshoz akarja férjhez adni, ő azonban szerelemből szeretne férjhez menni, és most ironizálhatnánk, hogy nem is sejtette, hogy… - de nem teszünk ilyet. József szerepében egyébként az ekkor még nagyjából ismeretlen Oscar Isaac látható, aki már ekkor magabiztosan menetelt a világhír felé.

#Jézus - Apám nevében (2016)

Roczó-Nagy Zoltán fillérekből készült, de néhány ismertebb nevet is felvonultató filmjét nem sokan nézték meg, nem is volt pénz reklámozni, az alapötlet és a cím is elég bizarr lett, mi is inkább érdekességként raktuk be ide, hogy lám, mi magyarok is tudunk ilyet.  A film egy időtlen térben játszódik, terepszínű ruhás, gépfegyveres római katonák járják a várost. A három királyt Heródes öltönyben fogadja, és mobilon ad utasítást a 2 éven aluli gyermekek elpusztítására, az elnyomott tömeg pedig a pólót és farmernadrágot viselő Jézust vezetőként kezdi követni. A Megváltót egyébként az a Tóth Olivér alakítja, akit főleg a Barátok közt gonosz Weintraub Barnájaként ismerhet az ország.