A születésnapos Mads Mikkelsen 10 legjobb alakítása

Mads Mikkelsen nemcsak Dánia nemzeti kincse és az európai filmművészet büszkesége, de egy viking félisten, aki a vígjátéktól a történelmi drámán át a Bond-filmekig minden műfajban ragyogóan játszik. Boldog születésnapot!

Esküvő után (2006)

Jacob (Mikkelsen) egy indiai árvaházban dolgozó idealista. Annak ellenére, hogy dán állampolgár, már húsz éve nem járt Dániában. De az árvaháznak pénzre van szüksége. Jorgen (Rolf Lassgard), a dán üzletember felajánl egy nagyobb összeget, egy feltétellel: Jacobnak Dániába kell mennie, hogy aláírja a szerződést. Hogy, hogy nem, Dániába érkezésének időpontja egybeesik Jorgen lányának esküvőjével, így hősünk is hivatalos az eseményre. A helyszínen jön rá, hogy a menyasszony édesanyja (azaz támogatójának felesége), Helen (Sidse Babett Knudsen) a régi szerelme. Dánia más szempontból is kicsi ország: Mikkelsen és Susanne Bier rendezőnő máskor is dolgoztak együtt.

Sarkvidék (2018)

Egy férfi egy lezuhant repülőgép belsejében várja a végtelen hómezőn, hogy felbukkanjon a mentőcsapat. Karórájának csengése szabja meg a napi tennivalókat: mikor menjen fel a közeli dombra leadni a vészjelzéseket, mikor nézze meg a jégbe fúrt lékekben, hogy fogott-e halat, mikor egyen és mikor aludjon. Aztán végre megérkezik a mentőhelikopter, de a legrosszabbkor – a hirtelen támadt vihar a földhöz vágja a gépet, a pilóta meghal, társa súlyosan megsebesül, és a férfinak már nemcsak magáról, hanem egy magatehetetlen, haldokló nőről is gondoskodnia kell. A roncsból azonban sikerül némi felszerelést és pár térképet kimentenie, így nekivág a zord tájnak, a remélt biztonság felé. Mads Mikkelsen ebben a széles hómezőn játszódó one-man-show-ban is egy félisten.

Elátkozott város 2. (2004)

Nicolas Winding Refn első filmje, az Elátkozott város(1996) a drogdíler Frankre koncentrált, a folytatás viszont Frank egykori partnerét, Tonnyt követi nyomon, aki az első részben baseballütővel verte félholtra a haverját. Tonny a börtönből szabadulva azzal szembesül, hogy gyereke született, és kénytelen apjának, Koppenhága legelvetemültebb gengszterének dolgozni, aki úgy bánik vele, mint egy kutyával. És bármit is tesz Tonny, képtelen kivívni apja elismerését, belőle viszont akár tisztességes apa is lehet. A nagyrészt színvak rendező fantasztikus képi világot hozott össze, és remek tempót diktál a sztorihoz, amely nélkülözi az első rész „gyerekbetegségeit” is;

Mikkelsen pedig itt írta be magát egy életre a filmtörténelembe

– azt nem mondhatjuk, hogy „élete legjobb alakítását nyújtva”, mert ő mindig mindenből a legjobbat hozza ki.
 

Hogy szeretsz? (2002)

Susanne Bier filmje két párról szól, illetve arról, milyen váratlanul és készületlenül éri őket, amikor szembesülnek az élet törékenységével. Cecilie (Sonja Richter) és Joachim (Nikolaj Lie Kaas) fiatalok és szerelmesek, előttük áll az élet, de hirtelen minden a feje tetejére áll. De nemcsak Cecilie és Joachim számára változik meg minden, hanem Marie (Paprika Steen) és Niels (Mads Mikkelsen) életében is. A kapcsolatok addig átlagos szövésű szálai egy baleset következtében teljesen összekuszálódnak. Joachim lebénul, menyasszonya, Cecilie pedig beleszeret annak a nőnek a férjébe, Nielsbe, aki a balesetet okozta…

Casino Royale (2006)

Bond-gonosznak lenni szép és nemes feladat,

nem véletlen, hogy mindig az éppen legjobbnak tartott színészeket kérik fel rá (lásd még Christoph Waltz, Javier Bardem vagy legutóbb Rami Malek), így óhatatlan volt, hogy Mads Mikkelsenre is sor kerüljön. Ráadásul ez volt az első alkalom, hogy Daniel Craig a 007-es szmokingjába bújt, egy olyan küldetésen, amelynek célja, hogy a montenegrói Casino Royale-ban szervezett pókermérkőzésen legyőzze a terroristák bankárát. Le Chiffre (Mikkelsen) ugyanis milliókkal tartozik a megbízóinak, és a hatalmas tétre menő pókerpartin akarja visszaszerezni a pénzt. Mikkelsen azzal az apró vonással tette még visszataszítóbbá a figurát, hogy könnyező szemét folyton egy selyem zsebkendővel törölgeti.
 

Egy veszedelmes viszony (2012)

A XVIII. században, Dániában a mentálisan beteg uralkodó, VII. Keresztély (Mikkel Boe Følsgaard) felfogadja udvari orvosának a német Johann Friedrich Struensee doktort. Döntésével saját házasságát is veszélyezteti, mert a fiatal királynő (Alicia Vikander) menthetetlenül beleszeret az orvosba, és Struensee lassan, de biztosan teljhatalomhoz jut a labilis Keresztély mellett, és a háttérben az egész ország irányítása a kezébe kerül. A mellőzött és mind jobban elégedetlenkedő elöljárók összeesküvést szerveznek az udvari orvos megbuktatására és eltávolítására. Nikolaj Arcel filmje megtörtént eseményeken alapul.

Az igazság bajnokai (2020)

„Mikor Otto (Nikolaj Lie Kaas), a frissen elbocsátott statisztikus azzal keresi fel Markust (Mikkelsen), az Afganisztánt megjárt hivatásos katonát, hogy felesége halála nem fatális véletlen, hanem egy motoros banda ördögi terve volt egy bűnügy koronatanújának a kiiktatására, ki lehet találni, merre kanyarodnak hamarosan a történések – főleg, ha hozzáadjuk a képlethez azt is, hogy Markus a gyász mellett nagyon súlyos indulatkezelési problémákkal és poszttraumás stressz szindrómával küzd.

És miközben a felszínen a színtiszta erőszak és „az erőszak erőszakot szül” elve tűnik a mozgatórugónak, addig van a filmnek egy másik rétege is:

ahogy Ottónak és társainak köszönhetően az anya halálával csonkává vált családból fokozatosan egy rendhagyó, mégis összetartó és működőképes család alakul – mint azt Anders Thomas Jensen rendező-forgatókönyvíró szinte összes munkájában láthattuk.” Teljes kritikánk a filmről itt olvasható.

Még egy kört mindenkinek (2020)

Négy jó barát, akik gimnáziumi tanárok, letesztelnek egy elméletet. Feltevésük szerint egy csekély alkoholszint fenntartása a vérben, vagyis a folyamatos enyhe spicces állapot jobbá teszi az életüket. A kezdeti felszabadultság azonban lassan, de megállíthatatlanul fordul át kontrollálhatatlan ivászatba, és a kérdés az, ki tud megállni ezen a lejtőn, ki az, aki nem – és az illető kit sodor magával. Thomas Vinterberg óvatosan egyensúlyoz a fekete komédia és az egzisztencialista dráma határán, Mikkelsen pedig kitáncolja nekünk a szívét és a lelkét egy olyan jelenetben, amely méltán vonult be minden idők legéletigenlőbb, legszebb filmes lezárásai közé:



A vadászat (2012)

A nemrég elvált Lucas egy vidám baráti társaság megbecsült tagja, gondoskodó apa, megbízható munkatárs. Egy óvodában dolgozik asszisztensként, szereti a munkáját, és a gyerekek, kollégák is kedvelik őt. Egyik kolléganőjével randizni kezd, és úgy tűnik, magánélete is mederbe kerül. A harmonikus hétköznapok azonban egy pillanat alatt omlanak össze egy apró füllentés hatására: az egyik kislány, legjobb barátja gyermeke az óvodában azt mondja, hogy Lucas tett vele valamit. A gyermeki hazugság visszafordíthatatlan károkat okozva szabadul el, a magára maradó, védtelen Lucas pedig értetlenül áll az események előtt. Thomas Vinterberg és Mads Mikkelsen ezer éve ismerik egymást, sokszor dolgoztak együtt, de soha ennyire drámai és átütőt nem alkották még, mint A vadászatban.

Ádám almái (2005)

A neonáci Adamot (Ulrich Thomsen) 12 hét közmunkára ítélik. A büntetést a már-már együgyűen jólelkű pap, Ivan (Mikkelsen) közösségében kell letöltenie. A csupa furcsa alakból álló társaság kíváncsian tekint a jövevényre, akinek célja felforgató jellegű: a paplak kertjének büszkeségét, az almafát veszi célba – almatortát akar sütni. Ám hiába Adam eltökéltsége, az almafa termése ki van téve a madarak és a kukacok támadásainak, ráadásul villám is sújtja. Ivan úgy véli, az ördög packázik velük, Adam szerint viszont mindez Isten műve, hiszen a gonosz talán nem is létezik. Anders Thomas Jensen munkája ma is ezerszer idézett és színpadon is játszott remekmű,

egy felülmúlhatatlan klasszikus, amelynek egyszerre cinikus és mélyen emberséges humora egyszerűen fenomenális.

 

 

 

Zúzós riffek a SZESSÖNben! A PORT.hu zenés műsorának legújabb vendége Kiss Jenő, aki testépítő körökben ismert, hiszen 1996-ban ő volt a Mr. Universe világbajnoka. Izomzatát nem a szél hordta össze, de most kiderül, mire megy a brutális erő hat vékony fémhúrral szemben.