A rendező új filmjébe, az Oppenheimerbe 200 millió dollárt kell beletenni, de a szakértők szerint kétséges, hogy visszahozza a pénzt.
A brit rendező a Tenet után J. Robert Oppenheimerről, az atombomba egyik atyjáról forgat „epikus thrillert” olyan sztárokkal a főszerepben, mint Cillian Murphy, Emily Blunt, Robert Downey Jr. és Matt Damon. Nolan nemcsak rendezi, hanem Kai Bird és Martin J. Sherwin American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer című Pulitzer-díjas könyve alapján a film forgatókönyvét is írta.
A Variety elemzése szerint a gyártó Universal nagy kockázatot vállalt a projekttel, a 100 milliós büdzsé mellett ugyanis még minimum 100 milliót kellene költeniük promócióra, Nolan szerződésében ráadásul van egy kitétel, mi szerint részesülnie kell a jegyeladásokból, így egy hasonló volumenű produkcióhoz képest 50-60 millióval többet kellene hoznia a nullszaldóhoz. A bennfentesek szerint az Oppenheimernek legalább 400 milliós bevételt kell termelnie ahhoz, hogy sikeresnek lehessen minősíteni.
Nolannek korábban nem okozott gondot kasszát robbantani, a 2010-es Eredet 836 milliót, a 2014-es Csillagok közt 701 milliót, a 2017-es Dunkirk pedig 526 milliót hozott, de még a járvány közepén bemutatott, 200 millióba kerülő Tenetnek is sikerült begyűjtenie 363 millió dollárt. Ezek a filmek is mind eredeti koncepcióra épültek, az Oppenheimerből viszont előreláthatóan hiányoznak majd azok a bombasztikus látványelemek és csavarok, amik a direktor korábbi munkáit jellemezték, és amit a nézők elvárnak tőle. Ha minden igaz, egy hagyományosabb történelmi drámára számíthatunk, amely a tényekre és a tudományos hitelességre alapul, Oppenheimer figurája ráadásul inkább az amerikai közönség számára érdekes, így nehezebb lesz az USA-n kívül eladni a produkciót – márpedig a Nolan-filmek bevételeinek nagyobb százaléka szokott „külföldről” érkezni.
Nolant persze korai lenne még leírni, a Universal elnöke, Donna Langley éppen azért csábította át a Warner Bros.-tól, mert a brit rendező képes bármilyen koncepciót sikerre vinni. (Nolan azért szakított a Warnerrel, mert felháborította, hogy a stúdió az összes 2021-es nagy címét a mozipremierrel egy időben streamelhetővé tette – a szerk.) Egy már létező franchise folytatása, rebootolása nyilván biztosabb profitot ígérne, de mivel nem készülhet az összes film a Marvel, a Star Wars, a James Bond, a Jurassic Park vagy a Halálos iramban-széria univerzumán belül, a stúdiók fejesei jobb híján azokhoz a már bizonyított alkotókhoz fordulnak, akiknek megvannak a saját rajongóik. A színfalak mögött több nagy hollywoodi név is kinyilvánította, hogy örülne az Oppenheimer sikerének, mert akkor a stúdióvezetők és a pénzemberek is talán hajlandóak lennének nagyobb bizalmat szavazni az új és eredeti filmötleteknek.
Manapság kevés olyan rendező van, aki megengedheti magának ezt a luxust. Legutóbb Tarantinónak sikerült ez a Volt egyszer egy Hollywooddal, a Sony a 90 milliós büdzsé mellé egy 375 milliós bevételt tudott felmutatni, ami persze a Leonardo DiCaprio, Brad Pitt és Margot Robbie jelentette sztárparádénak is köszönhető. Az ilyen sikerek jótékony hatással bírhatnak a hasonló ambíciókat dédelgető rendezőkollégák projektjeire, de ugyanígy a bukásoknak is megvan a következményük. Most például a Ridley Scott-féle Az utolsó párbaj hasalt el nagyon csúnyán, annak ellenére, hogy Ben Affleck, Matt Damon és Adam Driver alakították benne a főszerepeket.
Jordan Peele és Judd Apatow is képesek még sikerre vinni új ötleten alapuló filmeket, de ők jóval kisebb költségvetésből dolgoznak. Az utóbbi időkben a nagy büdzséből készülő, felnőtteket célzó „blockbusterek” inkább a Netflixen landoltak, kezdve a Six Undergroundtól a A chicagói 7-ek tárgyalásán át a Különösen veszélyes bűnözőkig.
Nolan is megtehette volna, hogy valamelyik streamingoldalnak adja el az Oppenheimert, és akkor nem kell a bevételek miatt aggódnia, de ő még hisz a moziban.
A film bemutatóját 2023. július 21-re tervezik.
via: Variety
A PORT.hu zenés műsora, a SZESSÖN e heti vendége Mr. Universe. Gyakran látni profi testépítőt barnítóval bekenve egy színpadon pózolni, de ilyen helyzetben még Kiss Jenő sem feszített.