Eldobod az agyad ezektől a kulisszatitkoktól!

A nagy Lebowski álomjelenetének pikáns háttere, miből van igazából Lando Calrissian sisakja, hogyan zajlik egy pók meghallgatása egy fontos szerepre – és egyéb izgalmak a filmek csodálatos világából.

Testszégyenítés a Fantáziában

Walt Disney Fantázia című mesterműve 1940-es bemutatása óta már több generációt is elvarázsolt. Egyik legemlékezetesebb jelenetében Amilcare Ponchielli Danza delle ore című zenedarabjára láthatunk balettozni több vízilovat, rendesen, balettcipőben és tütüben. Köztudott, hogy a Disney animátorai gyakran használtak élő modelleket a munkájuk során – nos, a Fantázia elkészültéhez sajnos egy sokkal kevésbé bájos sztori kapcsolódik, mint az élő őzike a Bambinál: itt ugyanis nyilván nem egy igazi táncoló víziló, hanem egy túlsúlyos nő volt a modell.

A cél az volt, hogy megragadják, hogy a kövér nő mely testrészei ringanak tánc közben. S hogy a történet még szebb legyen, a modell afroamerikai volt,

így a testszégyenítést még egy kis rasszizmussal is meg tudták fejelni a rajzolók, hiszen a feketékre vonatkozó mindenféle sértő kifejezéssel emlegették a modelljüket.


Woody lova a Toy Storyban

Az animációs filmekben nagyon fontosak a hangeffektek, és sok minden múlik a jól eltalált zörejeken. A hangért felelős csapatnak azonban nem egyszer nem kis fejtörést okoz, hogy mivel érjék el a kívánt hatást. A Toy Story esetében például az adta fel nekik a leckét, hogy mivel szimulálják azt a zajt, ahogy Woody lova, Szemenagy lelkesen arcon nyalja a gazdáját. Végül arra jutottak, hogy fogtak egy szerencsétlent a ranglétra aljáról, bekenték az arcát mogyoróvajjal, és szereztek egy édesszájú tehenet – és igen, innentől már biztos sokan kitaláltátok, hogy mi volt a két alany feladata.

Szóval a tökéletes hangot úgy sikerült megalkotni, hogy a tehén lenyalogatta a mogyoróvajat szegény delikvens arcáról.

A műveletet ráadásul jó sokáig rögzítették a hangmesterek, hogy biztosra menjenek, és minél több anyagból választhassák ki a tökéletes nyalást.


Az Indiana Jones és az utolsó kereszteslovag zeppelines jelenete

A színészek a filmforgatásokon gyakran egészen eltérő körülmények között kénytelenek dolgozni, mint amilyen végeredményt a vásznon látunk. Az Indiana Jones és az utolsó kereszteslovag zeppelines jelenete például a sztori szerint télen játszódik, így a színészeknek vastag kabátban kellett játszaniuk – a valóságban viszont nyár volt, szóval a szereplők alaposan megizzadtak. A képsor egyik fontos szerepét játszó Sean Connery azt találta ki, hogy felülre ugyan felvette a télikabátját, alul viszont csak egy szál gatya volt rajta. Mikor kollégája, Harrison Ford látta, hogy bejön partnere taktikája, ő is példát vett róla, így mindketten ilyen hiányos öltözékben teljesítették a szóban forgó jelenetet.

Ha jobban megfigyeljük, valóban csak deréktól felfelé láthatjuk őket az alábbi képsorban.


Pikáns tréfa A nagy Lebowski álomjelenetének forgatásakor

A Coen fivérek kultfilmjén belül is az egyik legkultikusabb képsor az, amikor a második álomjelenetben a Töki egy szürreális bowlingmennyországban jár, ahol először Szaddám Huszeintől kapja meg a bowlingcipőjét, majd egy rakás táncoslány is megjelenik, miközben gurítani tanítja Julianne Moore csábító karakterét. Miután pedig közös erővel elgurítják a golyót, a Töki is követi az útját, ami a lányok széttárt lába között vezet. A jelenet egyik felvételekor a bowlinglányokat megformáló statiszták úgy döntöttek, megviccelik a főhőst alakító Jeff Bridgest, és a szokásos fehérneműjük helyett

látványosan hosszúra tervezett szeméremparókát

vettek fel. A hatás pedig még annál is fergetegesebb lett, mint amire számítottak, mivel a színész pont aznap hozta be a forgatásra a családját – szóval a reakciója megfizethetetlen volt.


A nazgulok félelmetes hangjának prózai eredete

A Gyűrűk Ura-trilógia legfélelmetesebb lényei közé tartozó nazgulok olyan lidércek, akiknek nincs kiterjedésük, és nem is lennének láthatóak a fekete köpenyük nélkül – szóval amikor lecsapnak rád, nem is látsz semmit, csak egy olyan félelmetes hangot hallasz, ami mintha egyenesen a rémálmaidból érkezne. A Gyűrűk Ura hangmestere, David Farmer először állathangokkal kísérletezett, köztük kikötői fókáéval, amikor a kollégája azzal szólta le,

hogy teljesen olyanok a hangjai, mintha csak műanyagot kaparászna.

A kritika azonban nem vette el Farmer kedvét, inkább elkezdett tényleg műanyagra vadászni, és végül úgy hozta létre a hátborzongató hangot, hogy elment egy Target hipermarketbe, és összevásárolt mindenféle műanyag csészét és tálat, és azokat egymáshoz érintve jött létre az a földöntúlian félelmetes hang, amiket a filmekben hallunk.

 

Itt is van egy érdekesség A Gyűrűk Ura forgatásáról

Egy filmforgatáson is történnek balesetek, 2. rész

Akárcsak a való életben, egy forgatáson is van, hogy félresikerülnek a dolgok. A kisebb-nagyobb forgatási balesetek a műorr leesésétől az életveszélyes oroszlántámadásig terjednek. Összeállításunk második, befejező része következik.

Tovább

 

Gyanús szirénahangok a Bárbarátokban

A 90-es évek egyik kultfilmje szinte láthatatlan költségvetésből készült, szóval ha valakinek feltűnt, hogy egy-egy jelenetben nagyon furák a szögek, és nem túl minőségi a hang, arra az a magyarázat, hogy a stábnak nem volt pénze arra se, hogy kiváltsák a forgatási engedélyt a közterületeken való forgatáshoz. Azt a jelenetet, amelyben elhangzik az angolszász területen azóta szállóigévé vált

„annyira cool vagy, és nem is tudsz róla”

mondat, kénytelenek voltak konkrét gerillamódszerekkel, ráadásul a rendőrséget átverve felvenni, mivel a forgatás során megjelentek a hatóságok, és a forgatási engedélyüket kérték.


Először azzal próbálták lerázni őket, hogy nem folyik felvétel, csak várják a stáb többi tagját, aztán amikor felbukkant egy újabb rendőr, az egyik színész azt hazudta, hogy a producerüknél van az engedély, aki épp most ment el.

Mindeközben pedig a többiek titokban folyamatosan filmeztek, és hát nyilván megfelelő minőségű mikrofonjuk sem volt, szóval az is szépen bekerült a hangsávba, amikor a rendőrautó szirénázott.


Lando Calrissian sisakja

Ha jobban megnézitek a Star Wars-franchise egyik népszerű karaktere, Lando Calrissian sisakját, az leginkább egy lefelé fordított baseballkesztyűre emlékeztet. Mindez azért van, mert a sisak valóban egy lefelé fordított baseballkesztyű, néhány űrcuccal kiegészítve. A Star Wars kellékesei ugyanis némi kreatív blokkot éltek át, amikor meg kellett tervezniük a figura sisakját (ami nem csoda, hiszen addigra számos karakter különleges megjelenését megkomponálták már), és végül elég vicces módon sikerült túljutniuk az elakadáson. 

Forrás: InterCom és John Rensten / Getty Images


A kellékesek csapata ugyanis minden pénteken úgy vezette le a feszültséget, hogy elmentek baseballozni, és egy ilyen alkalommal

az egyik csapattársuk azzal kezdett el hülyülni, hogy egy másikuk fejére borította a baseballkesztyűjét.

Persze mindenki röhögött a dolgon, de ez lett egyúttal a „heuréka”-pillanat is, szóval visszarohantak a stúdióba, lefotózták a baseballkesztyűsisakot hordó fickót, és ez alapján alkották meg Lando sisakját.

 

A Pókember szokatlan castingja

A 2002-es Pókemberben Sam Raimi rendező különös gondot fordított a castingra: elsősorban arra, hogy megtalálja a tökéletes pókot – igen, jól olvastátok, nem a tökéletes Pókembert, hanem a tökéletes pókot, ami megmarja a címszereplőt. Raimi víziója sajnos egy fekete özvegy volt, de annak nagyon veszélyes a harapása, szóval nem lehetett egy igazi fekete özveggyel forgatni.

Ekkor intenzív castingfolyamat kezdődött,

és Steven Kutcher entomológus segítségével a rendező egy csomó pókot „meghallgatott”. Végül találtak is egy megfelelőt, de annak meg a színe nem tetszett a direktornak. A megoldást végül az hozta el, hogy szó szerint megfelelő színűre sminkelték a pókot. Sam Raimi elmesélte, hogy azért foglalkozott ezzel ennyit, mert annyira valósághűnek akarta a jelenetet, amennyire csak lehetséges, és CGI-jal egyszerűen nem nézett ki elég hitelesnek a film egyik legfontosabb szereplője.


A Ragadozó pajzán poénja

Ennek az akcióklasszikusnak az első felében az Arnold Schwarzenegger kommandós társait lemészároló szörnyeteg jelenlétét csak mindenféle villanásokon és egyéb fényjelenségeken keresztül érzékeljük: az egyik leghátborzongatóbb nyom, ami arra utal, hogy a Ragadozó a közelben van, neonzöld színű vére a dzsungel növényzetén. Az effektes csapat biztos mindenféle vad brainstormingot követően kísérletezte ki ezt a különleges hatást – gondolhatnánk. Ám a valóság az, hogy a pajkos fiúkák egyszerűen egy széttört világítórúdból nyerték ki a cuccot, amit aztán a megfelelő hatás érdekében

összekevertek egy kis síkosítóval.


A Vissza a jövőbe csodálatos masinája valójában egy kávédaráló

A Vissza a jövőbe utolsó jelenetében azt láthatjuk, hogy Doki megjelenik Martynál, hogy magával rángassa a jövőbe őt és barátnőjét, Jennifert, mert meg kell menteniük a gyerekeiket. Minderre egy fúziós energiát tároló reaktor ad lehetőséget, ami egyszerű szeméttel működik. És hát ennél már csak maga a masina egyszerűbb, mivel egy kávédarálóról van szó. A szóban forgó masinát ráadásul (ahogy arról 5 filmes kellék, amit újrahasznosítottak című összeállításunkban is írtunk) A nyolcadik utas: a Halál űrhajójának belsejéből nyúlták a filmesek, és egyszerűen átírták rajta a feliratot. Mindez azonban a látszat ellenére nem lustaság volt a részükről, hanem arra vicceltek rá, hogy akkoriban Amerikában nagyon népszerűek voltak a Mr. Coffee márkájú kávéfőzők,

így jó poénnak tűnt Mr. Fusionnek elnevezni a fúziós reaktort. Az Alien-filmre való utalást pedig kifejezetten easter eggnek szánták.


(via Listverse)

 

További újrahasznosított kellékek

5 filmes kellék, amit újrahasznosítottak

Egyszerű lustaság, előrelátó környezetvédelem vagy összekacsintós belső poén? Nem tudni, de annyi biztos, hogy rengeteg olyan eset van, amikor ugyanazt a kelléket több filmben láthatjuk felbukkanni. Kiválogattuk a legviccesebb eseteket.

Tovább