Ezek a filmek bukták a legnagyobbat az Oscaron

Lehet-e annál nagyobbat bukni, mint hogy egy alkotást egy rakás díjra jelölnek – majd ezek közül végül egyet sem nyer meg? Összeszedtünk közel egy tucat ilyen peches produkciót.

Mechanikus narancs: 4 jelölés

Az egy szadista gyilkos sajátos átnevelési kísérletéről szóló kultfilm talán Kubrick legmegosztóbb filmje, így azért annyira nem meglepő, hogy egyetlen Oscart sem nyert – inkább az a meglepő, hogy egyáltalán jelölték.

Az alkotásnak a legjobb film, a legjobb rendező, a legjobb adaptált forgatókönyv és a legjobb vágás kategóriákban volt egyébként esélye a győzelemre.

De a direktor biztos nem búsult nagyon: egyrészt mivel arra tippelünk, hogy nem igazán foglalkozott a díjakkal, másrészt pedig már 1969-ben kapott egyet a 2001: Űrodüsszeiáért (érdekes módon nem a rendezői, hanem a vizuális effektes kategóriában).


Taxisofőr: 4 jelölés

A Mechanikus narancstól eltérően kifejezetten furcsa, hogy Martin Scorsese legikonikusabb filmje nem nyert el egy Oscart sem – pedig esélyes volt a legjobb film, a legjobb férfi főszereplő, a legjobb női mellékszereplő és a legjobb eredeti filmzene kategóriákban is. Mivel mind Robert De Niro, mind Jodie Foster két-két Oscar-díjat is nyert később (a színész A keresztapa II-ért és a Dühöngő bikáért, a színésznő pedig A vádlottakért és A bárányok hallgatnakért),

vélhetően megvigasztalódtak azóta.


Az élet csodaszép: 5 jelölés

Minden idők legcsodálatosabb karácsonyi filmjének részletes történetét már megírtuk ebben a korábbi cikkünkben, amiből az derül ki, hogy a kortárs közönség egyáltalán nem értékelte Frank Capra alkotását, sőt, a film akkora bukás lett, hogy egészen konkrétan csődbe vitte az alkotója produkciós cégét. Ezzel együtt Az élet csodaszépet öt Oscarra is jelölték (legjobb film, legjobb férfi főszereplő, legjobb rendező, legjobb hang és legjobb vágás), amelyek közül egyet sem sikerült díjra váltania. A filmet és alkotóját viszont azóta kárpótolta az élet, hiszen igazi klasszikussá nemesült

– egyébként annak a triviális oknak köszönhetően, hogy lejártak a szerzői jogai, ezért a tévék a hetvenes évektől ingyen sugározhatták, így a nézők újra felfedezték ezt a csodaszép filmet.

 

Bővebben a film újrafelfedezéséről

Ezt a karácsonyi klasszikust majdnem örökre elfeledték

Hiába rendezte Frank Capra, és játszik benne James Stewart, Az élet csodaszépre elkészülte és bemutatása idején ráfért volna egy karácsonyi csoda.

Tovább

 

A Wall Street farkasa: 5 jelölés

A Wall Street farkasa Scorsese egyik legkedveltebb filmje, ráadásul tele van ragyogó alakításokkal a főszerepet hozó Leonardo DiCaprióétól kezdve az ezzel az alkotással berobbant Margot Robbie-én és Jonah Hillén át a mémmé vált Matthew McConaugheyéig. A filmet amúgy a legjobb férfi színész, a legjobb férfi mellékszereplő (Hill), a legjobb rendező, a legjobb adaptált forgatókönyv és a legjobb film kategóriákban jelölték,

és a legcsalódottabb mellőzött valószínűleg DiCaprio lehetett, akinek ez volt a negyedik színészi jelölése, amit nem tudott díjra váltani

(végül 2016-ban ötödik színészi jelölésével, amit A visszatérőért érdemelt, sikerült megtörnie az átkot).


A remény rabjai: 7 jelölés

Az élet csodaszéphez hasonlóan ez a Stephen King-adaptáció is azon művek sorába tartozik, amelyeket

csak utólag kezdett el értékelni a közvélemény

– azóta viszont nagyon magas polcon van: ez például nagyon régóta a felhasználók által a legmagasabb pontszámra ítélt produkció az IMDb filmes adatbázis TOP250-es listáján.

Bemutatásakor viszont Frank Darabont filmje hatalmasat bukott a mozikban (az egyik főszerepet hozó Tim Robbins szerint megjegyezhetetlen címe miatt (a mű eredeti címe ugyanis az, hogy The Shawshank Redemption), majd hiába jelölték hét Oscarra (legjobb film, legjobb férfi főszereplő /Morgan Freeman/, legjobb adaptált forgatókönyv, legjobb operatőr, legjobb hang, legjobb vágás, legjobb zene), egyetlen trófeát sem vitt haza, szóval még ez sem dobta meg lényegesen a nézettséget. Ahogy Az élet csodaszépnek a tévés sugárzások, úgy A remény rabjainak a VHS-megjelenés hozta meg a népszerűséget – ami azóta is töretlen, kárpótolva az alkotókat minden elbukott Oscar-jelölésért.

 

További érdekességek a filmről

10 dolog, amit nem tudtál A remény rabjairól

A remény rabjait hivatalosan is mindenki imádja a világon.

Tovább

 

Az elefántember: 8 jelölés

Ennek az igaz történeten alapuló atipikus David Lynch-filmnek minden esélye megvolt rá, hogy Oscarok sorát vigye haza, hiszen az Akadémia elvileg nagyon szereti a szerep érdekében történő látványos átalakulásokat, és hát az eltorzult külsejű John Merricket alakító John Hurt tényleg felismerhetetlen a maszk alatt – de lehet, hogy ez azért már sok volt a konzervatív ízlésű tagoknak. Az elefántembert jelölték a legjobb film, a legjobb férfi főszereplő, a legjobb rendező, a legjobb adaptált forgatókönyv, a legjobb látványterv, a legjobb jelmez, a legjobb vágás és a legjobb eredeti zene kategóriában.

S habár ezek közül egyben sem győzedelmeskedett, annyit elkönyvelhettek, hogy emiatt a produkció miatt alkották meg az először 1982-ben átadott legjobb smink díjat.


New York bandái: 10 jelölés

Abban az évben, 2003-ban

Martin Scorsese gengsztereposzát jelölték a második legtöbb díjra

(legjobb film, legjobb férfi főszereplő /Daniel Day-Lewis/, legjobb rendező, legjobb eredeti forgatókönyv, legjobb operatőr, legjobb látványterv, legjobb jelmez, legjobb vágás, legjobb hang és legjobb eredeti betétdal), ám az alkotók hatalmas pechére ekkor tarolt a Chicago, technikai kategóriákban pedig A Gyűrűk Ura: A két torony szipkázott el pár díjat az orruk elől.


A félszemű: 10 jelölés

A New York bandái buktáját követően a Coen testvérek közkedvelt westernremake-je lett az Oscar-történelem során a második olyan film, amit tíz díjra jelöltek (legjobb film, legjobb férfi főszereplő /Jeff Bridges/, legjobb női mellékszereplő, legjobb rendező, legjobb adaptált forgatókönyv, legjobb operatőr, legjobb jelmez, legjobb hangkeverés, legjobb hangvágás és legjobb látványterv), és végül egyet sem nyert el.

Ez főleg az újonc, a forgatás idején mindössze 13 éves Hailee Steinfelddel szemben volt hatalmas kiszúrás, aki minden idők egyik legjobb debütálását nyújtotta A félszeműben,

mégsem lett elismerve a munkája. A western olyan filmekkel versenyzett, mint A király beszéde, az Eredet és a Social Network – A közösségi háló, amelyek sikerrel halászták el a legfontosabb díjakat A félszemű stábjának orra elől.


Amerikai botrány: 10 jelölés

David O. Russell filmjének Oscar-veresége évében, 2014-ben két produkciót is jelöltek tíz kategóriában (a másik a Gravitáció volt), de

abban az évben nagyon kemény volt a küzdelem,

hiszen olyan alkotások versengtek még az Akadémia kegyeiért, mint a 12 év rabszolgaság vagy a Mielőtt meghaltam, szóval míg a 12 év rabszolgaság három, a Mielőtt meghaltam három, a Gravitáció pedig hét Oscart is nyert, addig az Amerikai botrány sajna tíz jelöléséből (legjobb film, legjobb férfi főszereplő /Christian Bale/, legjobb női főszereplő /Amy Adams/, legjobb férfi mellékszereplő /Bradley Cooper/, legjobb női melllékszereplő /Jennifer Lawrence/, legjobb jelmez, legjobb rendezés, legjobb vágás, legjobb látványterv és legjobb eredeti forgatókönyv) egyet sem tudott díjra váltani.


Bíborszín: 11 jelölés

Minden idők egyik legnagyobb Oscar-vesztesének Steven Spielberg filmdrámáját tekinthetjük, hiszen 1986-ban nem kevesebb mint tizenegy kategóriában jelölték (legjobb film, legjobb női főszereplő, legjobb női mellékszereplő /Margaret Avery és Oprah Winfrey/, legjobb adaptált forgatókönyv, legjobb operatőr, legjobb látványterv, legjobb jelmez, legjobb eredeti betétdal, legjobb eredeti filmzene és legjobb smink), kereken nulla győzelemmel. Az Akadémia tagjainak vélhetően megfeküdte egy kicsit a gyomrát ez a szirupos tanmese,

de a filmben tényleg nagyot játszó Whoopi Goldberget később kárpótolták a tagok, hiszen a Ghosttal 1991-ben elnyerte a legjobb női mellékszereplőnek járó szobrocskát.


Fordulópont: 11 jelölés

Miközben a Bíborszín alkotói legalább annyit elmondhattak magukról, hogy az Oscar-veszteség ellenére a filmjük tekintélyes közönség- és kritikai sikerrel büszkélkedhet, az 1977-es Fordulópont stábja még ezzel sem vigasztalhatja magát – sőt, ezt az Anne Bancroft és Shirley MacLaine főszereplésével forgatott zenés-romantikus drámát

kifejezetten elfelejtette azóta a világ.

Pedig nem kisebb név rendezte, mint Herbert Ross (Acélmagnóliák, Hölgyem, isten áldja!, Gumiláb, A napsugár fiúk, Funny Lady, Játszd újra, Sam!), mégsem nyerték meg sem a legjobb film, sem a legjobb női főszereplő (Bancroft és MacLaine), sem a legjobb férfi mellékszereplő (Mihail Barisnyikov), sem a legjobb női mellékszereplő (Leslie Browne), sem a legjobb rendező, sem a legjobb eredeti forgatókönyv, sem a legjobb operatőr, sem a legjobb látványterv, sem a legjobb hang, sem a legjobb vágás díját.


(via Collider)

 

További érdekes statisztikák

Furcsa és kevésbé furcsa filmes rekordok

Nemcsak a filmtörténet legdrágább filmje, legnagyobb durranása vagy a legtöbb statisztát felvonultató produkció került fel listánkra, hanem a legtöbb szerepet eljátszó színész, a legdrágább kosztüm és a legtöbb káromkodás is.

Tovább