Ezek voltak a legnagyobb filmcsaták a Barbenheimer előtt

Volt idő, amikor Batman indult a Drágám, a kölykök összementek! ellen, vagy a Szellemirtók próbálta lenyomni a Szörnyecskéket.

Ahogy arról már nyilván mindenki hallott, július 20-án egyszerre került mozikba a háromórás, nagyon komoly Oppenheimer és a pinkben pompázó Barbie-film, ami annyira megragadta a nézők fantáziáját, hogy megszületett a Barbenheimer-mém.

A jelenség több szempontból is érdekes. Egyrészt ma már egyre ritkább, hogy két nagy költségvetésű, valószínűsíthető blockbustert egymásnak engedjenek ugyanazon a nyitóhétvégén. Amíg decemberben, az ünnepi szezonban belefér ez a stratégia, mert akkor hagyományosan tovább maradnak műsoron a filmek, addig nyáron egyik stúdió sem akar kockáztatni, vagyis ilyenkor hetente csak egy „nagy” film kerül moziba. (Nincs kizárva, hogy erre az anomáliára most is csak azért kerülhetett sor, mert a Barbie-t gyártó Warner Bros. keresztbe akart tenni Christopher Nolannek, amiért az „átigazolt” a Universalhoz.)

A legnagyobb rendezők is a Barbenheimert ünneplik

Továbbra is a Barbie és az Oppenheimer dupla dinamitja uralja a nézettségi toplistákat. A két film együtt rengeteg embert csábít vissza a mozikba, és ez előtt még Francis Ford Coppola is megemeli a kalapját.

A hype-ról még

 

A Barbie vs. Oppenheimer összecsapás kísérletként is felfogható arra, hogyan van-e még létjogosultsága ennek a stratégiának. A számok azt mutatják, hogy igen, eddig mindkét film kimagasló, a várakozásokat túlszárnyaló eredményeket produkál. Ebben a Barbenheimer-mémen kívül szerepet játszhat az is, hogy nem ugyanarra a célcsoportra lőnek, az Oppenheimerre egyértelműen inkább az idősebb, férfi nézők, a Barbie-ra pedig a fiatalabb, női nézők kíváncsiak inkább.

Ez a dupla bemutató ezzel együtt is a régi nyári blockbuster szezonokat idézi, amikor még sokkal gyakoribb volt, hogy két nagy film került egyszerre mozikba. Íme néhány emlékezetes párosítás.


1982. június 4.: Star Trek 2. - Khan haragja vs. Poltergeist - A kopogó szellem

Forrás: CineMax

 

Brutális volt a nyári felhozatal 1982-ben, olyan filmek adták egymásnak a kilincset, mint az E.T. – A földönkívüli, a Mad Max 2. - Az országúti harcos, a Tron, avagy a számítógép lázadása, a Szárnyas fejvadász és A dolog, illetve az egy napon nyitó Poltergeist és a Star Trek 2.

Akkoriban ezek a párosítások még nem tűntek olyan merésznek. Bizonyos szempontból a blockbuster-gépezet a 80-as évek elején még gyerekcipőben járt. A Cápa és a Csillagok háborúja megteremtette a modellt, hogy a nyári hónapokban egyszerre és széles körben mutassanak be nagy filmeket, de a stúdiók még mindig a hosszú távú játékra törekedtek, és elvárták, hogy a sikerfilmek hónapokig a mozikban maradjanak. Ha a mozilátogatók nem kapták el azonnal valamelyik jövőbeli klasszikust, akkor volt még idejük bepótolni.

A győztes: Star Trek 2. - Khan haragja

A nyitóhétvégék már 1982-ben is sokat számítottak, és azt a Khan haragja nyerte meg. Más kérdés, hogy a Star Trek folytatását majdnem kétszer annyi moziban játszották, mint a Poltergeistet. Végül mindkét film rendkívül jól teljesített, a Khan alig maradt el a 100 millió dollártól, a Poltergeist pedig 20 millióval többet termelt, így mindkettő a költségvetésének kb. 10-szeresét hozta.


1982. június 25.: Szárnyas fejvadász vs. A dolog

Forrás: Warner Bros

 

Néhány héttel később megint komoly dilemma elé kerültek a sci-fi és a horror szerelmesei, hiszen Ridley Scott és John Carpenter (későbbi) klasszikusai is egy napon nyitottak. Igaz, ezeket a filmeket nem övezte akkora hype, mint a Barbie-t vagy az Oppenheimert, és a kritikák sem voltak hízelgőek, a Szárnyas fejvadász megosztotta az ítészeket, A dologot pedig kifejezetten lehúzták, így a nézők se érezhették úgy, hogy lemaradnak valamiről, ha nem nézik meg a két filmet már az első hétvégén.

A győztes: egyik sem.

A Szárnyas fejvadász a második helyen végzett a nyitóhétvégéjén, ami nem is olyan rossz, tekintve, hogy a konkurencia az E.T. volt, de az első heti 6 millió dolláros bevétel így is elmaradt a várttól. Mégis, sokkal jobban teljesített, mint A dolog, amely még az első ötbe sem került be a nyitóhétvégén, ami Carpenter karrierjét is megakasztotta.

 

1984. június 8.: Szellemirtók vs. Szörnyecskék

Forrás: Cartoon Network

 

Ha van tökéletes ellentéte a Barbie és az Oppenheimer ellenprogramozási stratégiájának, akkor ez a '84-es nyári összecsapás két horror-vígjáték-klasszikus között. A Szellemirtók és a Szörnyecskék sok szempontból különböznek, de közben a műfaj mégiscsak ugyanaz, ahogy a megcélzott demográfiai célcsoport is. Tény, hogy 40 éve a nyári blockbusterek szabályai még kevésbé voltak kőbe vésve, de ugyanazon a héten moziba küldeni ezt a két filmet már akkor is kamikaze húzásnak tűnhetett.

A győztes: mindkettő.

A Szellemirtók a nyitóhétvégén megelőzte a Szörnyecskéket, és végül nagyobb sikert aratott. De hat egymást követő hétvégén így is ez a két film foglalta el a hétvégi listák első és második helyét.


1986. június 13.: Vissza a suliba vs. Meglógtam a Ferrarival

Forrás: Twentieth Century Fox

 

Aki 1986 júniusában az iskolai szigor ellen viccesen lázadó hősöket akart nézni, két filmet is választhatott. Matthew Broderick az egyik, Rodney Dangerfield a másik oldalon. Az előbbi lógás közben Chicagót járta be az apja Ferrarijával, míg az utóbbi beiratkozott az egyetemre, hogy bátorítsa elsőéves fiát, és romantikázzon Sally Kellerman karakterével.

A győztes: Vissza a suliba

Bár John Hughes filmje, a Meglógtam a Ferrarival generációs kultfilmmé vált, a Vissza a suliba pedig csupán egy korrekt vígjátékként maradt meg az emlékezetünkben, 1986-ban több mozilátogató akarta látni Dangerfieldet. A nyitóhétvégén 14,7 millió dollárt hozott, szemben a 10,6 millióig jutó Ferris Buellerrel, és végül 20 millió dollárral múlta felül a Hughes-filmet. Mégis, senki sem nevezné egyiket sem bukásnak.


1987. július. 17: Robotzsaru vs. Cápa 4. - A cápa bosszúja

Orion Pictures

 

Az egyik sarokban: egy robotrendőr, aki új a blockbusterek világában. A másikban: az eredeti nyári blockbuster legújabb, fogatlan folytatása.

A győztes: egyik sem.

A Disney újra mozikba küldte a Hófehérke és a hét törpét, és ezzel el is vitte a nyitóhétvégét. Ez akkoriban nem is számított olyan meglepő húzásnak. A Disney még a házivideó megjelenése után is rendszeresen újra bemutatta klasszikus filmjeit a mozikban, köszönhetően annak, hogy a VHS- és DVD-forgalomból is kivonta őket. Hosszú távon a Robotzsaruból kultfilm lett, míg a Cápa 4. közröhej tárgya.

 

1989. június 23.: Batman vs. Drágám, a kölykök összementek!

Warner Bros.

 

Ebben az esetben (is) tudatos ellenprogramozás történt: a Disney fejesei úgy döntöttek, hogy nem hagyják, hogy az év legjobban várt filmje alternatíva nélkül maradjon, ezért családbarátabb lehetőségként moziba küldtek egy speciális effektekre épülő gyerekfilmet.

A győztes: Batman.

A Drágám, a kölykök összementek! a maga nemében sikerfilm volt, ha kisebb mértékben is, mint a konkurenciája. A több mint 130 millió dolláros belföldi bevétel után senki sem gondolta azt, hogy hiba volt a Sötét Lovag ellen küldeni a miniatűr gyerekeket.

 

1991. május 24.: Lánglovagok vs. Hudson Hawk vs. Thelma és Louise vs. Mama pici fia

Forrás: Tv2

 

Nehéz kitalálni, hogy miben bízott az öt nagy stúdió, amely 1991 májusában ugyanazon a napon öt új filmet mutatott be. (Az ötödik a nálunk kevésbé ismert Wild Hearts Can't Be Broken.)

A győztes: Lánglovagok

Ron Howard filmjének győzelméhez nem férhetett kétség, míg a Hudson Hawk az egyértelmű vesztes lett. A Bruce Willis-film a harmadik helyre került, majd gyorsan visszaesett, ami annak a jele, hogy a stúdió talán rosszul számolta ki, hány rajongó kíváncsi Willisre egy fura műfaji tisztelgésben. A Thelma & Louise hiába nyitott gyengébben, az év legtöbbet emlegetett, legvitatottabb filmje lett, és azóta sem ment ki a köztudatból.


1995. július 28.: Waterworld - Vízivilág vs. A hálózat csapdájában

Forrás: RTL Klub

 

Kevin Costner gigafilmje már azelőtt hírhedt lett, hogy mozikba került volna, folyamatosan érkeztek a sztorik a pazarló költekezésről és gyártási problémákról. A Sony talán megérezte a vérszagot, és ezért mutatta be ugyanazon a hétvégén A hálózat csapdájábant.

A győztes: A hálózat csapdájában

Sandra Bullock filmje könnyedén visszahozta a viszonylag alacsony költségvetését. A Waterworld a vártnál jobban teljesített a kasszáknál, több mint megduplázta a A hálózat csapdájában

15 millió dolláros nyitóhétvégi hazai bevételét, és végül idővel nyereséget termelt. Hosszú távon mindkét film nyert.


1996. június 7.: A szikla vs. Fantom

Forrás: Buena Vista International

 

A nyári blockbusterek ütemezésében a "csak egy maradhat" megközelítés a '90-es években kezdett normává válni, pontosan az ilyen hétvégék miatt. A sziklának volt egy izgalmas alaphelyzete (terroristák elfoglalják Alcatrazt), és egy nagy sztárja (Sean Connery), de a társszereplő, Nicolas Cage 1996-ban fura választásnak tűnt akcióhősnek, Michael Bay rendező pedig még nem volt az a márkanév, ami ma. A Fantom ezzel szemben egy régi képregényhős újragondolása volt, egyike a Tim Burton Batmanje utáni években megjelent sok hasonló filmnek. Egyik sem sikerült olyan jól, de benne volt a pakliban, hogy a Fantom lesz a kivétel.

A győztes: A szikla.

Csúfos vereséget szenvedett a Fantom, és ezzel a tervezett folytatások is meghiúsultak.


Via: GQ