Néhány kivételtől eltekintve a legtöbb kemény fickónak nem a szája, hanem inkább a keze és a fegyvere jár az akciófilmekben. De vajon miért?
A Far Out online filmes magazinban olvasható eszmefuttatás szerint a jelenség még Clint Eastwood Dollár-trilógiájára vezethető vissza: az Egy maréknyi dollárért, a Pár dollárral többért, illetve A Jó, a Rossz és a Csúf című spagettiwesternekben az általa játszott karakter alig szólalt meg. Ezt láthattuk később megismétlődni az olyan ikonikus akciófilmekben, mint például a Rambo vagy a Mad Max.
A hagyományokhoz pedig az olyan modern, szinte azonnal kultikussá vált filmek is csatlakoztak, mint a Drive – Gázt! vagy a Jason Bourne- és a John Wick-franchise darabjai. Az egyetlen fontos kivétel talán az akciófilmes történelemben Bruce Willis John McClane-je a Die Hard-mozikban, aki folyamatosan frappáns egysorosokkal kommentálja az akcióit – ezzel egyértelműen az akcióvígjáték felé terelve a műfajt.
Ezen ars poetica szerint ugyanis egy kemény fickó helyett egyrészt a tettei beszélnek, másrészt az akciókomédiáknál azt láthatjuk, hogy a vicces beszólások azért vannak beleírva, hogy csökkentsék a feszültséget – a kőkemény akciófilmekben azonban nincs ilyen szándék.
A némaságnak ezenkívül az atmoszférateremtésben és a karakterábrázolásban is fontos szerepe van, a keveset beszélő hősöket ugyanis körbelengi egyfajta titokzatosság. Ehhez jön hozzá, hogy aki sokat beszél, az ezzel elvonja a saját figyelmét is, ráadásul gyakran elárulja magát, és kiszámíthatóvá válik,
mindez pedig olyasvalami, amit az akciófilmek központi karakterei mindenképpen el akarnak kerülni.
(via Far Out)
Még több akció
Egy akciófilm nem feltétlenül attól jó, mert látványosan és lendületesen kezdődik, de azért valljuk be, sokat dob rajta, ha így van. Mutatjuk a legizgalmasabb példákat.
Tovább