A Truman show, a 2001: Űrodüsszeia és a Mátrix hatása persze egyértelmű, de most Greta Gerwig rendező a Collidernek személyesen is elmesélte, milyen nehezebben tetten érhető inspirációi voltak még sikert sikerre halmozó filmjének.
Szombat esti láz (1977)
Ennek a John Travolta főszereplésével forgatott hetvenes évekbeli klasszikusnak nemcsak az egyik fontos motívuma rokon a Barbie-filmmel (tanácstalanság arra vonatkozóan, hogy mit kezdjünk az életünkkel), de egyértelműen innen ered a Gerwig-mozi táncjelenete is. A rendező a Collidernek elmesélte, hogy mindig is irigyelte a Szombat esti láz elképesztő betétdalait. „Folyamatosan ott motoszkált bennem, hogy a Barbie-nak is egy olyan filmnek kell lennie,
aminek nagyon ütős a soundtrackje.
A diszkó stílust pedig azért választottam, mert mindig is az volt az érzésem, hogy Barbie-nak egy kicsit divatjamúlt az ízlése, de a lehető legjobb értelemben” – mondta Grete Gerwig.
A nők kedvence (1961)
Jerry Lewis vígjátéka egy naiv fiatal fiúról szól, akit nemrég lapátra tett a barátnője, ezért elhatározza, hogy megszakít minden kapcsolatot a női nemmel – amikor állást kap egy olyan panzióban, ami gyönyörű színésznők egész hordájával van tele… A nők kedvence számtalan okból maradt emlékezetes, a Barbie-ra azonban elsősorban belsőépítészetileg hatott. „Megépítették ezt a makettházat, aztán a kamera vágás nélkül, egyetlen beállításban járta be a szobákat, ahol a lányok készülődtek. Innen jött a keresztmetszetben mutatott Barbie-házak ötlete
és az is, amikor belenéz a tükörbe,
de nincs benne üveg, átnéz rajta, így mi őt magát látjuk” – nyilatkozta Gerwig.
Playtime (1967)
A Jacques Tati által megalkotott Hulot úrral a középpontban játszódó modern burleszk szintén a Barbie díszleteire volt hatással. A korabeli high-tech Párizsban bóklászó kelekótya Hulot úr a cselekmény során több hipermodern, labirintusszerű épületet is meglátogat – Gerwig pedig hasonló módon jeleníti meg a Mattel főhadiszállását a Barbie-ban. „A hihetetlen, csodálatos Jacques Tati, a lassan felépített tréfák mestere! Egyszerűen tökéletes, ahogy ezeknek a filmeknek kinyílnak a terei. Én magam pedig mindig is úgy gondoltam, hogy
a Mattel egy kicsit olyan, mintha Jacques Tati világában létezne”
– szögezte le a direktor.
Egy amerikai Párizsban (1951)
Vincente Minnelli filmmusical-klasszikusa egy egykori amerikai katonáról szól, aki a II. világháború utáni Párizsban próbálkozik a festészettel, mígnem beleszeret egy elbűvölő francia lányba. Első hallásra mindez nem emlékeztet annyira a Barbie-ra, de Gerwig nem is a sztorit kölcsönözte innen, hanem a nyitójelenetet, hiszen a Gene Kelly által alakított főhős imádni való reggeli rutinja, ahogy egészen begyakorlott mozdulatokkal végzi szokásos reggeli rituáléját, egészen hasonlatos Barbie-éhoz (ha a férfi nem is pont szépítkezik reggelente).
„Valami különös elégedettség tölt el, amikor nézem, ahogy készülődik.
Barbie készülődése persze hosszadalmasabb, de ez akkor is egy nagyszerű nyitány” – mondta a rendező.
Óz, a csodák csodája (1939)
Habár Barbie utazása a való világba akár annak az inverze is lehetne, ahogy Dorothyt és Totó kutyát a valóságból Óz varázslatos birodalmába repíti a tornádó, Gerwig nem ezt a motívumot kölcsönözte innen, hanem a Technicolor színpompás használatát, hiszen ez az 1939-es filmmusical valóságos színorgia – ahogy a Barbie is. „Versenyre akartam kelni ezekkel a hihetetlen stúdióbelsőkkel,
a festett egekkel, ezzel az egész művészi mesterkéltséggel,
ami szerintem nagyon szép és megindító” – árulta el a direktor, aki azt is hozzátette, hogy a Barbie-t vizuálisan úgy akarta megvalósítani, mint a harmincas-negyvenes-ötvenes évek stúdiómusicaljeit. „Ez volt az, amihez folyamatosan tartottuk magunkat” – tette hozzá.
Cherbourg-i esernyők (1964)
A francia Jacques Demy zenés filmjének is csodálatos a színvilága, Greta Gerwig pedig saját bevallása szerint több vizuális elemet is innen kölcsönzött; de használta az alkotó A rochefort-i hölgyek és Divatszalon című rendezéseit is. „Ez egy csodálatos film, és elképesztően szépen néz ki. Imádom a pasztell színek használatát és azt a szürrealizmust, amit ezzel létrehoztak.
Minden olyan, mintha festve lenne,
ami nagyon fontos szerepet játszott az én filmemben is” – árulta el a rendező, aki azt sem titkolta el, hogy legtöbbször Margot Robbie Barbie-beli hajviseletével is a Cherbourg-i esernyők főszereplője, Catherine Deneuve előtt tisztelegtek.
(via Collider)
Olvasd el a Barbie-ról írt kritikánkat!
A Greta Gerwig – Noah Baumbach házaspár Margot Robbie és Ryan Gosling főszereplésével forgatott "Barbie" filmje sokkal többet ad az ikonikus játékbaba egyszerű filmre vitelénél – mégsem eleget. Kritika.
Tovább